- mån 10 jul 2017, 11:39
Hej!
Jag ber om hjälp då jag börjar köra fast.
Vi köpte bilen förra hösten och jag missade under första provkörningen kontrollera ifall det kom nån varmluft.
Ac-kontroll gjorde jag dock...
I vintras blev det rejält kallt i bilen när det var ca -10°C.
Att köra fläkten på AUT går inte för då ökar fläkthastigheten för att få in mer värme. Men då dålig värme finns blir det kallare med högre fläkthastighet. Alltså moment 22.
Däremot kan jag köra fläkten manuellt i läge 2 eller 3 för då känns värmen bättre men hela kupén går inte värma när det är riktigt kallt ute.
Vid motorvägskörning kommer bättre värme men inte långt när tillräcklig.
Problemet är att det kommer svag värme till kupén vilket märks då det är kallt och fuktigt som höst och vår eller kallt som på vintern.
Försök till åtgärd:
1. tömt kylarvätska - sköljt rent systemet och vacuumfyllt på ny kylvätska.
2. bytt termostat - den jag fick på mitt regnummer blev en 95°C från Mekonomen.
3. LIN-test utfört.
4. Kalibrering av spjällmotorer utfört.
5. Kontroll av felkoder - finns inga.
6. Sköljt ur värmepaket via anslutning i brandvägg. Kanske är inte slangar från motor till brandvägg sköljda...
7. Bytt fläkt, dvs tempavkännaren under radion.
8. Kontroll att spjällen reglerar från max kall till max varm - allt ok vad jag ser under brädan.
Vad jag kan komma på är det 2 saker som kan vara kvar att titta på.
1. Fick jag rätt temperaturinställning på min termostat?
Det känns inte som den öppnar då jag med IR-termometer bara mäter ca 89-90°C på termostathuset.
2. Värmeväxlarpaketet som ser ut som ett litet kyl är igensatt med slagg från tex en tidigare felaktig kylvätska?
Att byta detta är någorlunda enkelt men pilligt med ond rygg efteråt.
Fråga:
Oavsett ifall jag har rätt termostat - kan jag få värme genom att byta till en med lägre temperaturinställning.
Jag hoppas verkligen nån har ett bra tips för det känns rätt kört snart...
Jag ber om hjälp då jag börjar köra fast.
Vi köpte bilen förra hösten och jag missade under första provkörningen kontrollera ifall det kom nån varmluft.
Ac-kontroll gjorde jag dock...
I vintras blev det rejält kallt i bilen när det var ca -10°C.
Att köra fläkten på AUT går inte för då ökar fläkthastigheten för att få in mer värme. Men då dålig värme finns blir det kallare med högre fläkthastighet. Alltså moment 22.
Däremot kan jag köra fläkten manuellt i läge 2 eller 3 för då känns värmen bättre men hela kupén går inte värma när det är riktigt kallt ute.
Vid motorvägskörning kommer bättre värme men inte långt när tillräcklig.
Problemet är att det kommer svag värme till kupén vilket märks då det är kallt och fuktigt som höst och vår eller kallt som på vintern.
Försök till åtgärd:
1. tömt kylarvätska - sköljt rent systemet och vacuumfyllt på ny kylvätska.
2. bytt termostat - den jag fick på mitt regnummer blev en 95°C från Mekonomen.
3. LIN-test utfört.
4. Kalibrering av spjällmotorer utfört.
5. Kontroll av felkoder - finns inga.
6. Sköljt ur värmepaket via anslutning i brandvägg. Kanske är inte slangar från motor till brandvägg sköljda...
7. Bytt fläkt, dvs tempavkännaren under radion.
8. Kontroll att spjällen reglerar från max kall till max varm - allt ok vad jag ser under brädan.
Vad jag kan komma på är det 2 saker som kan vara kvar att titta på.
1. Fick jag rätt temperaturinställning på min termostat?
Det känns inte som den öppnar då jag med IR-termometer bara mäter ca 89-90°C på termostathuset.
2. Värmeväxlarpaketet som ser ut som ett litet kyl är igensatt med slagg från tex en tidigare felaktig kylvätska?
Att byta detta är någorlunda enkelt men pilligt med ond rygg efteråt.
Fråga:
Oavsett ifall jag har rätt termostat - kan jag få värme genom att byta till en med lägre temperaturinställning.
Jag hoppas verkligen nån har ett bra tips för det känns rätt kört snart...
- By Bio70