Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av overhard
Hej

Jag är skitsugen på att köpa en V70 2.4T AWD -01 nån gång till hösten, men jag är lite orolig för hur mycket en sån drar... Hur stor skillnad är det på en vanlig 2.4T och en med AWD i stads, blandad och långkörning? Ni som har någon av dessa bilar kan väl skriva förbrukning här!

Jag hade tänkt slänga i ett chip också så ni som har sådana får gärna skriva med!

/Johan
av OC-RA
Jag har en original 2,4T med automat, min förbrukning ligger på ca 1,0 blandad. Om jag bara kör landsväg , som i helgen när jag åkte 45 mil till sälen så får jag ned den till 0,8, men då höll jag hastigheten i stort sett hela tiden.
av cme
Det skiljer 0.2-0.3 l/milen på min 2.4T och min 2.4T XC (AWD). XC drar 1.5-1.6 i stan och strax under 1.0 om man kör lagligt. 2WD:n drar då 0.8 ungefär. Ligger man i 120-130 (verklig fart dvs ej vad mätaren visar) drar 2WD ungefär 0.9 och XC 1.1.

AWD i XC utförandet är ingen direkt bränslesnål maskin precis. Det är ju mycket mer mekanik som skall snurra så förlusterna blir ju större.

Räknar man pengar så är själva bränslekostnaden inte direkt dominaerande ändå. Man får nog se sig om efter en annan typ av bil. Min totalkostnad är cirka 70 kkr (per bil och år) så om jag kör 1500mil per bil så ger det en ökning med 1500x0.2x11=3300kr per år att köra AWD.

cme
av cme
Glömde säga att bilen går mycket bra med tuning. Kan inte tänka mig att vara utan. Till och med min sambo anser att det är bra.... Har förnärvarande oriinal avgassystem på XC men eftersom livslängden är begränsad på grund av att de korroderar så ska det bytas nästa vecka. Lägra mottryck kommer ge snabbare respons. Har det på 2WD:n och upplever en mycket stor skillnad. Visserligen är XC 90kg tyngre men ändå.

En nackdel med XC:n är att bromsarna är avsevärt sämre. Känner flera som sålt XC just av denna anledning. Om vanlig AWD också väger 90kg mer och har samma bromssystem så ar man 6% mindre bromsverkan för samma ansättningskraft. Även om servoverkan är större så försvinner lite av känslan. På XC:n är hjulen större vilket ger ytterliggare försämrad bromsverkan om cirka 5-6%. Totalt alltså 11-12% sämre bromsverkan (retardation för en given ansättningskraft).

cme
Användarvisningsbild
av camaro69
Frun åker V70 N 2,4 T -00.
Själv åker jag en R från 04.

Utav någon outgrundlig anledning så har hennes bil en högre förbrukning.
Det diffar ca 1 dl per mil.

Kan det bero på chauffören :?: :shock:

Om det nu skulle vara tvärtom, att min R skulle dra mer bensin. Så är det värt pengarna. Man ska ha ett åkdon man trivs med.

Man lever bara en gång.

:D

camaro69
av jbl
Min XC70-03 drar runt 0.9l/milen i laglig landsvägsfart mellan Mät mellan Uppsala till gällivare samt tillbaka till Uppsala.

Håller man sig till 90km/h så går den ned till runt 0.8l/milen.
Användarvisningsbild
av Bosa
Skiljer det nånting mellan V70 XC och V70 AWD om vi förutsätter att det sitter samma typ av motor i dem?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bosa skrev:Skiljer det nånting mellan V70 XC och V70 AWD om vi förutsätter att det sitter samma typ av motor i dem?
Högre kaross och fetare däck ger ju både sämre acc och lägre toppfart så visst är det trögare att dra fram XCn 'n vanliga V70an med samma motorer och det visar sig ju även när man ska tanka.

Det var därför jag valde V70 awd eftersom jag behöver awd för att dra tunga släp när det är halt men inte tänker köra ute i terrängen.
Bakre ljuddämpare hål

Hej. Jag upptäckte kondens på marken o[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag upplevde ett "slingrande" beteende v[…]

Angående 0W-20 olja mot 0W/5W-30/40 olja. […]