Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GAM
Hej. jag har nyss köpt en V70 -01 och inget av el-funktionerna i passagerare-dörren HF fungerar. Jag har lossat multikopplingen till dörren och konstaterat att det finns + matning till den men sedan är jag lost, har läst här att det finns något som heter DDM o PDM, styrboxar förmodar jag men vart sitter de? En i/vid varje dörr eller en centralenhet?
/GAM
av GAM
Aha, tackar! Får plocka isär dörrsidan och kolla, förra ägaren sa att den kunde funka ibland så jag får hoppas det bara är glappkontakt.
/GAM
av andersuw
Du får nog ha stor tur för att det bara skall vara glappkontakt. Det är inte ovanligt att DDM och PDM går sönder. Å andra sidan är det ingen katastrof om det skulle vara så att PDM behöver bytas. Du kan hitta en på skroten för inte alltför stora pengar. Dock bör du se till att få en med samma artikelnummer och från en bil som är tillverkad så nära i tid som möjligt jämfört med din egen. Då kan den funka rakt av utan att man behöver åka till Volvo och ladda mjukvara.

PDMen är inte helt enkel att plocka bort. Det gäller att bända de hakar den sitter fast med på rätt sätt. Återkom om du behöver ytterligare info om den saken.
av GAM
Jag har löst nu problemet, det var PDM:en i hf. passagerardörr som inte funkade. Men det knepiga var att när vi felsökte med dator så sa den att det var DDM:en som var felaktig, blev en del onödigt dörrdemonterande och testbyte av DDM o PDM av det felmeddelandet.
Nåja, nu funkar dörrskrället iaf. :-)
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]