Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Det är kabeln för nivåsensor (lutningssensor) till larmet. Om du kopplar in en sådan sensor larmar bilen när någon försöker hissa upp någon del av den i syfte att stjäla hjulen.
Användarvisningsbild
av wissel
Fordras bara lite mjukvara....
Användarvisningsbild
av wissel
Men dom är billiga. Nån hundralapp i inköp, sedan programvaran förstås. Brukar finna här på forumet under Säljes.....
av andersuw
BlackXS skrev:Ok Fan tänkte det var standard att man hade i en volvo om man hade larm i bilen men då har man lärt sig något nytt det är tillval :shock:
Ja det är tillval och har fortsatt att vara det även i nästa generation (V70 II m.fl.). Och där är nivåsensorn inte längre en separat del som på V70N. Man måste byta siren om man vill ha en.

Dessbättre finns det gott om sirener med nivåsensor på skroten att tillgå eftersom S/V/XC60 av någon anledning haft detta som en del av någon av de vanliga utrustningsnivåerna så att många bilar har det fastän det inte varit standard. Och det är samma siren till 60-serien som till S80N och V70 II.

Jag har haft nivåsensor från början i min V70 -02 och lät eftermontera den på min V70 -15 i våras. Hos Volvia slipper man en ganska saftig självrisk om någon skulle ge sig på hjulen ifall nivåsensor är monterad. Jag tror också utlöst larm vid försök till hjulstöld kan fungera rätt avskräckande på tjuvar. Gissningsvis drar de illa kvickt om larmet börjar tjuta när de försöker hissa upp bilen.
av andersuw
wissel skrev:Men dom är billiga. Nån hundralapp i inköp, sedan programvaran förstås. Brukar finna här på forumet under Säljes.....
Stämmer. Finns ju också en hoper på bildelsbasen till rätt rimligt pris.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/9472105/

Tror inte mjukvaran kostar några stora pengar heller.
Användarvisningsbild
av wissel
andersuw skrev:
wissel skrev:Men dom är billiga. Nån hundralapp i inköp, sedan programvaran förstås. Brukar finna här på forumet under Säljes.....
Stämmer. Finns ju också en hoper på bildelsbasen till rätt rimligt pris.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/9472105/

Tror inte mjukvaran kostar några stora pengar heller.
Jag betalade 1199:- dec.2013. :D
av andersuw
För bara mjukvaran? :shock: Trodde faktiskt inte det skulle vara så pass blodigt utan att Volvo skulle nöja sig med ett par hundralappar.

När jag eftermonterade på min V70 -15 (på 02:an fanns den redan när jag köpte bilen) blev priserna följande:

Begagnad larmsiren med nivåsensor (Svensk Bilåtervinning): 600:-
Montage av densamma (Upplands Motor i Uppsala) 700:-
Mjukvara (Upplands Motor i Uppsala) 200:-

Totalt 1500:-
Användarvisningsbild
av BlackXS
Bild

Bild

Någon som vet o kan länka till fungerande bussningar till de som sitter i sidorna på övrebalken bägge sidor samt den bakre bussningen?

Den fyrkantiga håller ja på o ska försöka mig på att byta Bild

Bild

Gav fästet lite färg bara för att ja hade lite kvar...

Bild

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]