Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wilden
Ska montera dragkrok på min v70-04, och har suttit och läst lite på forumet om lite tips osv..köp på skrot mm men om jag köper dragkrok på skroten och monterar den på bilen hur blir det då när man skall besikta den? För några papper till draget lär väl knappast följa med från skroten?! för det måste man väl ha när man skall typa om bilen på besiktningen. sen hur är det med eventuella bultar kan man använda dom som suttit på en krockad bil? :???:
av toljun
monterade en dragkrok för ett tag sen på en v70 -04. Köpte den på Volvo för ca 2500:- inkl kablage. Installationen gick väldigt smidigt. Tror inte du behöver några papper däremot sitter det ju en typskylt på kroken som måste finnas.

Så mitt tips är att åka till Volvo och handla.

Hittade även ett väldigt bra inlägg från en på forumet som monterade på en v70N, sök på dragkrok så hittar du den.
av Daddan
Du kommer behöva monteringsanvisning att visa på bilprovningen vid reg. besiktningen. Bultar kostar väl peanuts i sammanhanget? Rostar ju lätt och det är bättre att byta till nya, speciellt om de krökts på något vis.
av wilden
Med andra ord så är det "riskfritt" att köpa dragkroken på skroten bara det sitter typskylt på den och att man skriver ut monteringsanvisningen från den där url:n som författaren #27 har lagt ut? Har jag fattat rätt?

Mvh/ Erik
Användarvisningsbild
av cycler
Yeps....

Sen snodde iofs besiktningstomten min monteringsanvisning... (köpte avtag bar på Volvo)

Är enkelt att skruva på. Se till att kunna vara någonstans....tar lite tid.
Glöm inte momentnyckeln och ha gärna flera hylssatser...underlättade när jag skruvade...

/C
av Pebben
wilden skrev:Ska montera dragkrok på min v70-04, och har suttit och läst lite på forumet om lite tips osv..köp på skrot mm men om jag köper dragkrok på skroten och monterar den på bilen hur blir det då när man skall besikta den? För några papper till draget lär väl knappast följa med från skroten?! för det måste man väl ha när man skall typa om bilen på besiktningen. sen hur är det med eventuella bultar kan man använda dom som suttit på en krockad bil? :???:
Enligt reglementet får ALDRIG bultarna återanvändas. Även om du monterar ett nytt drag och sedan samma dag lossar det får du inte använda samma bultar igen. Dock kan de ju inte kontrollera detta men med tanke på den ringa kostnaden för bultar känns det inte värt att inte byta.
av wilden
7 eller 13 polig kontakt?
av S60AWD2.5T
Kommer ihåg när jag monterade ett begagnat drag och tog bultar från jobbet.

Gubben yrade om kvalite 8-8 och jag hadde satt dit maskinbult 9-12 ;-)
Han var mycket tveksam om de dög......använd aldrig något sämre än 8-8 dock.
av noclean
du ska ha 7 polig kontakt de har alla kärror o husvagnar här i landet. undrar om inte 9-12 har högre bråttmån än 8-8 men ska låta de va osagt.
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]