felkod skrev:Hej det är årsmodell 2000 jag har, tänkte lyfta upp bilen idag och kolla hur det ser ut under. Om man kunde se något hål eller spricka vid katalysator eller liknande kanske? Ska jag nolla koderna via min obd2 för att se om dom kommer tillbaka?
Du focuserar nu på katalysatorns effektivitet-felkod.
Om den felkoden är rätt, har den inget med orsaken till ryckig gång att göra.
Kan vara en konsekvens, men inte orsaken.
Du har två lamdasonder. En reglersond (första) och en analys-sond (andra).
Det som triggar en effektivitetsfelkod på katalysatorn, är den mängd syre som bakre sonden känner av. (Analys-sonden)
Syrehalten står i direkt proportion till oförbränt bränsle.
En läcka EFTER första sonden, (Regler-sonden) men FÖRE, eller i omedelbar närhet till andra sonden, skulle kunna trigga en effektivitetsfelkod felaktigt, så helt fel ute är du inte. Men orsaken till ryckningar? Nej!
Med endast denna felkod, märks inget annat än en ilsket lysande motorlampa.
Därför vill de flesta inte inse att katalysatorn är kass. "Den går ju så bra" är vanligaste mot-argumentet.
Det är mycket ovanligt med felaktig lamdasond för detta.
En läcka före reglersonden kan få bilen att gå knepigt, men då skulle du ha felkoder i stil med "system to lean" på E-OBD språk.
(För mager blandning) Reglersonden reagerar på den för höga syrehalten det inläckta syret skapar, och fetar då på, och när den når sin max-parameter sätts felkoden. Även luftläcka före motorn, dvs vakuumläck ger samma resultat. I mycket ovanliga fall kan det vara defekt/sotig reglersond.
En LMM som mäter fel, ger samma resultat. Men eftersom du inte har sådan felkod, så.....
Men jag köper som sagt inte någon av dina felkoder, som orsak till ryckig gång vid låglast, dvs jämn fart.
(Ryckig som i orolig eller misständningar. Inte transmissionsryck eller liknande på låg växel)
Eftersom du har en årsmodell -00 har du Magneti Marelli gasspjäll, och de är kända för att spöka.
Kan visa sig som ojämn tomgång, gasar lite själv vid jämn fart, (orolig), eller plötsliga motorstopp när man släpper gasen och tomgång skall ta över.
Man måste inte ha alla symptom. Oftast finns felkoder på detta, men inte alltid.
Men rusa inte och byt spjäll bara så där.
Jag tycker verkligen att du ska få den felkodsläst med annan läsare, helst Volvoanpassad.
Men radera du, och se vilka som återkommer. Skriv alltid ner vilka koder som förekommit. Det är viktiga ledtrådar.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.