Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det nån som har koll på hur den nya skattelättnaden för bilar med motorer som uppfyller "miljökrav 2005" fungerar? Hur mycket rör det sig om och hur får man igen de pengarna?

Någon som vet om en XC70 -03 D5 uppfyller det?

(D)
av jbl
Nej en D5:a från 2003 har ingen skattelättnad. Du ska isåfall ha en D5:a med partikel filter. Tror dom kom från 2006.
av Marbas
Min bror har en V70N MY03 D5 med partikelfilter, men han har inga skattelättnader. Tror att bilen måste miljöklassas rätt också, samt att den inte är för gammal. Är det inte så att den här skattelättnaden bara gäller tills bilen är tre år, sen är det samma höga skatt som de äldre bilarna?
av Frigge
Marbas skrev:Min bror har en V70N MY03 D5 med partikelfilter, men han har inga skattelättnader. Tror att bilen måste miljöklassas rätt också, samt att den inte är för gammal. Är det inte så att den här skattelättnaden bara gäller tills bilen är tre år, sen är det samma höga skatt som de äldre bilarna?
Han har knappast partikelfilter på en 03:a. Partikelfilter kom på Nya D5:an som 06:a.
av Marbas
Frigge skrev:
Marbas skrev:Min bror har en V70N MY03 D5 med partikelfilter, men han har inga skattelättnader. Tror att bilen måste miljöklassas rätt också, samt att den inte är för gammal. Är det inte så att den här skattelättnaden bara gäller tills bilen är tre år, sen är det samma höga skatt som de äldre bilarna?
Han har knappast partikelfilter på en 03:a. Partikelfilter kom på Nya D5:an som 06:a.
Han har partikelfilter! Har ju sett det själv, och det byttes på senaste servicen. Varför han har det vet jag inte, men tror att bilen ägdes först av Volvo i Göteborg, sen köpte en anställd ut bilen, som sedan sålde den till min bror...
Användarvisningsbild
av Jensen
Snälla lägg av, din bror har INTE partikelfilter.
Om du inte läste vad som skrevs i inlägget tidigare så kom det fortfarande från MY06.
av Addekarlsson
Vad säger att det inte kan vara eftermonterat?
Nu kan jag absolut noll om detta, men det är en tanke jag får...

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av elmuppo
Partikelfilter kräver en annan motorstyrenhet bla. Vilket skulle göra att bilen är o-servbar då det inte finns mjukvara ute för den styrenheten för Modellår 2003.

Skulle bilen ha partikelfilter så är det en skl. "kalle anka bil".

Alltså något som aldrig borde sålts till kund.
av Marbas
branx skrev:Partikelfilter kräver en annan motorstyrenhet bla. Vilket skulle göra att bilen är o-servbar då det inte finns mjukvara ute för den styrenheten för Modellår 2003.

Skulle bilen ha partikelfilter så är det en skl. "kalle anka bil".

Alltså något som aldrig borde sålts till kund.
Det är mycket möjligt... kanske rent av troligt, eller? Borde detta inte gå att kolla upp om jag PMar regnumret till någon insatt person?
Bakre ljuddämpare hål

Hej. Jag upptäckte kondens på marken o[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag upplevde ett "slingrande" beteende v[…]

Angående 0W-20 olja mot 0W/5W-30/40 olja. […]