Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danjo966
Jag undrar helt enkelt hur stor oljevolymen ska vara i S60:n?

Anledningen är att verkstan vid förra servicen hade i för stor mängd och jag funderar på om de kanske gjort om samma miss nu...

(glömde givetvis ta upp det med dem då)
av jbl
Runt 5.4-5.5liter är lämpligt att slå i vid bytet. Då ligger det på max. Slår man i 5.8liter så är man över maxstrecket.

Tömmer man oljekylaren så får man väl i 1dl till. Resterande olja som är kvar får man inte ut om man inte demonterar motorn.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har försökt att koma på varför jag ska svara och hur det hjälper dig, men har kört fast. kan du förklara lite närmare?

om nu verkstan fylt på fel mängd, hur vet du om det är rätt mängd i din bil nu genom att fåreda på vilken mängd som ska vara i? ska du tappa ur o mäta?

om din bil är överfyld, hur vet du det?
vet du om du har rätt olje sticka i din bil?
av danjo966
Tack!

Jag vet att verkstan fyllt på 5,8 liter (det står i alla fall på fakturan).
Detta är alltså för mycket?

Det var likadant förra gången nämligen.

Vad innebär det för problem? Går det att köra ändå, eller måste man suga ur ett par-tre dl direkt?

(Anledningen att jag frågar är att vi ska ut och åka en del i helgen och frågan är om man måste fixa detta akut, eller om man kan åtgärda det senare...)
Användarvisningsbild
av V70N D5 -03
Vilken verkstad har du varit på som inte vet hur mycket olja det ska vara i bilen?
Användarvisningsbild
av CarMan
Din bil ska ha 5,8 liter olja om man byter oljefilter.
om det är för mycke enligt din oljesticka kan det varaså att du har fel oljesticka
Användarvisningsbild
av Öjaby
Fel oljesticka? Hur stor är sannolikheten att oljestickan är utbytt på en så pass ny bil?
av danjo966
Tack CarMan!

Alltså: Jag vet inte om det är för mycket olja. Jag vet bara att när jag gjorde motormännens biltest för ett år sedan innan jag köpte bilen så påtalade de att det var för mycket olja i bilen. Då åkte dåvarande ägare och sög ur lite grann. Nu hade samma verkstad i 5,8 liter igen, men är det så det ska vara (oljefiltret byttes ju naturligtvis vid 12000-milservicen just) så är ju allt lugnt.
Användarvisningsbild
av CarMan
dom kan ju vid förra tilfället ha debiterat 5,8 l men hält i 6,5.

bara för att en mängd står på pappret så behöver det inte betyda att mekanikenr härt i den mängden.

du kollar enklast via olje stickan om din motor har rätt mängd.

man jag vet att det var kampanj på oljesticks byte på nån viss årsmodell, komer inte ihåg vilket år.
Användarvisningsbild
av CarMan
V70N D5 -03 skrev:Vilken verkstad har du varit på som inte vet hur mycket olja det ska vara i bilen?
den som jbl "har" :wink:
Mäta tjocklek på bromsskivor

Bak 30-21.4=8.6 Slitagegräns enligt Haynes […]

Sitter fast

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Spr[…]

Hjälp med Vida

Tja, Lyckades läsa av P-koder och kom fram ti[…]