Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av felkod
Tjena!
Jag har har problem med min Volvo S80 2,4T. Problemet är att den tvekar och rycker vid jämn hastighet men på tomgång och vid gaspådrag så känns den normal. Läste av felkoder med en billig Obd2 och fick felkoderna p0422 p1237 och p0128. Är det någon som har några tips på vart jag kan börja leta/felsöka så är jag väldigt tacksam.
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av SRT
p0422 - Katalysator

p1237 - Bränslepump

p0128 - Termostat
av felkod
Okej tack något förslag på vad jag borde börja felsöka och hur jag ska gå till väga?
av MickeM
SRT skrev:p0422 - Katalysator

p1237 - Bränslepump

p0128 - Termostat
Mja, P1237 stämmer inte enl min översättningslista från E-OBD till tillverkarspecifika koder, i detta fall Volvo.
Det är tusan lätt att göra blunders med universalläsare, när det gäller tillvekarspecifika motor-koder utlästa med universalläsare.
Därför bö rman ha en Volvoanpassad läsare som talar Volvpspråk.
P0xxx = ISO-9141-standard för utsläpprelaterade problem. P1xxx är tillverkarspecifikt, och kan betyda olika på olika tillverkare.

P1237 är en tillverkarspecifik kod, och betyder typ, "ostadigt/varierande turbotryck " på Volvo.
Sannolikt turbons reglerventil.
(Googla denna kod, och du finner flera olika betydelser beroende på biltillverkare. Det är därför inte säkert att den säger rätt sak nu, beroende på läsaren.
En annan OBD scanner kan ge en helt annan kod)

P0128 är en ISO-kod (P0xxx) och betyder "för låg motortemperatur"

P0422 också ISO-kod och betyder "Katalysatoreffekt för låg".
av felkod
Jättebra svar, tack. Kan det vara en bra idé att börja med att byta lambda och termostat. Den här reglerventilen vart sitter den/hur byter man?
av MickeM
felkod skrev:Jättebra svar, tack. Kan det vara en bra idé att börja med att byta lambda och termostat. Den här reglerventilen vart sitter den/hur byter man?
Stopp!
Det finns inget som tyder på problem med lamdasonden.
Dom +2000kr kan du spara.
Katalysatorn renar dåligt, och det är katalysatorn som är dålig. Inte sonden.

Ingen av de felkoderna du har, skulle direkt skapa ryckig gång, utom möjligen motortemperaturen. Men knappast ändå.
Hur visar kombiinstrumentet temperaturen?
Kall? Om ja: Kört så länge? Om ja: Där är förklaringen till katalysatorns problem, som tyvärr är permanent, och byte som gäller.
Om nej och visar normal temp, så är nog tusan felkoderna fel.
Det är samma tempgivare.

Jag rekomenderar en felkodsläsning med volvoanpassad läsare, så du vet att koderna är rätt, innan du byter nått alls.
Jag tvivlar faktiskt på dom!
Jag bara översatte koderna till text i förra inlägget, utan att kolla symptomen du har.

Symptomen är snarare tecken på vakuumläckage, eller gaspjället.
Årsmodell?
av felkod
Hej det är årsmodell 2000 jag har, tänkte lyfta upp bilen idag och kolla hur det ser ut under. Om man kunde se något hål eller spricka vid katalysator eller liknande kanske? Ska jag nolla koderna via min obd2 för att se om dom kommer tillbaka?
av MickeM
felkod skrev:Hej det är årsmodell 2000 jag har, tänkte lyfta upp bilen idag och kolla hur det ser ut under. Om man kunde se något hål eller spricka vid katalysator eller liknande kanske? Ska jag nolla koderna via min obd2 för att se om dom kommer tillbaka?
Du focuserar nu på katalysatorns effektivitet-felkod.
Om den felkoden är rätt, har den inget med orsaken till ryckig gång att göra.
Kan vara en konsekvens, men inte orsaken.
Du har två lamdasonder. En reglersond (första) och en analys-sond (andra).
Det som triggar en effektivitetsfelkod på katalysatorn, är den mängd syre som bakre sonden känner av. (Analys-sonden)
Syrehalten står i direkt proportion till oförbränt bränsle.
En läcka EFTER första sonden, (Regler-sonden) men FÖRE, eller i omedelbar närhet till andra sonden, skulle kunna trigga en effektivitetsfelkod felaktigt, så helt fel ute är du inte. Men orsaken till ryckningar? Nej!
Med endast denna felkod, märks inget annat än en ilsket lysande motorlampa.
Därför vill de flesta inte inse att katalysatorn är kass. "Den går ju så bra" är vanligaste mot-argumentet.
Det är mycket ovanligt med felaktig lamdasond för detta.

En läcka före reglersonden kan få bilen att gå knepigt, men då skulle du ha felkoder i stil med "system to lean" på E-OBD språk.
(För mager blandning) Reglersonden reagerar på den för höga syrehalten det inläckta syret skapar, och fetar då på, och när den når sin max-parameter sätts felkoden. Även luftläcka före motorn, dvs vakuumläck ger samma resultat. I mycket ovanliga fall kan det vara defekt/sotig reglersond.
En LMM som mäter fel, ger samma resultat. Men eftersom du inte har sådan felkod, så.....

Men jag köper som sagt inte någon av dina felkoder, som orsak till ryckig gång vid låglast, dvs jämn fart.
(Ryckig som i orolig eller misständningar. Inte transmissionsryck eller liknande på låg växel)

Eftersom du har en årsmodell -00 har du Magneti Marelli gasspjäll, och de är kända för att spöka.
Kan visa sig som ojämn tomgång, gasar lite själv vid jämn fart, (orolig), eller plötsliga motorstopp när man släpper gasen och tomgång skall ta över.
Man måste inte ha alla symptom. Oftast finns felkoder på detta, men inte alltid.
Men rusa inte och byt spjäll bara så där.

Jag tycker verkligen att du ska få den felkodsläst med annan läsare, helst Volvoanpassad.
Men radera du, och se vilka som återkommer. Skriv alltid ner vilka koder som förekommit. Det är viktiga ledtrådar.
av felkod
Okej ska följa dina råd du verkar förbannat kunnig, återkommer när jag har något nytt att meddela stort tack
av felkod
Så nu var jag nere på meca och läste ut felkoder fick en mindre klump i magen men kanske bara är något som stör allt...? (hoppas kan man) så här följer allt rakt upp och ner så kanske ni kan hjälpa mig och ta fram det som är av vikt.
4801-katalysatoreffektivitet bank 1
-intermittent
6806-laddningstrycksventil
-intermittent
201A-termostat
-intermittent
91B7-Gasspjällstyrenhet, felaktig funktion
-intermittent
91A7-Gasspjällsstyrenhet felaktig
-intermittent
904D-Pedallägesgivare felaktig
-intermittent