Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70N D5 -03
#83921
Hej alla volvoägare

Jo det är så att jag var inne på volvo och gjorde en felkodsavläsning på dieselvärmaren idag eftersom den inte fungerar, och jag fick ett papper med koden CEM-5F4F,

Så jag tänkte höra om det någon av er som vet vad den betyder. :)
Användarvisningsbild
av Bänktsson
#84013
Har för mej att CEM-5F4F var: Förmånga misslyckade startförsök (?)

Rätt vanlig felkod. Man kan nollställa felkoderna och försöka igen.
Vill den inte start så skall du få ett litet tips. Lägg dej ner under bilen
och slå med handen undertill på värmaren, skramlar det så har
bränslekoppen bränts sönder och släppts och måste bytas.

En rekommenderad rengöring/sotning på värmaren bör göras
en gång om året, det kostar en del att skruva ner den men är
klart värt det.
Användarvisningsbild
av V70N D5 -03
#84018
Tack så mycket jag ska genast kolla på det. :D
av perjak
#84030
Bänktsson skrev:En rekommenderad rengöring/sotning på värmaren bör göras en gång om året, det kostar en del att skruva ner den men är
klart värt det.
Är det du själv som rekommenderar denna rengöring eller är det en rekommendation från tillverkaren?

Att jag frågar beror på att jag tycker det är lite anmärkningsvärt om den är tillverkad så att man ska behöva skruva ner den en gång per år. Känns lite B-kvallité.
av smärgel
#84039
Har också en värmare som inte vill starta. Vad kostar en felkodsavläsning? Kan man tvångsköra dieselvärmaren för att hålla den i trim? Jag har nämligen varmgarage och den har inte gått många gånger under hösten och vintern. (Jag har inte timer-mjukvara) Är sotning något man klarar själv eller bör bilen in på verkstad?
Användarvisningsbild
av Bänktsson
#84081
Dels är det en rekommendation från mej personligen men även Volvo
har haft en rekommendation sedan långt tillbaka på värmare, har för
mej att det fortfarande står i instruktionböckerna.

En värmare lever ett hårt liv där den sitter monterad, under bilen.
Komponenterna är känsliga på batterispänning, luft- och bränsletillfrösel.
Mycket korta körningar som t ex en snabbrunda till affären eller stan
gör att värmaren bara går en kort stund, batteriet tar stryck vilket
resulterar i att värmaren sotar och tillslut stannar.

smärgel, vad har du för bil och årsmodell?
av Marbas
#84090
Samma sak gäller väl för värmaren som för AC kompressorn - att den bör "rastas" någon gång i månaden året om. Vilket betyder att man ska manuellt starta värmaren på sommaren, och ACn på vintern...
av smärgel
#84109
Jag har en S60 D5 2002. Värmaren gick under hösten men nu när det blev kallt igen så hör jag varken tickandet från pumpen eller brännaren vid framhjulet. Som du sa så har den ju bara gått kortare stunder och så står dom ju still från april till oktober om dom inte körs manuellt.
Användarvisningsbild
av V70N D5 -03
#84544
Det kostade 238kr för att bara läsa av dieselvärmare.
Användarvisningsbild
av Bänktsson
#84613
Det blir till att se över värmaren Smärgel, den
är helt underbar när den brummar där bakom
stötfångaren och värmer på.
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]