Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har en S80 2.5T -05, och idag sitter det på sommardäck (215/55 R16) på orginalfälgarna. Bak är i stort sett nya, fram ca. 6mm kvar.
Har inga vinterfälgar men funderar på om jag ska köpa tradiga plåtfälgar med MS-däck. Frågan är då vilken dimension jag kan ha då på däcken?
Funkar det med 205:or eller måste jag ha 215:or? Fälgdim. är 7Jx16x49.

Alternativet är att slänga på ett set nya MS-däck på orginalfälgarna och sen köpa nya sommarhjul till våren.
Vad hade ni andra gjort? Jag vill egentligen inte lägga ut massa pengar på nya fälgar men om jag ska köpa sommarhjul till våren, ska jag gå upp till 17 tum då istället? Och vilken bredd bör jag då ha på däcken?

Är ganska rudis på bilar så jag uppskattar er hjälp.
Vad jag skulle gjort? Köpt begagnade plåtfälgar (och troligen också navkapslar för en liten summa då det verkligen är fult med bar plåt) och köpt nya vinterdäck.
Simpla M+S-däck är inte tillåtna som vinterdäck i Sverige, och det är med all rätt. M+S eller allround-däck är "Aldrig-bra-däck".

Jag skulle köpt premiumdäck istället för att slänga iväg pengar på kina-däck. Om det är något som du ska spendera pengar på för att förhöja känslan (och säkerheten) av din bil så är det bra däck. Premiumdäck har nästan alltid bättre egenskaper än budgetdäck (och framförallt så är de inte urusla på något som budgetdäck brukar vara på ett par saker). Dessutom så tenderar de att ha bättre hållbarhet än budgetdäck så prisvinningen av det lägre inköpspriset på ett budgetdäck äts upp ganska snabbt.

Till din bil så bör du ha 215/55 R16. 16 tum är den minsta storleken på fälg som du kan ha då turbo-modellerna har större bromsskivor.
Ok. Tack, då blir det att kolla på premiumdäck i samma dimension. Men om jag ska köpa beg. fälgar, passar alla volvo 16" som suttit på en S80 (eller rent av flera modeller)? Får bromsoken plats då även om man har turbo?
Begagnat behöver inte kosta många kronor om man letar lite: http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... nium/Alla/
Någonting skrev:
Simpla M+S-däck är inte tillåtna som vinterdäck i Sverige, och det är med all rätt. M+S eller allround-däck är "Aldrig-bra-däck".
Du har rätt, och fel. Året runt däck, eller allvädersdäck är inte godkända som vinterdäck i Sverige, även om de är märkta med M+S. Däremot skall även godkända vinterdäck vara märkta M+S. Vilka däck som är godkända som vinterdäck i Sverige, finns en lista på.

http://www.stro.se/information/vinterdack/
Yes, det stämmer. Men jag syftade på M+S-däck som brukar kallas för Åretrunt-däck eller Allround-däck. Ofta är dedikerade vinterdäck också märkta med en snöflinga eller en alptopp.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]