Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en s60 2,5t sport -04-, uttagen 2003/10/28.
Det började med ett litet "klonk" från vänster bakvagn som numera har lett till konstant missljud vid minsta gupp.
Bilen har endast gått 2600mil men garantin har gått ut.
Ljudet uppstår även när man gungar bilen bakifrån vid stillastående, inget klonk då, utan mer som någon form av "missljud".
Jag var hos bilia i haga norra där en bilmek fick provköra bilen, hans första respons va att det sitter något löst i bagageluckan vilket visa sig vara fel, vi tömde bagageluckan och mekanikern la sig i luckan medans jag körde, han kunde inte hitta något utan tror till 90% att det är stötdömparen det är fel på och måste bytas, men han kunde inte hissa upp bilen för att vara 100% säker.
Är det möjligt att stötdämparen måste bytas redan efter 2600 mil, och om man måste byta, måste man byta båda eller räcker det med bara ena sidan, dämparna är svindyra då dem är automatisk nivåreglering.
Hjälp mig, är helt förtvivlad...
av jbl
Kan du inte höra dig för om det inte går att få det till goodwill. Bilen har ju knappt rullat nåt. Måste ju vara material fel om den har gett upp redan.

Normalt så ska man byta på båda sidor men din har rullat lite så jag vet inte.
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Har inte bilen rullat mer än 2600 mil så bytar du
bara den skadade dämparen. Jag misstänker att
ni har kollat om bilen har krängningshämmarstag
bak, för i så fall får det inte finnas något glapp
i dom.

Det kan uppstå ett snabbt "pjongande" från bakfjädrarna
också vid körning, detta kan också låta som ett knarr
och man gungar bilen vid stillastående. Är det blöt och
fuktigt ute kan ljudet försvinna.
av jimmy_saliba
Jag har faktist ingen aning om bilen har någon krängningshämmarstag i bak, som sagt mekanikern kunde inte lyfta bilen, utan han provkörde den och kom fram till det mest trolgtvisa felet han kunde tänka sig.

Det är inte någon pjongande heller som låter, utan konstant ljud som någon form av glapp i bakvagnen som har ökat något fruktansvärt under dessa två veckor.
Användarvisningsbild
av #27
Hur länge har ljudet varit???
av jimmy_saliba
Jag köpte bilen för ca 3 veckor sedan, och ddå fanns ett väldigt svagt ljud som endast uppstog vid låg fart och gupp, numera efter ca tre veckor finns ljudet konstant och väldigt mycket tydligare.
Det är inte pga kylan för där jag jobbar så är det innomhusgarage och när man kör bilen efter jobbet på väg ut från garaget så finns ljudet kvar MINST lika tydligt. :(
Användarvisningsbild
av #27
Låter lite dumt men har du kollat så att hjulet sitter fast..
Användarvisningsbild
av _Rick_
Klonk och missljud. Låster som handbromsbackarna. Men det är ju svårt att säga utan att hört det själv :)
Användarvisningsbild
av Statsminister
Jag har EXAKT samma missljud i min s60 D5 02a. Efter lite letande med far under bilen och jag ryckandes i en planka så har vi lokaliserat att ljudet kommer från krängningshämmarstaget på min högra baksida. Vet att det är föreslaget innan, men ville ändå säga det då du kanske fortfarande har kvar ljudet!
av Frigge
Det finns en möjlighet att det är en liten sketen sten som letat sig in i en öppning på bärarmen bak, den finns en liten luftficka mellan bärarmsbussningen och själva bärarmen. Det är inte helt ovanligt att det händer, har varit med om det förut och det ljudet uppstår när man gungar bilen. Eftersom din bil bara gått 2600 mil har jag VÄLDIGT svårt att tro att det är en dämpare elle k-länk.

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]

Identifiering Volvofälg

Jag har inte någon broschyr från 1989 […]

Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars[…]

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg