Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det här är väl egentligen inget jag prioriterar jättemycket på listan över bilutgifter men ändå något jag funderat lite över.

De två 850:s jag haft hade ett riktigt skönt motorljud, särskilt när man varvade på och det variabla insuget kickade in. Skönsång med lite muskelbilston dolt någonstans i botten. S80:n med sugmotor upplevde jag gick åt samma håll. Lite tamare ljud men samtidigt gjorde automaten att det i många fall blev mer varv så summan blev ändå OK.

Nuvarande bil tycker jag mest morrar vid gaspådrag, det är ingen sång i ljudet. Är det så turbomotorer låter generellt i de här bilarna? Tycker mig minnas att svärföräldrarnas föregående 9-5 Aero var lite åt samma håll i ljudkaraktär men det avfärdade jag som att det var en Saab med en cylinder för lite.

Om man skulle vilja få det att sjunga lite mer gissar jag att sportavgas är det som gäller. Samtidigt vill jag inte att bilen låter högre egentligen, jag vill bara ha en annan karaktär på ljudet vid pådrag. Det ska gå att ligga i 3000 varv på autobahn utan att det låter mer än idag då det är hyfsat tyst (i förhållande till vind- och däcksbrus). Är det en ekvation det går att få ihop?
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag körde A-alt (rakarör) rostfria sportavgas på min. Jag tyckte det var lagom brum utan att vara störande. När jag köpte det tyckte jag det var alldeles för högt men det tystade ner sig efter 100 mil eller så. Men det låter absolut mer, speciellt utanför.

Jag ville mer ha mullret när man puttrade runt men man fick ju mer ljud vid gas på köpet.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag hittade ett klipp på Youtube med vad jag tror är ett sådant och ljudkaraktären var rätt schysst helt klart. Det som är svårt att bedöma på ett sånt var hur högt det låter i bilen och hur mycket personen faktiskt varvade.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Sen har jag ju inget emot om ljudet är lite mulligare även vid puttrande. Det är just mer ljud som bidrar till det allmänna bruset vid långkörning i jämn fart jag vill ducka i så fall.
Användarvisningsbild
av frasse4
Nej jag störde mig aldrig vid långkörningar. Det fanns inget störande resonansljud vid körning. Minns att frugan tyckte det mullrade lite väl mycket i bak när vi bilade i norska fjällen första sommaren, men kanske berodde på att föraren gasade lite extra ;)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det är ju frestande att prova alltså.

Men ska byta glidpinnarna i alla bromsok först och se om jag kommer undan att köpa nya ok. Det är en mer prioriterad utgift i så fall :-)
Användarvisningsbild
av SRT
Har funderat hela sommaren men fortfarande har inget hänt beroende på att jag är lite rädd för att det kan bli tröttsamt i längden.Men å andra sidan så är det väl bara att skarva på burken igen.

[youtube]iBq9uNvXMj8[/youtube]
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det var det här klippet jag hittade:

Nu har just A-alt bara 2,5" och inte 3" till -04:orna men det tror jag inte behöver vara negativt, borde bli lite mer "lagom".
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag hade 2,5" på min
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det