Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Göran E
Har skrivit samma meddelande på SVXC men lägger in ett här också för så mycket synpunkter som möjligt.

Hej

Nu har jag problem. Funderar på att byta bil då jag fått erbjudande om en s80 Limited Edition -01.

Nuvarande bil:
S60 2,4T Business -01
Geartronic låda
Blå metallic
22.500 mil.
803 Stereon
Telefon
Infällbara speglar
Fällbara nackstöd
Svart halvskinn
Motorvärmare
4 ägare på papper, 2 verkliga förare

Eventuellt ny bil:
S80 Limited Edition 2,4T -01 Nr 391/500
Automat, ej Geartronic (inte viktigt)
Laserblå
12.800 mil
601 stereo eller vad den heter
Inte telefon (inte viktigt)
Beige helskinn
Inte motorvärmare
9 ägare på papper, troligen runt 4 verkliga förare.
Inte vinterdäck
Servicebok bara stämplad till 6000 mil
Pris 95.000 kr

Vad säger ni, skulle ni byta, vad gissar ni att jag får för min? Jag har inte tittat på S80:n än men det gör jag på Lördag. Tar gärna tips på vad ni tycker att jag ska kolla. Köper den nya bilen från en peugeothandlare där jag känner en säljare. Den är i mycket bra skick utvändigt enligt honom. Jag har en bild på den tagen med mobilkamera och den är snygg!

Tacksam för så mycket info som möjligt om Limited Edition bilarna.

Tacksam för synpunkter

/Göran
Användarvisningsbild
av black
äger idag en s80 limited edition (manuell)... som har rullat ca 9000mil ...har aldrig haft några större fel.... det enda jag kan säga är att komforten är inte lika bra som i en vanlig s80, för att limited edition är sänkt från fabriken och har lite lägre profil på däckena.....men bättre väghållning istället....
kan också säga att den har dålig vändradie jämfört med en vanlig s80 .....så den är svårmanövrerad i städer
jag har parkeringshjälp bak på min......å det skulle jag rekommendera till dig med....underlättar parkeringar....

..."fin färg" har jag fått höra ofta :)))....
av OrsonGbg
Stort minus att s-boken inte är ordentligt ifylld. Annars är det nog ett bra byte, mindre mil och bättre utrymmen, iallafall i baksätet?
av buuyuu
black skrev:...
kan också säga att den har dålig vändradie jämfört med en vanlig s80 .....
Jag har en T6:a och jag tycker nog att är det något som är sämre på S80 så är det vändradien. Arlanda flygplats är formodligen det enda stället där man kan göra en u-sväng utan att behöva backa lite... :lol: :lol: Men jag är supernöjd med allt annat.

Vet inte om Limited är sänkta, men i min T6:a åker man ståndsmässigt iaf. :P :D Som den gräsrot man är.
Användarvisningsbild
av black
limited edition är sänkt... det skyljer faktiskt en del mellan en vanlig s80 2.4t och en Limited Edition......inte bara färgen :)) Den har annan fjädring, stötdämpare, krängninghämmare, automatisk nivåreglering bak och så hade de ändrat hjulvinklarna för att få bilen mer direktstyrd. sammtidigt har bilen blivit 18 millimeter lägre jämfört med vanliga S 80. den fick även 17-tumshjul (med däck 225/50) sportstolar, panelinlägg i aluminium, broderade golvmattor, skinnklädsel och ny färg på inredningen. (kostade 319 900 när den va ny)

så här skrev "Jacques Wallner" från "DN.MOTOR" om Limited Edition:

"........ S 80 Limited Edition är en behaglig överraskning. En bra bil har blivit bättre. Chassit är så bra att man undrar om inte alla S 80 borde vara så här. Det är följsamt, tryggt och ändå bekvämt. Bilen följer med på ett helt annat vis än standard-S 80. Kurvorna på en slingrig landsväg blir mer av njutning än sjöhävning. Hela bilen har blivit mer precis och exakt.

Visst går det ta poäng på Volvo med att konstatera att S 80 aldrig kan bli en sportig bil. Det är en stor trevlig mjuk och go gubbsedan hur mycket sportgrejer man än hänger på. Största skillnaden är att i sportversion åker inte fler än fyra bekvämt. Mittplatsen bak är mest utfyllnad.

Limited Edition är ändå värd att begrunda för den som står i begrepp att köpa en S 80 2,4 T eller någon annan bil i prisklassen över 300.000 kronor........."
av matzen10
Behöver du en bil med större kupè så är det ju inte så mycket att orda om.
Själv tycker jag att S60 har en smäckrare kaross. S80 ser lite paddlik ut *duckar* :lol:
Och så länge du har tänkt dig åtminstone 2,4T motorn så blir den ju inte orkeslös även om det är fullt i bilen. Det är väl egentligen bara att bestämma sig för vilken storlek man vill ha. S80 dras väl med lite klena stötdämpare i aktern (kolla om dessa är bytta någongång) annars är det väl ett lika tryggt köp som S60 du åker idag! Lite högre skatt, lite mer soppa drar den.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag skulle hålla mig borta personligen tack vare att ca 6000 mil saknas i s-boken.
Tycker s80 ser gubbig ut för min smak.
Känner du att du vill ha den så är det väll inte många som kan ändra på det.
Tycker du i så fall ska m testa bilen försöka få reda på varför det saknas 6000 mil i s boken.

Milen är kanske inte såå viktigt som skicket på bilen.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Har du ett reg nr så man kan kolla upp S80n åt dig?

Är det en firma som säljer bilen? varför är inte serviceboken stämplad?

Klart du ska byta upp till S80 om du har chansen, finns ingen riktig man
som vill åka runt i en budget tvålkopp som S60! :)

Köp en S80 så är du välkommen in vår exclusiva skara, ja så länge det inte är
en sugis då:)

//Branx (nej jag gillar inte att retas:))
av Göran E
Reg nr är SER 807.

Om jag tittar på tidigare ägare så är det så här:

XXX
XXX
XXX
Privatperson
Bilhandlare
Samma privatperson igen
Gebestams bil och plåt AB
Privatperson Gebestam
Nu peugeot väsby

Dom tre översta får jag inte ut från CBR Men man kan ju gissa att det är först bilfirma o sen nåt företag och så.

Jag tror att bilen är servad i familjens bilverkstad och att man inte stämplat sin egen servicebok. Kan ju dock ringa till tidigare ägare och höra.

Jag byter inte bil för att jag behöver egentligen. Tyckte att det verkade vara ett OK pris och det är alltid kul att byta bil. Jag behöver inte större men jag tycker nog att s80´n är lite snyggare än s60´n jag har idag...

Vad tror ni om värdet på bilarna om säg 4 år. Vilken tappar mest i värde? Kommer s80´n att rasa i värde om 3-4 år när dagens nya s80 blir billigare som begagnad? Spekulerar... Hur mycket tror ni att jag får för min bil idag?
av v50danne
tycker inte man ska hänga upp sej för mycket på ett par stämplar saknas, kolla först om servisarna är gjorda på andra ställen eller av ägaren själv och avgörande är ju skicket, en fullservad bil betyder ju absolut inte toppskick
Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]

Tack så mycket för snabba svar! Jag ska[…]

Får ju hoppas han inte gjorde🙄

Tjena! Som rubriken lyder så söker jag[…]