Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är inte så lätt att vara helt säker på det men oftast ger sig ett trasigt hjullager först till känna genom ljudet. I de fall jag själv haft problemet har jag fått ett vinande ljud som i vissa fall varit beroende av om och hur jag svänger. Men exakt hur det låter kan nog variera från fall till fall. Jag tror verkstäderna kan ställa säkrare diagnos genom att lyssna, kanske med särskild utrustning, vid det/de hjul där man misstänker lagerfel.
Jag har haft den turen att det gick att känna glapp i lagret. (när man känner på hjulet upphissat). Då finns inga tvivel..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
mikeyman35 skrev:Jag har haft den turen att det gick att känna glapp i lagret. (när man känner på hjulet upphissat). Då finns inga tvivel..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Där hamnar man väl förr eller senare om man låter det vara.. :)
Även om lagret har precis börjat att låta så är det absolut säkrast att hålla en hand på fjädern samtidigt som man snurrar hjulet för hand. Är man osäker jämför man med andra sidan när man ändå har bilen upphissad.
Känner man att lagret glappar.....ja då har det gått länge med oljud.
ja skitsvårt veta med dagens hjullager, jag hade tur med att det vinade och ändrade karaktär vid sväng, men har liknande ljud idag med, men verkstan tror på klackar på däcken , så borde ändra sida och plats på dom.

ja man undrar när bakre hjullagren ger sej, verkar klara sej bättre än främre..... den dagen man känner glapp ja då kan jag tänka mej är farligt nära att navet separerar...så då är läge byta lager utan att köra en meter.

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]