Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matand12
Hej!
Jag ska byta bromsvätska på min S80 -99:a. Vätskan är mörk som skuggan bakom en...

När det gäller luftningen undrar jag om det måste vara tryckluftsluftning av systemet eller räcker det gamla klassiska "en trampar - en luftar"-metoden?

Får man ut all den gamla vätskan genom att öppna luftningsskruvarna på oken och pumpa med bromsen eller, trots detta, kan det finnas kvar gammal olja i tex ABS-hydraulaggregatet?
av jbl
Du kan även sugar ur vätskan med en pump med behållare. Det gör jag.

Det funkar nog även med det gamla sättet att pumpa med pedalen. Men har hört att om det har börjat rosta i cylindern så kan man få packningen över rosten och då har man ett intert läckage vilket måste åtgärdas.

Det säkraste är att suga ur oljan via oken. Trycksättning kan ju ställa till det om trycket är för högt. Vet ej var gränsen går.

Tror nog att det även blir bytt i ABS modulen.
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Börja med att suga ut allt i behållaren, fyll på
med ny vätska. Efter det är man 2 som hjälps
åt att trampa ut det via bromsoken tills det att
vätskan är klar och finn som kommer ut vid
luftningsnipplarna.

:D
av cme
jbl:
Hur diagnostiserar man intern läckage i huvudcylindern? Har bytt bromsvätska på min XC (vätskan var helt svart enligt verkstan) har sedan varit tilbak och luftat två gånger. Jag tycker pedalen har en konstig känsla när jag jämför med min V70 -00 som jag anser vara bra och som har en väldigt distinkt känsla. XC70 känns "svampig" och slaget är längre.
Har låtit en verkmästare i Göteborg provköra bilen och han tyckete den var mycket bra men jag tror inte han fattade att jag verkligen har en stor skillnad mellan bilarna. Han konstaterade att det iallafall inte var någon luft i systemet.

Frågan för mig är om det kan vara ett internt läckage eller något annat som ger den "svampiga" känslan.

cme
av jbl
Det kan kännas som om man har luft i bromsarna. Det kan också bli så att bromsarna ligger på. Man tror att man har fel på ett ok.

Det ena var jag med om på en Opel och det andra hade jag på en Audi.

Men om verkaren säger att det är shysst så borde det vara det. Känslan i pedalen kan skilja sig mellan modeler men på mina volvos mellan 00-03 så har inte jag upplevt någon skillnad.
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Ett inre läckage kan vara svårt att se, i så fall får man ta isär
huvudcylinder och har man tur så kan man se skador. Broms-
vätskan kan även läcka ut i bromsservon och för komma åt
att se det får du skruva bort huvudcylindern.

Nromalt sett så har jag upplevt att vid byte av bromsvätska/luftning
så känns bromsen bättre än innan, dock finns det undantag.
Har man bytat klotsar och skivor så kan det kännas annorlunda
under en inkörningsperiod.
Användarvisningsbild
av P1800
Dålig huvudbromscylinder kan man upptäcka på några olika sätt.

- Bromsvätskan borta men inget kladd - risk att bromsvåtskan hamnat i servot vacumcylinder (Bromsvätskenivån sjunker också när beläggen slits. Detta är helt normalt! )
- Pedalen sjunker sakta när man håller lätt broms, t ex vid trafikljus. I detta fall läcke bromsvätska tillbaka till behållaren.

Det är osannolikt att läckage yttrar sig i att pedalen är svampig / fjädrar. I så fall är det nog snarare luft i systemet.

Korroderade huvudcylidrar:

Min erfarenhet är att det är ytterst små möjligheter att fixa till detta med honingsverktyg. Det är som regel rättdjup korrosion. Mao köp en ny cylinder med en gång och slipp en massa strul!

För den som inte ger upp:

Jag gjorde en fuling på en huvudculinder till en PV 544 för ett par år sen:
Som vanligt gick det inte att få bort porerna med honingsverktyget trots timmars nötande. Jag virade då en smärgelduk på honingsstenarna och slipade bort poren med denna. Honade sen på vanlig sätt och monterade med ny packning. Förmodligen helt fel mått men det är tätt!

Alla försök görs på egen risk.

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]