Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av samcan
Hej alihoppa !

Va inne på besiktingen med min fina volvo och den klarade sig fint, förutom att Lambda värdet låg på 1,04 och det är max värdet står innom parantes ( 0,96-1,04 ) , skall jag vara orolig ? , jag har hafft de konstiga symptomet där motorn jobbar oroligt om den är kallare än 9c de märks ännu mera om motorn är under minus sträcket o stååt ute över kvällen, låter jag den puttra litte så blir bilen körklar effter sådär 2- 3 min o sen funkar den som den skall, har läst igenom på forumet och hittat folk som har samma symptom som mig, och där skrevs det att de kan vara MAFen lika gärna som är boven, hmmm, hjääälp ! :)

:shock:
Användarvisningsbild
av samcan
oops glömmde skriva att min bil är en S60 T5 2,3L 2001års modell. , nån som vet priser också vart en lambda o en MAF kan ligga på ?
av jbl
Tror inte du behöver vara orolig. Högre lambdavärde betyder att den går snålare.

Det du ska göra är att boka tid hos Volvo för diagnos. Dom har verktyg för att se vad det kan vara.

En lambda på mekonomen som ex ligger mellan 1600-1800kr beroende på främre eller bakre sond.

Lmm tror mig minnas runt 3000kr.

Så det är ju inga delar man bara byter lite si så där om man är rädd om sina pengar.
Användarvisningsbild
av samcan
jbl skrev:Tror inte du behöver vara orolig. Högre lambdavärde betyder att den går snålare.

Det du ska göra är att boka tid hos Volvo för diagnos. Dom har verktyg för att se vad det kan vara.

En lambda på mekonomen som ex ligger mellan 1600-1800kr beroende på främre eller bakre sond.

Lmm tror mig minnas runt 3000kr.

Så det är ju inga delar man bara byter lite si så där om man är rädd om sina pengar.

okey , tackar för svaret ! :) trodde carman skulle hinna först o svara han verkar vara värsting meckarn hehe :) nämen jag har aldrig problem med bilen när det är 9+grader ute, så hela sommaren är ju problemfritt bara iriterande att bilen inte e som den skall, tänkte b'äst o åtgärda i tid annars kan en bakhjul losna eller kanske ratten man vet allriiiii effterssom alt på bilen är ihoppkoplat tänker jag då HAHA :)
Användarvisningsbild
av samcan
föressten LMM ?`är de MAF , jag menar är de två namn för samma sak ?
av jbl
Jo du vet svenska och engelska.

Brukar blanda ihop lmm men, luftmassemätare eller luftmängdsmätare.
MAF står för mass airflow sensor.
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]