Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ljunggren
Hej

Jag har en S80 2.9 -99 som idag (22/12) kom tillbaka efter byte utav gasspjäll + luftmassemätare. Den var inne pga att lambda-varning lös hela tiden.

Efter ca 4 mils körande slår hastighetmätaren av, dvs den visar 0km , trippelmäatren slås av (visar --.---) Lambda + Antispinn + STC varningarna börjar lysa.

Åker in till min bilförsäljare och precis när jag svänger av till han kommer hastighetsmätaren igång + tripppelmätaren, dessutom slutar STC varningen att lysa. Stänge av bilen och starta den igen, nu är det bara lambda varningen som lyser.

Är det någon som har nån aning om vad det kan vara? Enligt personer på detta forum + andra SKA inte Lambda börja lysa efter utbyte utav gasspjäll (spjällhus).

Tacksam för hjälp.
ljunggren skrev:Enligt personer på detta forum + andra SKA inte Lambda börja lysa efter utbyte utav gasspjäll (spjällhus).

Tacksam för hjälp.
va?
så om man har bytt spjäll hus så kan ingen ting annat någonsin gå sönder på bilen?
av ljunggren
http://www.skrivihop.se ... I Sverige kan ordet "ska" även tolkas som "bör inte". Vart i min mening har jag sagt att "inget annat" kan gå sönder?

Kommer hit med ett problem inte för att bli förolämpad.

Endast seriösa svar tack, vill ni spamma kan ni skapa en blogg. Lycka till.
av Frigge
ljunggren skrev:www.skrivihop.se ... I Sverige kan ordet "ska" även tolkas som "bör inte". Vart i min mening har jag sagt att "inget annat" kan gå sönder?

Du skrev att lambda inte SKA lysa efter byte spjäll.
Lampan kan lysa av mååååånga anledningar varför den lyser på
din går inte svara på innan man läst ut bilen.
Lyser lampan finns det en felkod lagrad.
Användarvisningsbild
av Cimmen
ljunggren skrev:www.skrivihop.se ... I Sverige kan ordet "ska" även tolkas som "bör inte". Vart i min mening har jag sagt att "inget annat" kan gå sönder?

Got damn...(stavas det så?) CarMan du har nog mött din överman!

Ang problemet så läs av felkoderna med ett ODB2 instrument eller sök verkstad... luktar garantijobb... God Jul muntergök!
Användarvisningsbild
av CarMan

oj vad illa vid dig du tog. hade nog kunna hjälpt dig, men ville reda ut vad du menade först.

men jag tror vi gör som du föreslog själv. jag struntar hädan efter att hjälpa dig.
av ljunggren
Cimmen skrev:
Got damn...(stavas det så?) CarMan du har nog mött din överman!

Ang problemet så läs av felkoderna med ett ODB2 instrument eller sök verkstad... luktar garantijobb... God Jul muntergök!
Nej. Är ingens överman, plockade ut bilen idag skiten strular igen.

Tack? för svaren hittils, dock skulle jag uppskatta svar utan en massa krims krams.

Har ca 1mån kvar utav min garanti. Bilen har vart inne 4ggr. Felkoderna har de läst av tidigare eller rättare sagt, "nollställt". Fick inte veta mer om det.

@ Frigge: Så som jag förstått det har lambda bara med gasspjäll samt luftmassemätaren? att göra. Nu när du säger så blir man ju bara mer förvirrad. Visst, man kan ju låta lampan lysa men det skulle kännas bättre att få bort den, dvs fixa felet.

@ CarMan: Ville du hjälpa mig? Tack, men jag vet redan vad jag skrev pga att det var "jag" som skrev det. Om du inte förstår mitt problem kan jag tyvärr inte förklara det bättre.

@ Cimmen: God Jul.
av zenobia
Jag sätter en hundring på att din ABS-box behöver bytas ut.
av zenobia
Lite om min teori gällande glappkontakt i kontaktstycket vid ABS-enheten.

Bild finns här ----> http://www.mikaelnord.se/volvo/broms7.jpg

Som ni ser så sitter följande funktioner längst ut till vänster i kontaktstycket.

1-2 ledningar till vänster ABS-givare fram
4 Spänningsmatning till ABS-enheten
10 Low Speed CAN
11 High Speed CAN
18 Insignal från bromspedal
19-20 ledningar till höger ABS-givare fram

När ABS/STC-systemet börjar flippa ur blir det störningar i datakommunikationen mellan de olika databoxarna. Bland annat snackar ABS-enheten med CEM, ECM, ETM, CCM, TCM & DIM.

Low Speed CAN
ABS, CEM, CCM, DIM

High Speed CAN
ABS, CEM, ECM, ETM, TCM

Om kontaktstycket inte sitter korrekt utan glappar lite i vänstra delen innebär det att stiften 1,2,4,10,11,18,19 & 20 ligger i farozonen.

Här finner man ABS-givare vänster fram som (tillsammans med ABS-givare höger fram) ger hastighetssignal till bilens CAN-nät via ABS-enheten. Strular hastighetssignalen får motor och växellåda felaktiga värden. Man får även en felsignal i ABS-enheten som kallas "extrapolationsfel".

Från Vadis:
Extrapolationsräknare
Mätområde: 0–255
Normalvärde om bilen körs skall vara 0. Extrapolationsräknaren räknar antal gånger hastighetsförändringen på hjulet är för stor jämfört med vad som är tillåtet.
Om signalen från hjulsensorn påverkas av elektromagnetiska störningar, varierar för mycket eller påverkas av korta intermittenta avbrott/kortslutningar kan styrenheten tolka detta som om hastighetsförändringen är för stor och räknaren kommer att börja uppdateras. När styrenheten registrerar att hastighetsförändringen är inom tillåtna värden kommer räknarens värde att minska igen.

Varningslampan för ABS tänds om extrapolationsräknaren inte är noll. När man startar om bilen så lyser ABS-lampan fortfarande men den släcks dock efter ett par sekunder om extrapolationsräknaren är ok.

Klarar man sig undan från problem med stift 1 och 2 kan det istället bli fel på stift 10 och 11 då de också ligger långt ut till vänster. Dessa två stift hanterar datakommunikationen mellan bilens olika databoxar. Bland annat skickas hastighetssignalen ut här. Försvinner hastighetssignalen i bilens CAN-nät får motor- och växellådsboxarna problem. Detta förklarar även varför hastighetsmätaren försvinner ibland. Är det glapp i stift 10 och 11 finns det ingen uppgift om bilens hastighet i CAN-nätet.

Från Vadis igen:
Termineringsmotstånd

För att förhindra elektriska reflektioner och störningar i CAN-nätet finns det termineringsmotstånd som överbryggar CAN H och CAN L. Ett i varje ändpunkt på både hög- och låghastighetssidan av nätverket. Varje termineringsmotstånd har en resistans på 120 ohm.

-För HS CAN (High Speed) finns termineringsmotståndena placerade i bromsstyrenheten (BCM)/ ABS-styrenheten och i motorstyrenheten (ECM) eller gasspjällsenheten (ETM). Termineringsmotståndet finns i motorstyrenheten (ECM), på modeller som saknar gasspjällsenhet (ETM).
-För LS CAN (Low Speed) finns termineringsmotståndena placerade i övre elektronikstyrenheten (UEM) och bakre elektronikstyrenheten (REM).

Glappar det i datakommunikationen (stift 10 och 11) försvinner även funktionen med termineringsmotstånd i ABS-enheten. Detta innebär att det kan bli ytterligare problem i datakommunikationen mellan de resterande databoxarna på CAN-nätet eftersom eventuellt "brus" inte tas bort via termineringsmotståndet i ABS-enheten.

Stift 4 ger ABS-enheten spänningsmatning. Utblir denna spänning kan inte ABS-enheten arbeta. Då tappar de övriga databoxarna kontakten med ABS-enheten och genererar garanterat ett felmeddelande om att ABS-enheten är felaktig. Det går att se på en felkod som lyder något typ "Felet finns i en annan databox".

Allt detta slipper man kanske genom att skruva loss elcentralen som sitter framför ABS-enheten och dra ett buntband runt ABS-kontakten.

Men som sagt... detta är bara min teori utan några som helst belägg för att det skall vara korrekt...

--------------------------------------------------------------

ABS - Anti-lock Brake System Module
CAN - Controller Area Network
CEM - Central Electronic Module
CCM - Climate Control Module
DIM - Driver Information Module
ECM - Engine Control Module
ETM - Electronic Throttle Module
TCM - Transmission Control Module

Texter från Vadis (c) Volvo Car Corporation - lånade utan tillstånd, hoppas att dom inte hänger mig för det.
av Frigge
ljunggren skrev:
@ Frigge: Så som jag förstått det har lambda bara med gasspjäll samt luftmassemätaren? att göra. Nu när du säger så blir man ju bara mer förvirrad. Visst, man kan ju låta lampan lysa men det skulle kännas bättre att få bort den, dvs fixa felet

Då har du förstått det fel, motorvarningslampa lyser när någonting i systemet inte fungera, tex en bromslägesgivare (Pedallägesgivare) ,bromsljuskontakt osv.
Som du ser är det en del saker som i grund o botten är ganska oväsentliga för motorns funktion som kan göra att motorvarningslampan lyser. Varför din lampa lyser kan bara en felkodsutläsning svara på.

Ett råd:

Tänk dig för vilka du INTE vill ha som ovänner på detta forum.
Carman är en av dom.

Ett råd i all välmening :wink

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]

V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]