Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Helt ny här och jag har försökt hitta info om min fråga i forumet men hittar inget.

Kikat på optimering av min XC90 med Polestar men undrar hur stor skillnaden blir.
10hk och typ 40 vrid säger mig inte mer än att 10hk låter lite.
MEN jag reserverar mig för att man inte ska stirra sig blind på hk vilket gör att jag hoppas på något bra svar härifrån. :)

Vad begär 10hk och det extra vridet när det gäller prestanda?

Hur förändras köregenskaperna? Växellåda etc?

Vad är den konkreta skillnaden?

Tack på förhand :)
6-vxl lådan påverkas inte av polestar, nej. 8-vxl tror jag gör det men den har du inte. Vilken motor gäller det? Den konkreta skillnaden är att motorn får mer kraft men det är tyvärr inget konkret svar då polestar tagit bort effekt- och vridmomentsgraferna från deras hemsida.
Ptja... Kollar man på när max vrid inträffar så har original 420 Nm vid 1900 RPM och polestar har 460 Nm vid 2000 RPM, bör alltså vara brantare kurva upp dit också. Mer vrid brukar ju göra bilen trevligare att köra men nu när grafer saknar är det väl om någon som polestar:at sin D5 kan kommentera hur skillnaden upplevs. 10 extra hk var ju inte mycket men 40 Nm kapar tydligen 0,4s till hundra, lika mycket som polestar på en T6:a kapar i acceleration.

Ett alternativ annars kanske kan vara BSR? De har 20% rabatt på sina trim nu och jag vågar påstå BSR vara väl ansedda inom branchen. 220 hk och 455 Nm för 4700 kr. https://sv.bsr.se/trimsatser/t/2157/vol ... -2010-2012

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]