Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robbe
har två bekanta som råkat ut för att handbromsback har släppt i limningen varvid hjulet slagit tvärnit och slagit av stoppklacken. Den ena har en v70n -03 ca 10000mil den andre har en -04 6000mil. Är det en tillfällighet eller är detta ett vanligt fel på nyare volvo?
Vill inte ens tänka på vad som skulle kunna hända på motorväg 110km/h
och halt väglag o ena bahjulet låser sig.
Kommentarer?
Erfarenhet?

mvh
Robbe
Användarvisningsbild
av eslund
Släppte på min S80 också.. Började med att det hördes ett litet dunk när man backade..

Verkar vara vanlig förekommande.. Sök här på forumet.. Finns ett par trådar om det..
av robbe
Vad jag kan förstå så är ju detta en kvalitetsmiss av Volvo som kan
få fruktansvärda konsekvenser.
Skulle vara intressant med åsikter från personer här på forumet som har kunskaper/erfarenheter ang. detta.
Om det nu är som jag tror, så är det ju rent ut sagt för j....... att
volvo inte åtminstone informerar oss, som kör omkring i vad vi tror är
säkra bilar med hög kvalite.
Undrar om en kvällstidning skulle vara intresserad att skriva om detta
problem?
av Arne
Det har hänt mig med att bromsbeläggen lossnar från backarne, tydligt ett vanligt fel på S60/V70. Det är väl nåt billigt skit som Volvo har kladdat dit så att rost kan komma emellan.
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Kan var en jätte miss av volvo,Volvo Göteborg vill inte höra talas om problemet.
Jag har en xc-70 -05 som gick paj,Har bytt spindel på 2st xc och backar på 7 bilar... :evil:
Användarvisningsbild
av Snyggve
läbbigt!

:-O)
av Göran E
Jag hade samma fel på min tidigare 850 Turbo -95. Hjulen låste sig dock inte i fart utan hjult låste sig när man hade haft handbromsen dragen.
av timebandit
Det är en totalmiss från Volvos sida. Det är iaf vad Bilia säger för det är ett jätte vanligt problem just med S/V serien i alla årsmodeller.
Att bromsbeläggen släpper...

Har redan lämnat in min V70 -98 2ggr under 6 månader pga detta... Dåligt tycker jag att det skall behöva vara så. Nu vågar man ju inte använda handbromsen nästan.

Första gången låste sig mina hjul eller iaf ena och gick inte att rulla fram eller bak, gnisslade å small hela tiden.
av robbe
:evil: Volvo tog 1500:- för att byta på båda sidor. Enligt meken skulle en reparation kunna gå lös på 15000:- om backarna lossnar och slår sönder
klacken/spindeln.
Är de nya backarna bättre? dvs. slipper man oroa sig för att även dessa kan släppa efter ett tag.
Det här trodde jag inte om Volvo. Har förutom min första bil bara haft volvo av främst två skäl, säkerhet o kvalite.
Min första bil var en ford som var en sorglig historia för lång för att berätta. Volvo finns inte längre, är nog så att jag åker Ford igen.
av erikeriksson
Hej, detta är ett känt problem redan sedan 850 tiden dvs sedan 1992, detta har hänt även mig på 850:in. På s80:in har det dock inte hänt än.

Tror dock inte att det händer att hjulet låser sig i hög fart, verkar hända när bilen står.

Man kan ju pröva med att dra åt handbromsen lite när man kör för att värma beläggen och få bort lite rost på trumman, vet inte om det hjälper men jag inbillar mig det.
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]