Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Totte_T6
#83088
Veckan börjar bra efter ovädret!

Edit: Ändrade tider när det är 12 minusgrader!

Bilen trillskas med att tända SRS lampan i 12 minuter för att sedan
börja blinka (flipperspel) med kortare och kortare intervall för att sedan slockna helt, detta tar 2 minuter!

Sen är allt frid å fröjd tills nästa kallstart, det verkar som om något värms
upp för väntar jag typ 5 minuter och startar om så slocknar SRS lampan
tidigare typ 5-10 sekunder (ganska normalt) med samma blinkande
flipperspel i 30-60sek.

Det kommer inget text meddelande överhuvudtaget utan det är bara
"discolampan" som har eget liv!

Jag har inte läst av några felkoder ännu men det blir av så fort jag kan.

Tänkte bara kolla om någon känner igen/har haft detta fenomen?

Är det gamla radio-rör som sitter i SRS systemet?

Självtesten av SRS systemet borde väl inte ta såpass lång tid?
Jag har i alla fall inget minne av det...å ändå är jag långsint!

Känns som att löningen redan "fått vingar" ;-)
av Totte_T6
#83304
Kollat larmer idag men ingenting, rent som ett oskrivet blad :-/
Det kanske är fukt/glapp någonstans...får kolla igenom kablage.

Nåja det blir inga större utgifter i alla fall!
Användarvisningsbild
av Svahn
#83539
Kolla batteriet, kan ju vara så att kallstarten tar musten ur batteriet och när generatorn har laddat på en stund så stabiliseras spänningen och problemet försvinner.
av Totte_T6
#83579
Svahn skrev:Kolla batteriet, kan ju vara så att kallstarten tar musten ur batteriet och när generatorn har laddat på en stund så stabiliseras spänningen och problemet försvinner.
Jag gjorde ett ryck idag och gick igenom alla viktiga jordanslutningar i
motorrummet & vid dörrstolparna samt all huvudmatn. +12v
samt allt kablage till batteriet...
Rengöring/putsning med smärgelduk och sedan smeta på "ampere fett"
på gängor och planytor.

Så det ska bli intressant o se om det hjälpte någe.

Batteriet är nytt (9mån) så det ska vara fräscht, starterna går utan
problem med bra "knuff" i startmotorn vid minusgrader -12 hitintills.
Det var en 77Ah Tudor HighTech med sk. "onda ögat" som man kan
se laddstatus.

Och kylan fortsätter ett par dagar till....bra!
av Totte_T6
#84753
Har nu kört ett tag och det lutar åt att det är panelen i sig som spökar
det vart bättre efter par dagar i varmgarage då bilen fick torka ur fukten.

Frågan är är det bara att byta ut panelen rakt av? all information om körda
mil ligger väl i styboxarna.

Panelen är väl bara en passiv/dum enhet som får informationen via
CAN-bus interfacet (slo speed)

Bara att plocka första bästa från någon skrotad T6 bil å skruva i...
eller måste man uppdatera mjukvara även för detta?

Någon som vet eller som gjort ett byte?
av jbl
#84877
Har du kollat om bilen har någon felkod. Det skulle kunna ge bra info var man ska börja. Byta instrumentet bara sådär är ju rätt dyrt om det inte skulle vare den.

Vet inte om du kan bara byta rätt av. En sak jag läst är att du kan få det beggade instrumentets mil till din bil.
av Totte_T6
#84974
Jorå jag har gjort en check av larmer när bilen var kall, lampan lyste för
fullt men inte ett larm fanns i datorn...totally clean! meget skumt :-/
av jbl
#85131
Du kan ju prova att ta lös ditt instrument och kika efter oxid, dåliga anslutningar. Gå över alla anlsutningar i bilen som kan ge SRS alarma med rengöringspray samt smörj med lämpligt medel för att förhindra dålig kontakt. Motionera alla anslutningar ordentligt.

Glöm inte att ta lös minuspolen bara när du gör detta.

Blir det inte bättre nu så är det sannolikt nåt med elektrniken eller t.ex. en kall lödning nånstans.

Det är ju oerhört svårt att hitta sådana här fel, men det går så ge inte upp.
av Totte_T6
#85305
Nejdå jag ger inte upp! har bara haft andra saker att fixa bla
extra oljekylaren för växellådan läckte, bytte ut den samtidigt som
som jag monterade ett magnet-inlinefilter i samma kylslinga.
Samt att jag gör ett oljebyte/spolning av växkellådan, bilen har ändå
rullat 15k mil...så det är dags.

Det kostar att hålla en "premiumbil" som Volvo rullande :D
(kommer säkert att få äta upp den senaste kommentaren!)
av Jesper
#85736
Har du kollat koderna med OBD-II verktyg??? Du måste troligen ha ett riktigt volvoverktyg för att se SRS-koderna...
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]