Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne12
Hej allihopa. Den senaste tiden har batteriet varit tomt när bilen stått ett par dagar. Jag mätte upp urladdning och den var 0.52Ma. Jag mätte batterispänningen igår när jag ställde bilen och då var den 12.42V, när jag gick ner på förmiddagen idag hade batterispänningen sjunkit till 11.8V alltså lite drygt 0.5V på ungefär 10 timmar. Det jag egentligen undrar är var man ska börja? Är det bara att sätta igång och slita säkringar eller finns det något/några kända strömtjuvar? Har hört att det kan rinna in vatten på något styrdon kan det vara det som spökar? Tillägas ska att problemen började när min DDM gick sönder. Provade att ta bort styrenheten men det blev ingen skillnad. Har inte bytt DDM:en ännu och det konstiga är att när bilen varit strömlös i 2 dagar så fungerar den igen vilket är konstigt.

Är säkert stavfel och konstiga ord har skrivit på telefonen.
av MickeM
Du har en Volvo gissar jag, men det står inte modell eller årgång.....

Larmsirenens backupbatteri är känd för bla detta.
Finns en larmsirensäkring.

Men verkar nästan vara själva batteriet.
Liknande har hänt mig, när batteriet varit boven.
0,52milliampere (ma) drar inte ur batteriet på annat än vääääldigt lång tid.
Låter nästan för lite för sleepmode för Can-nätet, tom.

Har du mätt rätt?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
20 mA (dvs 0,02 A) mätte jag upp min S80 till för att utesluta fel på bilen när batteriet i den dog. Verkade vara rätt normalt vad jag lyckades läsa mig till.
av Danne12
MickeM skrev:Du har en Volvo gissar jag, men det står inte modell eller årgång.....

Larmsirenens backupbatteri är känd för bla detta.
Finns en larmsirensäkring.

Men verkar nästan vara själva batteriet.
Liknande har hänt mig, när batteriet varit boven.
0,52milliampere (ma) drar inte ur batteriet på annat än vääääldigt lång tid.
Låter nästan för lite för sleepmode för Can-nätet, tom.

Har du mätt rätt?
Glömde ju vilken bil det gäller och det är en V70 -05. Jo ska ha mätt rätt. Funderar faktiskt på om det kan vara batteriet som är boven, sträckan jag körde från garaget och hem är ca 1 mil och tyckte batterispänningen var låg när jag mätte upp den hemma. Batterispänningen borde iallafall ligga på 12.8-12.9V efter den sträckan, körde enbart med parkeringsljus och alla lampor är led så dom drar ju inte så mycket ström. Är det en cell som är dålig så kan ju den i sig göra så man kan få en urladdning, och tar inte batteriet emot laddning kan det väl bli såhär? Ska prova det där med sirenen och se om den kan vara boven i dramat.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
av LaRy
0.52 mA tror jag knappt att du kan mäta med ett vanligt instrument. Kanske 52 mA,d.v.s. 0.052 A. Om batteriet är halvbra laddat finns det kanske 50Ah i det, det innebär att det med 52 mA skulle räcka i ca 40 dagar.
Men faktum finns att ett batteri kan sluta att ta emot laddning. Laddningen skapar istället värme i batteriet. Självurladdningen blir stor. Du kan även koppla ifrån batteriet helt och kontrollera hur mycket spänningen sjunker på ett dygn utan inkoppling. Bilbatterier tar slut, precis som i din mobiltelefon.
av Schmoyoho
Kan man mäta hur mycket ström bilen drar med en vanlig multimeter? Verkar som att min bil "vaknar" så fort man lägger på minuspolen, tänker så att det inte går några enorma strömmar eller att man skapar sig problem genom att hålla på att pyssla, t.ex ifall man råkar bryta strömmen under mätningen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Schmoyoho skrev:Kan man mäta hur mycket ström bilen drar med en vanlig multimeter? Verkar som att min bil "vaknar" så fort man lägger på minuspolen, tänker så att det inte går några enorma strömmar eller att man skapar sig problem genom att hålla på att pyssla, t.ex ifall man råkar bryta strömmen under mätningen.
Jag har gjort det. Tänkte att Biltemas multimeter är inte dyrare än att det är värt ett försök. Bilen drog inte mer än 3-4 A när den vaknade om jag inte mins helt fel och det klarade multimetern utan problem. Tryckte till pinnen i låset i bagaget så att bilen gick att låsa och larma även med luckan öppen så att jag kom åt.
av LaRy
Visst kan du använda en billig Biltema multimeter för strömmätning. De kan mäta upp till 10 amp och har en intern säkring, så det kan inte börja brinna. Jag vet inte hur mycket mätvana du har, men kom ihåg följande: Vid strömmätning har instrumentet en tredje anslutning, vanligtvis märkt 10A och ställ även väljarvred på 10A före all anslutning till bil. Instrumentet kopplas in i serie med lasten, d.v.s. lossa batterikabel, exempelvis minuspol. Från batteri minuspol till COM på mätinstrument, vidare från 10 A-uttag till den lossade minus-kabeln.
Mät endast bil "i vila".

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]