Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OrsonGbg
Kikade på pdf-filerna om r-bilarna som finns på volvocars.se. Om jag tolkat dessa rätt fanns följande tillvall till S60R:

- Telefon
- Glaslucka
- RTI
- Automat
- Bensinvärmare?

Vad saknas? Samt har R-bilarna det största ljudpaketet?
Användarvisningsbild
av elmuppo
OrsonGbg skrev:Kikade på pdf-filerna om r-bilarna som finns på volvocars.se. Om jag tolkat dessa rätt fanns följande tillvall till S60R:

- Telefon
- Glaslucka
- RTI
- Automat
- Bensinvärmare?

Vad saknas? Samt har R-bilarna det största ljudpaketet?
Alla R-bilar hade största ljudpaketet, HU-803.

Sen varierade det mellan marknader, de flesta hade oxå glaslucka
och rails.

//Branx
Användarvisningsbild
av Cimmen
branx skrev:
OrsonGbg skrev: Sen varierade det mellan marknader, de flesta hade oxå glaslucka
och rails.

//Branx
Måste vara gryyymt med rails på en S60... :lol:
av OrsonGbg
Bra då vet jag det :)

En annan sak, det här 4C-systemet. Hur bra fungerar det egentligen? Ifall man ställer det i advanced ligger då bilen som en gokart?

Hört lite olika om hur bra det egentligen är så jag skulle vilja ha era synpunkter.
av mando
Cimmen skrev:
branx skrev:
OrsonGbg skrev: Sen varierade det mellan marknader, de flesta hade oxå glaslucka
och rails.

//Branx

Han menar nog även V70 :wink:
Användarvisningsbild
av elmuppo
Cimmen skrev:
branx skrev:
och rails.

//Branx
Japp, bara att binda fast svärmor när man skulle på resa.
Användarvisningsbild
av elmuppo
OrsonGbg skrev:Bra då vet jag det :)

En annan sak, det här 4C-systemet. Hur bra fungerar det egentligen? Ifall man ställer det i advanced ligger då bilen som en gokart?

Hört lite olika om hur bra det egentligen är så jag skulle vilja ha era synpunkter.
Jag hade ju en 2004 R, V70.

Den hade lite bättre sättning av four-C än vad de senare modellerna har,
mest pga Jänkarna klagade på att four-c var så hårt och obkvämt.

Men på 2004:an funkade det kanon. Gillade det verkligen. Gocart.. nej.
men nära?
Användarvisningsbild
av flyvert
OrsonGbg skrev:Bra då vet jag det :)

Fick byta båda framdämparna vid 7000 - lite surt då man förväntar sig mer livslängd av ett premiumdämparsystem. Bara materialet kostar c:a 10 kkr. => Kontrollera oljeläckage från dämpare, eller låt någon som kan testa göra det innan beg. köp.

I övrigt gillar jag Four-C - i början hattade man mellan Advanced/Sport och Comfort, men nu går den mest i Comfort - dämparna anpassar sig efter körsituationen och förhindrar krängning och nigning bra i alla lägena. Advanced är mest till för bankörning då dämparrörelserna är minimala.

Men väg in fyrkrafset i ekvationen så blir det kul! Speciellt då R bilarna har det unika "Reducerade läget" då hjulen tillåts spinna fritt och AYC (antisladd) systemet taggar ner och låter dig "gå på tvären" så länge ratten pekar i färdriktningen. Riktigt kul att busa på i kurvor, rondeller och andra inspirerande ställen.

Som dragbil går bilen underbart trots tung last... mer morrande "under locket" och ökad förbrukning är det enda man märker.

Tycker även att avggassystemet på R-bilarna ger en "häftigare" upplevelse än original - utan att dåna som 2.0L pizzaräsers kan göra (om ni förstår). Avgasssmällarna är också R-signum... :twisted:
Användarvisningsbild
av camaro69
Kan bara instämma i hyllningssången. Four C är guld.

Tryck på knappen och bilen ändrar karaktär.
Är oerhört nöjd med min bil.

Har dock bytt bakhjulslager 2 ggr på 1,5 år. Känns inte som någon gedigen kvalitet. Men det är inte Volvo som tillverkar lagren.
Men det är väl någon "snålvarg" på HK som tyckte att billigt krafs är bra, för man kan tjäna 50 öre per bil.
Tror dock att dessa dåliga lager kostat Volvo mer än de smakat.

Sensmoral: "Köper man en billig kostym, så sitter den därefter"

Men jag kan varmt rekomendera R:en.

:D
av OrsonGbg
Tack för era svar :)

Har kikat runt lite efter några och det finns några nu som kommit ner till rimlig prisnivå för min del. Verkar ju vara en kanonbil då man slipper köpa massa väghållningskrafs och dylikt, plus det faktum att utrustningsnivån är mycket hög. Hade nog varit kul att ratta en sådan och montera riktigt bra däck, typ Bridgestone Potenza eller motsvarande (:-)
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]