Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#80075
En morrgon när jag skulle köra iväg tändes varningslampan för öppen
baklucka.
Jag gick ut och öppnade/stängde den. Det tog ca 2 sekunder så hörde jag
att den öppnades igen. Gjorde om försöket några gånger med samma
resultat.
Jag körde med upplåst luckla till mitt arbete. Där testade jag med att
öpnna/stänga och snabbt larma bilen. Nu låste inte luckan upp sig.
Jag larmade av och öppnade luckan som vanligt. Jag hörde öppnings
motorn arbeta. Jag stängde luckan igen och försökte öppna den.
Det gick inte! Den totalvägrade! Medan jag stod där och funderade
i ca 2-3minuter låste luckan upp sig igen(!?). Jag stängde luckan
och försökte öppna igen utan resultat som tidigare. Då försökte jag
öppna med fjärrstyrningen, det gick bra, den öppnade sig så snällt så.

Men felet med att luckan inte går att öppna med handtaget finns kvar.
Om jag inte larmar bilen öppnas dessutom låset efter ca 3 min.
Larmar jag bilen öppnas inte luckan. Luckan öppnas inte heller när jag kör.

Jag hör tydligt att mikrokontakten "klickar" när jag trycker på "handtaget".

Bilen är en S80 T 2004 och har gått 3800 mil. Den går för övrigt som en
dröm och jag är verkligen nöjd.
Min tidigare S80 fungerade kalnderfritt i 20 000 mil.

Mina frågor:
Vad är det för fel?
Hur löser man det?
Kan man mäta vid mikrokontakten om den får ström?
Kam man göra något annat?
av linnar
#80470
Förtydligande:

1. Bakluckan GÅR INTE att öppna med "handtaget", dvs mikrobrytaren svarar inte.
2. Bakluckan KAN öppnas med fjärrstyrningen.
3. När lukan stängs låses den men efter ca 3min låses den upp igen när motorn är avstängd.
4. När luckan stängs och motorn är igång öppnas INTE luckan längre.
5. När luckan stängs och man larmar på öppnas INTE luckan längre.

Om någon ledning är glapp/av till brytaren i handtaget kan väl inte elektroniken
reagera så märkligt som den gör med att låsa upp luckan efter ca 3 min.?

Finns det någon kunnig här som kan lösa den svåra gåtan?
av Frigge
#80472
Skulle tippa på att problemet ligger i handtaget, det har en koppling med nr-plåtsbelysningen bla. Kan vara oxid någonstans i handtaget som gör att det blir krypström. Kan oxå vara knappen på fjärren som är till bakluckan som kärvar, tryck på den o känn efter så att den inte fastnar i intryckt läge.
Användarvisningsbild
av eslund
#80535
Alt. microbrytaren som sitter innanför tryckplattan..
Dock kan väl nämnas att byter man denna så passar Volvos reservdel kasst.. Fick bygga ihop min av en ny, plus delar från den gamla, samt löda ihop kabaget..
av linnar
#80542
Tack för svaren!

Jag var inne på samma som ni. Men det som förbryllar mig är det faktum
att felet uppdagades genom att luckan var öppen när jag skulle åka iväg
en morrgon. Den fungerade som den skulle kvällen innan.
När jag såg meddelandet "bakluckan öppen" stannde jag och stängde luckan.
Direkt efter den stängdes hörde jag hur den öppnades igen. När jag kom
till jobbet larmade jag bilen, även luckan låste sig då. Medan den var larmad
öppnade jag bakluckan med fjärren. Den öppnades då.
Efter detta ändrade felet karaktär till det jag beskriver i andra inlägget och
så har det varit sedan dess. Jag har testat medmängder av olika kombinationer
av låsning larmning osv utan felet ändrar karaktär igen.

Kan det vara bilens elektronik (läs: datorer) som ändrar sig till annat läge
när något bilvit fel i lucklåset?
Användarvisningsbild
av eslund
#80546
Kan du mäta i kontaktstycket till motorn i bagageluckan?
I praktiken innebär det ju att motorn får 12v av någon anledning.. Ska kolla lite på elscheman under morgondagen..
av linnar
#80657
eslund skrev:Kan du mäta i kontaktstycket till motorn i bagageluckan?
I praktiken innebär det ju att motorn får 12v av någon anledning.. Ska kolla lite på elscheman under morgondagen..
När jag får tid skall jag riva ner inredningen i luckan mm och mäta
lite här och där !
Det skulle vara väldigt underlättande om du kunde se på schemat
var det kan vara bästa att mäta.
Användarvisningsbild
av eslund
#80719
Du har PM..
av linnar
#80845
eslund:
Tack för PM:et!


Jag kökörde idag långsamt. Då låste plötsligt luckan upp sig.
Den låser alltså upp sig när jag står still eller kör långsamt.

Jag funderar om det kan vara så att en tråd till mikrobrytaren
är av och ligger "nästan" emot andra polen. Tillräckligt för att
ge en signal som till slut öppna låset. När jag kör skakar det
för mycket för att signalen skall gå fram utom när jag kör sakta.
När jag larmar på så kopplas strömen bort från mikrobrytaren
och då kan den inte öppnas av sig själv.
Alternativt till kabelbrott kan vara fukt i kabeln. Jag mins en morrgon
när det först hade regnat och sedan frusit att bagageluckan vägde
7 ton. Det hade kommit in vatten i luckan som sedan frusit.
Märkligt att det kunde komma in vatten?! Jag har inte lyckats med den
bedriften ens med spolarslang.

Nåja, det skall bli intressant att mäta och testa om några dagar.
av linnar
#87589
Jag har nu plockat ner den del som öppnaren sitter i.
Vid mätning av mikrobrytaren visar det sig att den fungerar felfritt.
Jag monterade tillbaka delen på bilen kopplade ihop kablarna och drog isär en koppling nere i bakskärmen och mätte där också ifall det var kabelbrott någonstans. Brytaten fungerar där också.
Kablarna ser nästan nya ut så jag tror inte det kan vara något kabelbrott.

Samanfattningsvis kan vi då säga att allt fungerar som det går att mäta
på där.

När jag öppnar bagagluckan med fjärren hör jag att något relä som klickar.
När jag använder mikrobrytaren hörs inget relä.

Kan det vara något relä som är trasigt?

När jag låser luckan med att peta in låset och drar isär kopplingen i luckan
och sedan sätter ihop kopplingen igen öppnar sig luckan som om jag
tryckt på mikrobrytaren.

När jag sedan monterat ihop allt igen och stänger luckan går det några sekunder
och så öppnas den igen.
När jag stänger luckan och låser bilen öppnas inte luckan.

Kan säga också att det var fuktigt innanför panelen som mikrobrytaren sitter.
Mikrobrytaren sitter, tillsammans med kablarna, ingjuten i en lång plastbit. Det går inte att demontera mikrobrytaren.

jag skulle iofs kunna lämna bilen till Bilia för felsökning men jag har hör det som fått räkningar på över 5 000 kr för att hitta ett enkelt kabelbrott. Det vill jag inte råka ut för. Volvo är bra bilar men reparationskonstnaderna är helt åt skogen!!

Vad kan det vara för fel på min lucka?
Jag skulle vara oerhört tacksam om någon vet.
Kan det vara ett relä? Var sitter det o så fall?

En vänlig själ har skickat kopplingsschemat till mig. Men det står inte uttryckligen
var de olika delarna sitter.
B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]