Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fillemannen
Tjena har en V70n -03 2.5t som plötsligt slutade starta, startmotorn klickar en gång när jag försöker starta och alla lampor å stereo å allt startar men den startar inte, testade byta batteri men det startade ändå inte.
Kollade med felkodsläsaren och får felkod: U0073 control module communtication bus off. Förstår mig inte på det och har inte hittat något vettigt svar på Google.
Någon som har någon idé vad det kan var, eller behöver man en VIDA för att få fram något?

Tack i för hand!
av Fillemannen
drog ur batteriet och och satt ihop det igen och det hoppa igång och felkoden borta. Återstå å se om det kommer tillbaka liter senare.
av MickeM
Ingen text i färddatorn?
Typ "startförsök avbrutet "
Om nej, är det inte startspärren.

En felkod som börjar med endast "U" är från en lite mer avancerad, men ändå universal OBD-scanner.
Säger inget om VILKEN Can-nod som inte hänger med.

Om du lägger batteriplus från starthjälp-punkten till lilla kontakten ute på startmotorn, startar den då? (Ta loss lilla kontakten först)
Om startmotorn inte går då heller, är den kass..
Obs! Friläge för tusan! Så du inte blir överkörd av bilen!
av Ocean81
Jag hade exakt samma problem med min gamla S40 -04. Klickade till men inget mer. Visade sig vara vvt-ventilen (eller vad den nu heter) som volvo fick byta två ggr under loppet av 4 år.
av andersuw
U0073 motsvarar enligt konverteringstabellen i VIDA den Volvospecifika koden ECM-E003. Om den koden kan VIDA sedan berätta följande:

Felkodsinformation

Villkor
Styrenheten kommunicerar med varandra i ett nätverk via ett standardiserat seriellt kommunikationssätt - CAN (Controler Area Network) - för utbyte av information. Om motorstyrenheten registrerar ett mjukvarufel där mjukvaran inte överensstämmer med bilens övriga konfigurering kommunicerar inte motorstyrenheter med övriga enheter och felkod ECM-E003 sätts.

Ersättningsvärde
CAN kommunikationen uteblir
konstantfarthållare avstängd
bränsleavstängning som följer gaspedalläget
stängning av gasspjället vid bromsning.

Felorsak
felaktig mjukvara i motorstyrenhet
defekt styrenhet
Denna felkod kan sättas i kombination med andra felkoder. Information om troligt rotfel finns beskrivet.
För turbomotorer och 6-cylindriga sugmotorer: Information om kombinerade felkoder
För 5-cyl icke-turbomotorer. Information om kombinerade felkoder

Felsymptom
Generell orange varningslampa tänd
konstantfarthållare fungerar inte alls
motorn rycker vid gaspådrag
motorn rycker kraftigt efter motorbromsning
ojämn tomgång.

Men jag tycker startmotorn borde dra runt även med detta fel. Alltså behöver startproblemet och felkoden inte nödvändigtvis hänga ihop.
av sensonic
andersuw skrev: Men jag tycker startmotorn borde dra runt även med detta fel. Alltså behöver startproblemet och felkoden inte nödvändigtvis hänga ihop.
Stämmer bra med motsvarande fel på min C70. Säkerställ först att det inte är ett jordfel, det tycks det ha varit på min..

Börja med jordflätan mellan motor och kaross. Den sitter med en skruv i motorn och en i karossen. Lossa båda skruvarna ett halvt varv och dra dem sedan igen. Kolla så klart att flätan är hel.

Funkar inte det så finns det flera jordpunkter i motorrummet där en kabel slutar med en skruv i karossen. Lossa och spänn på motsvarande sätt.

Hjälper det men kommer felet tillbaka så får du jobba med att rugga upp de osiderae ytorna med sandpapper/smärgelduk, elektrinikrengöringsspray eller någon annan bra metod.
Användarvisningsbild
av johnnype
ECM-E003 innebär ju att den ser kommunikation som är felaktig, det kan innebära att den ser en konfiguration som inte matchar sin egna mjukvara eller att bilen är av felaktigt modellår, om ECM bytts ut ex.vis. Koden borde inte komma om det saknas CAN-kommunikation, det finns ju annan felkod för det.

Jag tror inte att ECM låter dig starta bilen med denna felkod?

Om det inte är någon säkring eller jordfläta som bråkar och E003 är permanent felkod så får man nog börja kontrollera om ECM's EEPROM tappat någon bit (omladdning, mjukvara) eller kanske CEM som är ansvarig för att skicka konfigurationsinfo på nätet.

Riktigt låg batterispänning kan nog säkert också skapa sådana här problem.

ps. Står det inte i diagnostikprogrammet att man aldrig får koppla ur batteri om kylfläkten går, då riskerar man att ECM tappar information.
av andersuw
johnnype skrev:Jag tror inte att ECM låter dig starta bilen med denna felkod?
Ja fast borde inte det anges i VIDA i så fall. Där sägs ju inget om det vare sig under "ersättningsvärde" eller "felsymptom".
Användarvisningsbild
av johnnype
Ponera att ECM bytts, man får felkod E003 eftersom den inte gillar konfiguration och/eller modellår. Den bilen startar inte, det kan jag lova :D

Nu vet jag inte om det är relevant i TS fall, jag bara tänker högt här.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]