Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#82928
Någon som monterat halogen-extraljus mellan bilens xenonstrålkastare? Någon som monterat xenon-extraljus mellan xenon-strålkastare? Vad är era erfarenheter efter att ha gjort detta? Någon som kör mycket uppe i mörka norrländska skogar och tycker att Volvos xenon-strålkastare räcker?

Jag är väldigt (!) sugen på att montera på extraljus på bilen. Min mekaniker säger att det troligen inte behövs extraljus när jag har Bi-Xenon-ljus i strålkastarna. Men i den jämtländska vinternatten vill jag gärna se låååångt. Jag skulle vilja slippa köpa xenon-extraljus eftersom de är så dyra. Men jag skulle inte bli förvånad om halogen-extraljus inte bidrar nämnvärt eftersom de väl är "svagare" än xenon? Vill gärna montera tre stycken extraljus med samma diameter som strålkastarnas höjdför att bilda "harmoni" i fronten. Tänker inte montera en båge av den större typen, eventuellt en mindre som QPAX har, eftersom bilen redan har stötfångarhorn av den nya modellen.
Användarvisningsbild
av CarMan
#82943
Volvos extra ljus sats är mycket stadig, men den är bara gjord för 2 strålkastare.

monterar du nått som klarar 3 ljus så blir det inte lika stadigt.

självklart bidrar fler ljus källor till starkare ljus, men du kan väll prova nån vecka till, innan du bestämmer dig.
det tar några brinn timmar innan xenon lampan når full effekt, du komer alltså får bättre ljus än vad du idag har
Användarvisningsbild
av Larre
#82948
OK, jag ska ge ljusen en chans. Intressant att xenon-ljusen behöver "köras" litet innan de når full effekt. Åker till Jämtland över Sportlovet och då har ju bilen några veckor på nacken, så nog borde jag kunna avgöra då.

Körde en hyrd MY06 XC90 med Bi-Xenon utan extraljus till Jämtland över nyår och tyckte inte att helljuset räckte till riktigt. Vet du om MY07 har uppgraderat helljus av Xenon? Jag har valt de nya Aktiva Bi-xenon-ljusen, men det borde väl bara påverka stryrkan på halvljuset, om ens det? (Åsterstår att se om jag blir åksjuk som en del rykten säger om de nya kurvljusen)
av Göranson
#82957
Jag ska montera 3st extraljus på min XC90 trots att jag har bi-xenon, jag upplever inte ljuset som tillräckligt när jag ska ut på Jämtlands och Dalarnas vintervägar nattetid.
Undrar bara hur dom kommer att lösa detta på Volvoverkstaden med kablage, knappar odyl.... :?:
Användarvisningsbild
av Larre
#82962
Vilka extraljus kommer du att köpa? Xenon? Halogen? Märke? Modell?

Min mekaniker vill att jag bara köper (om jag prompt måste det) själva "lampan". Kablage, reläer och knapp vill han köra Volvo orginal.
Användarvisningsbild
av flyvert
#82993
Har konverterat ett par gamla Bosch Big Knick till Xenon och det fungerar mycket bra (än så länge) - konverteringssatsen för H3 lamporna kom från någon i Östersund (googlar så hittar du säkert). "Problemet" var placeringen av ballasterna, men det fanns gott om plats bakom frontplasten på min bil (V70N) - och det lyser utav helvete tillsammans med min bils Bi-Xenonlampor 8) (fast det tar c:a 5-10 sekunder innan man har fullt flöde).

Frågan är bara kommer fukt och salt att leta sig in och slå ut högspänningsdelarna (miljön framme i en bilfront är inte speciellt bra för 24000 volt)? Samt hur många starter kommer ballasterna att klara av? Xenon på halvljus tänds ju bara en gång per körcykel medans en kvällskörning mellan Sollefteå och Vilhelmina innebär några fler helljuständningar... :???:

Skulle jag göra om det idag skulle jag nog använda extraljus från Light Force (http://www.lightforce.se/) som har stort ljusutsläpp, variabelt kast samt skall vara okrossbara. 2, 3 eller 4 st LightForce "Xenon" borde kunna göra vilket beckmörker som helst dagsljusliknande.

http://www.nightforce.se/visa.asp?ID=220
http://www.nightforce.se/visa.asp?ID=33
http://www.nightforce.se/visa.asp?ID=229

Köpte originalknapp från Volvo, men gjorde resten av eljobbet själv (finns säkert många trådar på detta forum om hur man gör och var man finner kontaktstyckena, etc.).

Köpte Bosch "regplåtsfäste" och fixade Volvos distanshylsor/bult samt lånade Volvos "specialborr" för att försänka dessa mot stötfångarbalken. Stagade upp med Bosch aluminiumstag mot ovankant grill, inte superstabilt, men ändå fullt tillräckligt - förhoppningsvis håller de glödtrådsfria Xenon-lamporna bilens livslängd.
Användarvisningsbild
av A80TD
#83156
Här är en modell jag har funderat på. Hyfsat pris, små och lätta. Made in Sweden. Kostar 1875:- i butik här uppe.
http://www.nbb.se/shopp/meny_sidavidsid ... &h%5Favd=1

Kolla på halogenvarianterna för fler exempel på olika bilar.
Användarvisningsbild
av Larre
#83223
Tack för tipsen! Har varit helt insnöad på Hella och Bosch tidigare. Men här fanns en del schyssta alternativ.

Synd att Volvo orginal inte har fäste för tre extraljus.

Hur sant är f ö ryktet att Hellas plastdetaljer pajar i vinterkylan medan Boschs håller? Någon som har erfarenhet?
Användarvisningsbild
av flyvert
#83232
Har bara erfarenhet av tidiga Hella i plast och dom "har ingen chans" mot Bosch Big Knick som är av metall.

Hur ett par nya Hella i plast står sig vet jag inte.
Lightforce är ju av plast dom oxo.

Det är ju först när man stöter emot något eller får "stenskott" vid -30 som man får veta...

Dagens plaster kanske är bättre - jämför bara en skoterhuv från 2006 med en från 1980 så framstår den tidigare som bakelit jämfört med de moderna plasterna.

Volvos sats i all ära, men jag klarade mig fint med enbart knappen i kupén - resten är ingen sak för en elektriker, t.o.m. kontaktstycket fick jag till med lite jobb. Med lite buntband, krympslang och kabelrör ser det minst lika bra ut som original.

Du finner det mesta (inkl. Bosch originaldelar) på Clas Ohlson (men utbudet kan variera från stad till stad). Även Mekonomen har prylar, dock till vad jag upplever ett högre pris: t.ex. artikelnummer 40-200-3.

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]