Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
Körde hem vår fabriksnya XC90 i går kväll. Men glädjen var kortvarig. I morse varnade systemet för låg kylarvätskenivå. Körde åt sidan och såg efter. Nivån låg på "MIN" på expansionskärlet. Minst sagt förtvivlad knallade jag till macken och köpte en liter färdigblandad kylarvätska. Fyllde på upp till "MAX" och körde hem. Nu står den på uppfarten och suktar, medan jag räknar varje timme tills verkstaden ska öppna på måndag morgon.

Det är väl ett fel? Och i så fall, vad kan det vara?

//Larre
av OrsonGbg
Har väl missats att fylla på rätt mängd kanske?
Användarvisningsbild
av greeeken
oacceptabelt att dom missat
Användarvisningsbild
av CarMan
säkert bara luft i systemet.
har du elektrisk motorvärmare på bilen?
Användarvisningsbild
av elmuppo
Troligen har återförsäljaren eftermonterat något , som carman misstänker en motorvärmare. Och Sen har de inte kört bilen tillräcklig för att få bort alla luftbubblor
i systemet.

//Branx
av S60AWD2.5T
Man kan köra om ni vån ligge på min. I ala fall till macken.

Fast inte är det bra service att det hände dig.
av Arne
Elektriska motorvärmaren brukar vara skruvad utanpå blocket om det är en 5:a.
Användarvisningsbild
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:Man kan köra om ni vån ligge på min. I ala fall till macken.

Fast inte är det bra service att det hände dig.
man kan köra hur långt som helst, när nivån är på min sträcke (funkar även bra om nivån är en cm under.)

bilen varnar då han inte kan se den exakta nivån & presis som det står i displayen så ber han dig kolla nivån manuelt, föra tt du själv ska kunna kolla om bilen är körbar.

så inte hade du behöva fylt på vid första mack inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
Arne skrev:Elektriska motorvärmaren brukar vara skruvad utanpå blocket om det är en 5:a.
jag antar att trådskaparen har en diesel 5:a av modell år 07 = man tappar ur vattnet.
Användarvisningsbild
av Larre
Tack för teorierna om luft i systemet, CarMan och branx. Ja, det stämmer att jag fick en elektrisk motorvärmare monterad och jag hoppas på att er teori håller om att det är orsaken. Har kört en del i dag och än har inte systemet varnat. Jo, det är en MY07.

Ja, klantigt av verkstaden, men kanske trots allt mänskligt. Känns lättare att "förlåta" nu när den verkar rulla på utan problem. Återstår att se hur lång tid det tar innan jag upptäcker något annat.

Möjligen är jag litet för harig, men att fortsätta köra när systemet säger åt en att stanna bilen pga vad-det-nu-än-må-vara, känns inte som en option, inte med den dyraste bil jag köpt, i alla fall. Men nu vet jag att det kanske trots allt går.

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]