Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Jag har bokat en tid i kommande vecka för att ladda ner en uppgraderad programvara till ECC.n.

Det blåser lite ojämn värme i de olika munstyckena och lite halvtaskigt med fart på själva fläkten, så jag gör ett första försök och har bett Volvo göra detta åt mig.

Frågan jag har gäller telefonen...

Jag har lite taskigt ljud i högtalaren och ljudet klipper ibland.

Finns det någon ny programvara att uppdatera även telefonen med?
Tänkte kanske slå 2 flugor i en smäll när den ändå är inne på Volvo.
Har årsmodell 2004, men tycktes läsa någonstans att det bara fanns EN ny programvara och den va från -01?
Då finns det ingen ny att gradera upp min telefon med som är från -04 alltså?

Frågade på Volvo om de kunde uppgradera programvaran även för motorn el. dess styrenheter.

Fick till svars -Nja, vi KAN göra det åt dig men har du inga problem med motorn och den går som den ska så är det bara onödigt.

Har dom rätt och alltså är så ärliga o inte säljer på mig nåt jag inte behöver?
av buuyuu
VolvoBengan skrev:Jag har bokat en tid i kommande vecka för att ladda ner en uppgraderad programvara till ECC.n.

Det blåser lite ojämn värme i de olika munstyckena och lite halvtaskigt med fart på själva fläkten, så jag gör ett första försök och har bett Volvo göra detta åt mig.

Frågan jag har gäller telefonen...

Jag har lite taskigt ljud i högtalaren och ljudet klipper ibland.

Finns det någon ny programvara att uppdatera även telefonen med?
Tänkte kanske slå 2 flugor i en smäll när den ändå är inne på Volvo.
Har årsmodell 2004, men tycktes läsa någonstans att det bara fanns EN ny programvara och den va från -01?
Då finns det ingen ny att gradera upp min telefon med som är från -04 alltså?

Frågade på Volvo om de kunde uppgradera programvaran även för motorn el. dess styrenheter.

Fick till svars -Nja, vi KAN göra det åt dig men har du inga problem med motorn och den går som den ska så är det bara onödigt.

Har dom rätt och alltså är så ärliga o inte säljer på mig nåt jag inte behöver?
Jag hade vid min 14 000mil service tänkt mig en total CAN uppgradering. Men jag snackade med serviceteknikern och jag håller med honom än så länge. Men att det bara beror på att de inte vill sälja något du inte behöver, är jag inte så säker på. Jag tror det beror på att många som uppgraderar inte är beredda på att bilens uppträdande kan förändras. Automatlåda växlar annorlunda, bensinförbrukning förändras et c. åtminstone till dess att adapteringen är klar. De får säkert höra en hel del klagomål från kunder som skäller på saker som har sina naturliga förklaringar om de bara tänker efter.

Jag funderar fortfarande på att uppgradera men jag har inte bråttom. If it isn't broken, don't try and fix it. Eller hur?! :???: :)
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Smart...

Kan nog stämma med det du säger.

Men ena frågan kvarstår om telefonen? :lol:
Användarvisningsbild
av elmuppo
VolvoBengan skrev:Smart...

Kan nog stämma med det du säger.

Men ena frågan kvarstår om telefonen? :lol:
Det har släppts minst 5 uppdateringar för din telefon
så det borde verkligen vara rätt att köra en uppgradering telefon,
eller en totalupgrade för hela bilen.

hade jag gjort utan att tveka.

//Branx
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Mmm... men nu ville inte Volvo att jag skulle uppdatera hela bilen, bara de enheter som det va fel på.

Visst, om jag ber dom göra en total så gör dom ju det, MEN om de avråder mig så måste det ju finnas ett gott skäl till det.
Dom ska väl ändå kunna Volvos system utantill.

If it isn't broken, don't try and fix it eller hur?
Användarvisningsbild
av CarMan
dom r bara rädda för att du ska koma tilbaka o klaga på at bilen växlar konstigt, eller att du tilexempel fått annan tunktion på extraljus knappen m.m.

fuktione som ändras går inte at ändra tilbaka, växlingar o sånt ska adaptera omsig 6 det kan ta rätt många mil, specielt när det är kalt ute.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Ok, så du rekomenderar mig alltså att köra ECC.n och telefonen CarMan?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag skulle köra en total.

men du ska vara medvetan om att bilen kan gå lite halvdant i början, samt att nån kan ha ändrat funktion, mot vad du är van nid (men oftast är det till det bättre)
men en inbiten vanemäniska kan ju bli sur
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Så om någon funktion på bilen ändras vid en total uppgradering, så kommer den alltså inte att kunna ändras tillbaka till den ursprungliga?

Plus att bilen i början kan gå lite konstigt?

Är jag med på noterna då CarMan?
av Tecknick
Hej!

Jag är ny i forumet men har läst det ganska flitigt på senaste tiden efter att min far köpt en XC70 -05 manuell.

Var in på verkstaden idag för ett besök angående ett felmeddelande som tidigare varit på avgasreningen. Men det var inte det jag skulle berätta..

Även jag har varit fundersam över uppgradering av alla styrenheter. Har läst allt jag kan finna angående det här på forumet och funderat lite till.
Snackade med en kompis som känner en volvomekare på annan ort, han sa att de uppgraderade alltid alla bilar de som pluggade in kabel i.

När jag var på verkstaden idag bad jag dem göra en total uppgradering och det var inga problem.

Som svar på hur bilen upplevs efter kan jag bara säga att bilen inte kommer att kännas som nått UFO utan ganska normal. Ser inte något problem i att den kommer att vara lite annorlunda under inställningsperioden.
OM RYSSEN KOMMER

Hatar Ryssarna. Har varit ute och kör en del […]

Mäta tjocklek på bromsskivor

Varför inte byta redan nu? - ett par skivor o[…]

Motorproblem

Inga lampor/meddelanden i instrumentdisplayen? Sku[…]

Utslagsbegränsare

Sitter tom std på en del Volvo av dessa gene[…]