Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kyrkbacken
Min Xc70 2.4t har börjat gå dåligt.
Den går orent och luktar mkt bensin Motorlampan blinkar ibland och lyser konstant ibland. Inga felkoder på min handdator (den brukar ta dom flesta)
ABS lampan lyser från och till, och i informationsdisplayen står det något om service av ABS systemet.
Inget fel på lmm den har jag kollat! Den går bättre om jag varvar på den lite kan jag nog tycka .
av MickeM
När motorlampan lyser, är det satt minst en utsläppsrelaterad felkod.
Blinkande betyder att katalysatorn tar skada av misständningar, och är allvarligare än lysande.

Du borde alltså ha felkoder en universal OBD skulle se.

Felet kan vara många saker.
Tändspole/ar
Spridare
MAP
LMM

Ihopsmält katalysator har hänt, och då orkar dom inte varva ut, extremt slö, och ibland inga felkoder. (Finns ingen övervakning av avgastrycket/flödet)
Men då skulle den inte lukta bensin, och när motorlampan lyst ska det finnas koder.

Du har inte lyft batteriklamman innan du kollat efter koder?
Det är inte antispinn som blinkar ibland? (Eftersom du har ABS varning i färddatorn)

Fungerar hastighetsmätaren?
Om nej, har ECM ingen hastighetsinput, och går då troligen med sk momentövervakning, dvs använder spridarna och tändningen för att begränsa motorns acceleration/moment, och endast begränsat varv.
Då går den som ett lass skit. Ett speciellt slags Nödläge, som införts med elektroniska gasspjällen, för att inte bilen ska kunna "skena" med fullgas utan att kunna stanna, om gas-spjället får fnatt. Den blir då så svag, att bromsen lätt övervinner, även på en automat.
Man kan få denna felkod felaktigt genom att torrvarva stillastående.
Men nödläget försvinner genast ECM har alla parametrar igen. Dvs, är självåterställande, men själva koden finns kvar i ECM till den raderas.

"Momentövervakning" kan triggas av betydligt fler saker än saknad hastighetssignal givetvis.
Jag nämner det nu, bara för att du har ABS-knas också, och felen kan vara relaterade med varandra.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det