Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Min kupefläkt kvittrar. Det verkar vara den som sitter på passagerarsidan. Den slutar kvittra när man drar på max luft och när man stänger av helt. Låter mer när man svänger också. Är detta en stor procedur att fixa? Instrumentpanelen ska bor mm. Vad skulle det kosta?

Bilen en V70 D5 awd 2007
av LaRy
Fläkten kvittrar när den är slut, dags för byte. Kvittret kommer att minska när det blir varmare, men kommer att öka nästa höst igen. Jag tror att denna video gäller för din bil:

Är det fel bilmodell, sök på nätet efter youtube film.
Det är några timmars arbete, kanske en verkstad klarar det på 2 timmar. Fläkten kostar ca 2000 - 3000 kr om du köper en riktig, vilket du skall göra. Riktig är av fabrikat Hella, Behr, Valio eller Bosch. Kinesiska kopior passar dåligt, kan ha dålig balans och kanske även fel kapacitet.
av Johnnie
dieselmagnus skrev:Min kupefläkt kvittrar. Det verkar vara den som sitter på passagerarsidan. Den slutar kvittra när man drar på max luft och när man stänger av helt. Låter mer när man svänger också. Är detta en stor procedur att fixa? Instrumentpanelen ska bor mm. Vad skulle det kosta?

Bilen en V70 D5 awd 2007

Jag hade samma problem på min S80 -01.
Jag tog bort fläkten, blåste rent och smörjde lagren med CRC multilube och nu har den varit tyst 5 år och 5000 mil. :D
Gjorde lika på en S80 -04 och den blev också tyst. :D
Användarvisningsbild
av Roy
Jo det är med största sannolikhet lagren som gnisslar.
Glidlager, sk "självsmörjande". De torkar ut med tiden. Och en ny oljedroppe kan förlänga livet många år.
Går det för länge, går den snart mycket tungt och drar mycket ström. Det kan bli varmt vid kolhållarna som smälter. Då är det definitivt läger för en ny fläkt. Och plånboken får värk. Det kan bli så varmt att fläkten av plast smälter vid axeln.
Gjorde exakt den resan med fläkten i min husbil, det var dock en FIAT DUCATO, men principen är samma.
Dvs man spar många kronor om man tar ut fläkten och smörjer den med tunn olja innan den är slut.
Vid glidlagren finns ofta filt, vilken skall hålla oljan.
Hur man gör på din bil kanske ett inköp av servicehandbok på BILTEMA berätta. (boken betydligt billigare än en ny fläkt.)

Ett tips, kör inte fläkten mer än nödvändigt, ofta glöms bilfläktar på i lägsta varvtal och går så under en stor del av året.
Stäng av den så fort den inte behövs, före neddragning av värmen.
Visst roterar den kanske av vinddraget, men betydligt mindre än när den står och går hela sommaren.

Vill man göra jobbet helt perfekt skall lagren ur, och den gamla oljan lösas ur, man kokar (uppvärmd olja c:a 100 C) sen in ny olja och monterar tillbaka, mättar filtarna med olja.
Ofta går det dock inte att demontera dagens fläktar. Så oljedroppen duger.

Roy
av valln
Det här ska man inte skriva för då skär väl kupefläkten ihop i morgon...

Min fläkt började tjuta/kvittra när det var kallt när bilen har gått 7000 mil och var 4 år gammal.
Samma fläkt fungerar fortfarande oklanderligt och bilen har gått 22 000 mil och är 14 år gammal. :D

Edit: Min fläkt är orörd men givetvis, om man vill skruva själv, är det absolut av godo att smörja fläkten enligt ovanstående inlägg!
Användarvisningsbild
av Roy
Din fläkt, vallin, var "självsmörjande" och han (den, hon eller hen) tog fram smörjsprutan då det krisade till sig.
Det är kanske inte alltid självsmörjningen funkar....
De flesta glömmer nog att mata självsmörjaren.... bör ha en hamburgare då och då...och skvätt att dricka.

Konstigt nog används dåliga smörjoljor som torkar inom kort tid ibland.
Men man kanske sprarar någon kr per bil...

Roy
av LaRy
Mycket jobb för att endast smörja, felet kommer tillbaks. Vad jag menar är att lägga flera timmars jobb på att demontera fläkt för att smörja, när det är samma jobb att byta fläkt och långsiktigt lösa problemet. Plånboken eller överskott på tid?!? Det är upp till dig.
av valln
Fördelen med att smörja istället för att byta till en ny är att jag tror att när bilmodellen är ganska gammal drar man ner på kvalitén på kvalitetsreservdelar för att kunna konkurera med alla piratdelar...
av LaRy
Det ligger mycket i det valin säger. Det är därför viktigt att i alla fall försöka betala för kvalitet. När det gäller elkomponeter till bilar; fläktar, generatorer, AC delar (kompressor, evaporator) m.m. använde Volvo oftast Hella, Behr och Valeo.
Själv köpte jag en Hella-Behr fläkt till min Volvo, och utseendemässigt var den lika originalet, passade och fungerade perfekt. Köper man exempelvis en billig fläkt till en Volvo, är det en oftast kinesiskt tillverkare som tar en generell fläktmotor, svetsar på fästöron så de går att montera, slänger på ett lägre fläkthjul och säljer detta till halva priset. Att den, vilket jag läst i detta forum, skrapar i fläkthusväggen så att man måste rikta upp den, eller att kapaciteten inte är den samma, ingår i det lägre priset. Gå in på en större leverantör av reservdelar som säljer ett antal fläktfabrikat som passar din Volvo. Titta på måttskisserna så upptäcker du avvikelser, mindre motor och mindre fläktrotor.
Samma sak med exempelvis evaporator. Lågpristillverkaren väljer en generell enhet som får plats, svetsar dit fästöron som passar för en Volvo, bockar anslutningsrör så de nästan passar och vips, säljer du den till halva priset. Att kapacitet (antal lameller) och resistens mot salt inte är densamma, ingår i det lägre priset. Fysiskt passar den.
Sammanfattning, förhoppningsvis bibehåller original-tillverkarna kvaliteten, men det kostar mer.
Användarvisningsbild
av Roy
Mängden jobb?
Ta ur och montera fläkten är samma jobb som om fläkten är nyköpt eller omsmord.
Smörja tar kanske 10 minuter och ger en fläkt som går lika länge en gång till.
Köpa en ny kräver resa till Volvos reservdelsaffär, eller letande på nätet, och framför allt att betala en massa pengar.

En liten sak som kan försvar en ny fläkt är kanske kolen som kan vara slitna i en gamla som vi kan smörja upp.
Men min erfarenhet är att kolen håller väldigt länge.

Det som talar emot en ny fläkt är att den ofta är av sämre kvalitet, och, inte minst!!! den är smord för lika länge sen som den gamla fläkten, dvs oljan är redan åldrad utan att den snurrat.

Är bilen relativt ny kommer man att få köpa många fläktar (av dagens dåliga kvalitet) innan bilen är redo för skroten.
Har bilen gått som min S70 450 000 km utan fläktfel så lär det nog bli smörjning.

Bäst är dock att, som jag skrev tidigare, att inte köra fläkten mer än nödvändigt, inte glömma den på lägsta varvet hela året.

En omsmord fläkt blir lika bra som en ny vill jag mena.

Roy

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]