Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janzzonz
Halloj!

Har monterat elmotorvärmare med kupéuttag i efterhand på min S80-05 på en auktoriserad Volvoverkstad.

Jag tycker att man monterat intagskontakten på ett märkligt ställe.

Den sitter uppepå stötfångaren vänster fram. Om det har snöat måste man således skrapa fram kontakten och o värsta fall bryta upp locket om det frusit fast. Är det någon som vet om detta är en standradmontering eller har man satt den där för att det är enkelt...? Dessutom ser det ju lite lustigt ut med en svart uppstickande plopp på en helt silverlackerad stötfångare....

/Janzzon
av cme
Låter lite hemgjort tycker jag såvida du inte ville ha det så. Till V70 mfl sitter den ju vanligast i listen på vänster sida. Man skär ut ett lite större hål i listen och monterar kontakten med en speciell utformad försänkning. Kanske hade de inte denna tillgänglig och gjorde en egen lösning? Jag tycker orginallösningen fnungerar bra och uttaget är ganska väl skyddat i en undertryckszon varför det håller sig rent.

Trist att klaga eftersom det drar med sig en del arbete att fixa till i och med att de redan tagit upp hålet. Förr fanns det kromade karaosspluggar man kunde sätta för...

cme
av Arne
Det är synd att de låter klantskallar montera motorvärmaruttagen så illa. Du borde åka tillbaks och begära att de monterar den på ett korrekt sätt och laga till det felaktiga hålet. Tar de på sig sådana här jobb ska de även klara av det, annars ska det kosta för dem.
av Drogen
Den sitter likadant på min 02:a. Det är dock en svart stötfångare så den syns inte så mycket...
Användarvisningsbild
av Larre
Så ville Volvo att min ÅF skulle sätta uttaget på min nya bil också, även om det råkar vara en XC90. Men när jag fick bilen levererad, så frågade säljaren om det var ok att de tagit initiativet att sätta den strax under stötfångaren, pekande i färdriktningen. Han sa att det fanns två anledningar till att de inte ville göra enligt Volvos direktiv: 1) det ser inte så snyggt ut 2) om man råkar köra iväg utan att ha dragit ut kontakten, så skadas stötfångaren onödigt mycket och kanske behöver bytas ut/repareras.

På min förra bil, en tidig V70N 2.4T från -00 så satt den så där som cme beskriver. Det var hyfsat diskret. Kanske mest tack vare att listen på den årsmodellen inte var lackad, utan var av svart plast. Lättrengjort och lättåtkomligt. Inte alltid man vill pulsa i snövallen framför bilen för att komma åt uttaget om det sitter där. Bättre då att den sitter på sidan.

Men varför kan inte verkstaden fråga var man vill att uttaget ska sitta? Före!Kanske är antalet som bryr sig så litet att verkstäderna sällan får klagomål om detta och därför bara gör det de tycker är bäst? Volvo borde ha en orsak till att de rekommenderar montage på just det stället ovanpå stötfångaren. Eller?
av haxpet
Så som cme beskriver det hela satt min motorvärmarkontakt monterad på min S60. Nu när jag har V70 så har jag ingen motorvärmare, men funderar på att installera.
Var skulle det vara snyggast att sätta kontakten?
Eftersom det är en MY05 så är alla lister lackerade så att sänka in den i sidan på listen kanske inte blir lika snyggt.
Användarvisningsbild
av #27
Jag brukar montera den i luftintaget under nummer plåten till höger framifrån sett typ så som Larre skrev..
Användarvisningsbild
av #27
Angånde hållet så ska den monteras där om man läser monteringsanvisning till s80 men jag tycker inte de är snyggt..
Användarvisningsbild
av CarMan
tur att många tycker & idiotförklarar fork!
När dom i själva verket har monterat enligt monteringsanvisningen.

På S80 har den alltid suttit där & på S60 & V70 sitter den där efter face liftet.

På XC90 har den en mycket snygg orginal plasering i galret under V. lykta & efter face lyftet så hamnar den i den olackade delen av stätfångaren presis pramför VF framhjul
Användarvisningsbild
av Larre
CarMan skrev:tur att många tycker & idiotförklarar fork!
När dom i själva verket har monterat enligt monteringsanvisningen.
Ingen är idiotförklarad. Bra att många tycker. Kunden har inte alltid rätt, men kunden har alltid rätt att ha fel... Däremot tycker jag att man alltid har en skyldighet att tala om vilka konsekvernserna är om kunden vill ha en annan lösning än den som är enligt rekommendation/anvisning/...

CarMan skrev:På XC90 har den en mycket snygg orginal plasering i galret under V. lykta & efter face lyftet så hamnar den i den olackade delen av stätfångaren presis pramför VF framhjul
Menar du vinkelrätt ut till vänster från bilens färdriktning? Låter som en alldeles utmärkt placering. Ungefär som på min gamla V70. Det var adrig några problem med snö, igenisning eller smuts när den satt där. Hade ännu hellre velat ha den enligt den monteringsanvisning som du skriver om.
Senast redigerad av 1 Larre, redigerad totalt 0 gånger.

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag upplevde ett "slingrande" beteende v[…]

Angående 0W-20 olja mot 0W/5W-30/40 olja. […]

När jag hämtade ut min bil 2022 sa s&aum[…]