Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av t595
Hej, har en s-80 2,9 -99 sedan snart 2,5 år/8000 mil tillbaka.
Ett kvarstående problem är att den vid kallstart under ca 15 plusgrader går ojämt de första ca 30 sekunderna. Kör man ändå iväg direkt så får man ett antal rejäla ryck där motorn omväxlande drar fullt/lägger av helt.
Har i samband med byte av ETM fått en tämligen omfattande uppmätning gjord på volvo utan att de hittade något onormalt. De gav mig rådet att byta tempgivare i termostathuset, vilket också gjordes i samband med 16000 mila service. Det gjorde ingen nytta.
Jag har genom åren lagt en hel del energi på att komma till rätta med det här men nu mer eller mindre lärt mig leva med det.

Kanske någon på forumet här har några goda råd att komma med?

Andra osköna egenskaper som inte heller verkar så lätta att komma ifrån är knackade ljud i framvagnen (hjälpramsbussningarna ?), allmänt högt vägljud och så låsen om man nu inte vill kosta på sig nya låskistor a 2-3 tusen styck.
Mvh, Mikael
Användarvisningsbild
av elmuppo
Fråga, vad har verkstaden gjort för att försöka lösa problemet?
mjukvara? isl för hela bilen eller bara någon spec. styrenhet?

Har man mätt upp luftmassmätaren?
Användarvisningsbild
av CarMan
1. skulle kunna vara MAF
vägjlud & andra ljud från framvagn löses alla gånger med fjäder gummin

om du inte vill köpa nya låskistor så behöver du inte, ingen som tvingar dig...
Användarvisningsbild
av Bosa
Sitter det sportluftfilter i bilen? Orsaken till frågan är att oljan till dessa filter kan förstöra luftmängdmätaren(som Carman snackar om). Iofs så kan LMM ge upp ändå med diverse konstigheter i bilens uppförande.
av t595
Hej Branx,
Luftmassesmätaren är bytt pga att den slutade att fungera. Då uppgraderades ecm b och etm.
Sedan fick jag etm mjukvaran omladdat då jag bytte ETM. Det gjorde ingen skillnad på kängurufenomenet. Gassvaret blev dock bättre när ETM byttes.
Vad gäller volvo(bilia) har jag talat vid dem angående det här vid i allafall tre tillfällen. 1. när luftmassemätaren byttes. 2. när ETMen byttes och de gjorde sina grundliga mätningar och test. 3. När jag gjorde 16000 mila service och bytte tempgivaren de gett mig rådet att byta vid 2.
Jag har inte för avsikt att ta kontakt med dem igen om det här utan min tanke var mer att någon här på forumet kanske kunde ge några bättre råd. Jag föredrar i rimliga fall att laga bilen själv.

Hej Carman,
Talar du om nya gummimellanlägg ovanför fjädrarna på fjäderbenen?
Har du någon uppgift om tillgänglighet och pris?
Vad det gäller låskistorna är det givetvis frivilligt att byta dem som allting annat. Tycker bara fenomenet är lite lustigt att de låser för att sedan låsa upp igen. Hade verkat mer naturligt om de bara lagt av helt.
Det som de andra går ju att leva med
av t595
Hej Bosa,
Volvo orginal luftfilter, bytt enligt schema som all annan service
Användarvisningsbild
av CarMan
t595 skrev:Hej Branx,
Luftmassesmätaren är bytt pga att den slutade att fungera. Då uppgraderades ecm b och etm.
Sedan fick jag etm mjukvaran omladdat då jag bytte ETM. Det gjorde ingen skillnad på kängurufenomenet. Gassvaret blev dock bättre när ETM byttes.
Vad gäller volvo(bilia) har jag talat vid dem angående det här vid i allafall tre tillfällen. 1. när luftmassemätaren byttes. 2. när ETMen byttes och de gjorde sina grundliga mätningar och test. 3. När jag gjorde 16000 mila service och bytte tempgivaren de gett mig rådet att byta vid 2.
Jag har inte för avsikt att ta kontakt med dem igen om det här utan min tanke var mer att någon här på forumet kanske kunde ge några bättre råd. Jag föredrar i rimliga fall att laga bilen själv.

Hej Carman,
Talar du om nya gummimellanlägg ovanför fjädrarna på fjäderbenen?
Har du någon uppgift om tillgänglighet och pris?
Vad det gäller låskistorna är det givetvis frivilligt att byta dem som allting annat. Tycker bara fenomenet är lite lustigt att de låser för att sedan låsa upp igen. Hade verkat mer naturligt om de bara lagt av helt.
Det som de andra går ju att leva med
gummi mellan läggen ligger både över & under framfjädrarna & går att köpa hoss närmsta volvohandlare. kostar några hundringar i matrial.

jasså du har problem med att bilen låser upp! du skrev bara att du inte vile byta låskistor.

innan byte kan du kolla så lås pinnen har exakt rätt vinkel genom hålet i dörrpanelen
kolla även så att håler är "förstort" det får inte kärva det minsta här
kolla även att görrsidan är korekt monterad, då den ibland kan rörasig i olika tempraturer o orsaka att låspinnen kärvar.

men om du har låskistorna som bilen levereradesmed så är det säkert bara ett byte som löser problemet.

angående känguru stutset så skule jag gå vidare med att kolla funktionen på cvvt enhet & kontroll ventilen till denna (borde ioförsig sätte nån felkod)
har du några felkoder överhuvud taget på bilen?
mär bränsle trycket, när fenomenet uppträder.
hur kraftigt är ryckningarna? så pass att motorn helt läger av(tänn missar?)
av t595
Hej Carman,

Låsen kommer jag nog att få leva med, det är ju inget större problem
Har försökt se till att pinnarna går lätt, smort med siliconspray, någon gång med teflon. Det blev lite bättre. Det går möjligen att ta upp hålen lite till etc. Orginal låskistor.

Gummimellanlägg: vet du om man kan få dit dem bara genom att klämma ihop fjädern eller man måste ta isär och loss hela fjäder benen osv?

Känguru etc:
Bränsletrycket och även cvvt´n (90%) mätte ok när de bytte etm.
Vad gäller felkoder så är där inget tillräckligt som tänder nåt användarmeddelande just nu.
Sist jag läste av var 2005-10-21 då en lambdasond hade lagt av. Då var där bara koder för den (ECM 2910) och lite"skräpkoder" angående dörrar etc
Såg någon annan tråd med någon som rekommenderades rengöra cvvt enheten. Borde man inte märka på gången annars om där var något fel på den? Känner du till hur man gör i detalj, om man till 100% måste byta packning om man har loss den etc.?
Ryckningarna är kraftiga, ungefär tänk dig förgasarmotor och för lite choke. Vad gäller misständningar så startar den lätt, men om man försöker få upp varvet direkt efter start typ 2000varv kan den misstända.
Jag skall kanske tillägga att efter den här uppstartsfasen så går den helt normalt, ingen direkt ändring av fenomenet har heller skett under tiden jag haft bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
fjäder gummina kräver att fjäderbenet demonteras & plockas isär (2timmars arbete för båda sidor)

på bilar med automatlåa så är motorns övevervnings skydd lågt ställt när P eller N är i (tror det lgger vid 4000 rpm)

cvvt solinoiden kan du lätt göra rent. då behövs en ny packning. den nya packningen har ett filter som ska förhindra smuts i ventilen.

men ECM övervakar helatiden kamaxelns läge & ska sätta felkod om beräknat värde & verkligt värde inte överens stämmer (men din bil kanske ligger inom toleransen, den kan vara utanför så kort stund så felkod ej sätts)

när du går från obelastad kall bile doll att belasta (kära iveg) så ska ETM & CVVT samt tänläget göra en större förendring, specilet kall bil!
under första sekundrarna av kallstart så kan ETM ha fult öppet spjäll & täning på 30 grader efter ÖD. m.m.

Finns ingen vettig anledning att tanka E5 / 98 f&o[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]