Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbygg
Jag har suttit och tittat på dessa bilar länge . Letat efter den perfekta bilen för just mig.

Nu när jag äntligen hittat en bil som har all den utrustning jag vill ha, rätt färg osv så får jag reda på att bilen är USA-import. Bilen är en XC90 2,5t 7-sits 2004 års modell 6300 mil. När jag pratar med säljaren så säger han att det finns papper som bevisar att milen stämmer ifrån Volvo i Sverige. Hur mycket kan man lita på detta, att bilen inte är skruvad ändå?

Sen fanns det ingen service bok eller nycklar när han fick bilen, så det har han lagt dit själv, bilen är servad och stämplad direkt när den kom till Sverige, då hade den gått 4000 svenska mil. Kan det vara värt att göra ett test på bilen, där dom kollar om bilen är mer sliten än vad den skulle vara?

Men sen får jag bilen för 35.000 kr under vad en liknande sv-såld bil hadde gått på.
Vad hade ni gjort i detta läge, råd, tips?

Mvh,
Alex
Användarvisningsbild
av CarMan
1. kolla mil själv på bilen, många här kan hjälpa dig.
2. kolla hur många nycklar & fjärkontroller som är inprogramerade i bilen

vad är det för bilföretag? har du förtroende för dom?
vad lämnar dom för garantier?
Användarvisningsbild
av robbygg
Kan säga direkt att det är en privatperson som säljer bilen. Men han jobbar som försäljare på Volvo, om det nu ger extra förtroende.

Jag har provkört bilen och det kändes onekligen bra, han hade inte pappret med sig för tillfället vid provkörning om mil loggen från Volvo.
Priset och bilen känns bra, men det jag hänger upp mig på är OM bilen är skruvad, man blir lätt uppskrämd när man läser titt som tätt med skruvade bilar. Eftersom bilen finns 30 mil ifrån mig så är dte svårt att kolla grejer själv, men jag ska be han kolla om hur många nycklar det finns inprogrammerade. Han sa han kunde fixa fler, fanns bara en nu.

Hur kan man kolla milen själv? Brukar det generellt vara problem med USA importerade bilar?

Mvh,
Alex
Användarvisningsbild
av CarMan
bilens alla garenti reprationer kan kollas i volvos datasystem & då ser man också hur mycke bilen gått vid varje repration.

har du regg nummret så kan nån här kolla.
Användarvisningsbild
av robbygg
Okej, pm'a mig den som kan kolla så ska jag ge reg.nummret.

Visar de datasystemet reparationer som utförts i USA med? För där har ju bilen ett annat reg,nummer.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja data systemet visar allt om din bil, som fabriken är intreserade av
Användarvisningsbild
av CarMan
om du får reda på vilken firma som bytit till svenskt språk på den & lagt till nya nycklar så kan du i deras datasystem se hur långt den gått då.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Ge mig reg nr via PM så kollar jag upp den åt dig.
av Perris
om bilen är fin finns inget att oroa sig för. Kan faktiskt inte förstå varför en importerad bil skulle vara "skummare" än en som bara gått i Sverige. Har själv en MB 230 E och en Jeep Grand Cherokee som är importerade. Du kommer säkert få bekräftat att allt stämmer. Då några av försäkringsbolagen fortfarande har lite skepsis mot importerade bilar vill jag föreslå att du innan köpet kollar upp kostnaden för försäkringen. Tar du in en bil från ett EU-land skall det ej skilja....men så var det ju inte i detta fall. Personligen och trots att det är en Volvo så förerar jag originalet, dvs Jeep. Smaken är som baken som tur är.
Lycka till med köpet.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Perris skrev:om bilen är fin finns inget att oroa sig för. Kan faktiskt inte förstå varför en importerad bil skulle vara "skummare" än en som bara gått i Sverige. Har själv en MB 230 E och en Jeep Grand Cherokee som är importerade. Du kommer säkert få bekräftat att allt stämmer. Då några av försäkringsbolagen fortfarande har lite skepsis mot importerade bilar vill jag föreslå att du innan köpet kollar upp kostnaden för försäkringen. Tar du in en bil från ett EU-land skall det ej skilja....men så var det ju inte i detta fall. Personligen och trots att det är en Volvo så förerar jag originalet, dvs Jeep. Smaken är som baken som tur är.
Lycka till med köpet.

Vi gjorde ett litet stickprov här på forumet för nåt halvårsen.

tror det var runt 10 bilar vi kollade upp, som var importerade.

Om jag inte har för mig fel, så var alla mätarmanipullerade.

//Branx

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]