- lör 20 jan 2007, 21:23
#82707
Hej, har en s-80 2,9 -99 sedan snart 2,5 år/8000 mil tillbaka.
Ett kvarstående problem är att den vid kallstart under ca 15 plusgrader går ojämt de första ca 30 sekunderna. Kör man ändå iväg direkt så får man ett antal rejäla ryck där motorn omväxlande drar fullt/lägger av helt.
Har i samband med byte av ETM fått en tämligen omfattande uppmätning gjord på volvo utan att de hittade något onormalt. De gav mig rådet att byta tempgivare i termostathuset, vilket också gjordes i samband med 16000 mila service. Det gjorde ingen nytta.
Jag har genom åren lagt en hel del energi på att komma till rätta med det här men nu mer eller mindre lärt mig leva med det.
Kanske någon på forumet här har några goda råd att komma med?
Andra osköna egenskaper som inte heller verkar så lätta att komma ifrån är knackade ljud i framvagnen (hjälpramsbussningarna ?), allmänt högt vägljud och så låsen om man nu inte vill kosta på sig nya låskistor a 2-3 tusen styck.
Mvh, Mikael
Ett kvarstående problem är att den vid kallstart under ca 15 plusgrader går ojämt de första ca 30 sekunderna. Kör man ändå iväg direkt så får man ett antal rejäla ryck där motorn omväxlande drar fullt/lägger av helt.
Har i samband med byte av ETM fått en tämligen omfattande uppmätning gjord på volvo utan att de hittade något onormalt. De gav mig rådet att byta tempgivare i termostathuset, vilket också gjordes i samband med 16000 mila service. Det gjorde ingen nytta.
Jag har genom åren lagt en hel del energi på att komma till rätta med det här men nu mer eller mindre lärt mig leva med det.
Kanske någon på forumet här har några goda råd att komma med?
Andra osköna egenskaper som inte heller verkar så lätta att komma ifrån är knackade ljud i framvagnen (hjälpramsbussningarna ?), allmänt högt vägljud och så låsen om man nu inte vill kosta på sig nya låskistor a 2-3 tusen styck.
Mvh, Mikael