Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holmberg9
Bilen elsystem slås inte av när man vrider av nyckeln och tar ur den. Instrumentpanelen lyser fortfarande. Tar man bort batteriminus och sätter tillbaka så släcks instrumentpanelen. Görs inte detta så laddas batteriet ur.
Går att starta bilen men inga lysen fungerar, inga vindrutetorkare fungerar. Vid läge ett på tändningslåset så fungerar vindrutetorkarna!?.
Måste ha något med tändningslåset och dess hjälp-reläer. Någon som har en ide vad det kan vara för fel och vad man kan göra?
av andersuw
Om det vore ett rent elektromekaniskt problem med tändningslåset borde det inte hjälpa att lägga av batteripolen. Möjligen skulle det kunna vara något relä som krånglar men jag misstänker nog främst bekymmer med någon styrenhet. Du bör prova att läsa felkoder med en läsare specifikt avsedd för din bil (t.ex. VIDA/DiCE), inte en generisk. Det är inte säkert att det ger något i ett fall som detta när delar av bilen har fått "spel". Men det är definitivt värt att prova som ett första steg.

Är batteriet fullt friskt? Konstiga saker kan hända med elektroniken när batteriet börjar ge upp. Å andra sidan verkar dina felsymptom relativt stabila så det kanske inte är där skon klämmer i det här fallet.
av Holmberg9
Har laddat batteriet och man kan starta den, så tro inte det är batteriet.
Inga felkoder som kommer upp på mitt instrument
Hör ett litet tickande ljud från säkrings och reläboxen i motor rummet. När instrumentpaneln slocknar slutar det även att ticka från reläboxen. Har sett andra trådar om några reläna 105 och 106 som kan orsaka fel med tändningslåset. Men var sitter dom?. Ljudet kommer under dom reläna som man kan se när man ta av locket.
av andersuw
Och vilket är ditt "instrument"?
av Holmberg9
En app EOBP-Facile som kodar fel koderna i bilenKan läggas till att jag har svårt att öppna och stänga låset på dörrarna med nyckeln. Och öppnar jag dörren och innerbylsningen tänds så tänds lampor på instrument panelen efter ett tag.
av andersuw
Som jag sa behöver du läsa med en felkodsläsare specifikt avsedd för din bil. Vad du har är en generisk läsare som bara tar en liten del av de felkoder bilen kan ha och troligen inte dem som kan vara av intresse i det här sammanhanget. Det man kan hoppas på i första hand är att det finns felkoder som pekar på problem med kommunikationen mellan styrenheter, interna fel i styrenheter eller styrning av spänningsmatning till de funktioner du märker problem med.
av mattsson81
Instämmer att ett riktigt felsökningsverktyg behövs Autel Maxidas, Bosch KTS/ESI eller Autocom tilexempel om man inte har tillgång till vida å dice.
Ett rent kast med tärning om man ska gissa fel på den beskrivningen du ger är CEM men att säga säkert på den givna beskrivningen är som å svara på hur långt ett snöre är
av andersuw
Bra sammanfattning i alla hänseenden. :-)
av Holmberg9
tack för hjälpen! Vertyget har hjälpt mig förut och kolla fel på tex styrenheten. Klart det är bättre att åka till Volvo och låta dom göra det med sina verktyg.
Kan ni ändå hjälpa mig med dom andra frågorna, kanske, Finns det några relän med nr 105 och 106 på V70 02 och var sitter dom då i så fall.
Erfarenheten säger den att det är styrenheten som är mest troligt eller är det också vanligt med relä problem?
av andersuw
Det finns inte bara en styrenhet i din bil utan många. I en 02:a kan det finnas upp till 18 fullvärdiga styrenheter som alla kan prata med varandra via CAN-nätet och ytterligare 14 "slavnoder" som är underordnad någon av de 18. Var och en av de 18 har sin egen uppsättning felkoder. Problemet är att en generisk läsare som din bara läser en liten del av alla dessa koder och troligen inte dem som kan vara intressanta i det här sammanhanget.

Du kan slå en signal till din Volvo ÅF och höra med dem vad de tar för att enbart läsa ut din bil. Om du berättar var du befinner dig kanske du också kan få hjälp av någon forummedlem att läsa. En hel del av oss har den utrustning som behövs.

Det kan också vara klokt att prata med någon erfaren verkmästare eller mekaniker hos en Volvo ÅF och höra efter vad de tror om dina felsymptom. Med lite tur kan du träffa på någon som sett detta eller något liknande förut och med stor sannolikhet kan peka ut felet. Om det visar sig vara något enkelt/billigt kan det då även vara en god idé att låta dem göra jobbet.

Däremot skulle jag vara försiktig med att lämna in bilen för felsökning till en Volvoverkstad utan att få ett rimligt tak på vad felsökningen kan kosta. Och visar det sig vara fel på någon av styrenheterna skulle jag knappast låta dem byta ut den mot en ny. Det kan bli väldigt dyrt och det finns i allmänhet väsentligt billigare vägar att gå.

Efter vad jag kan se i kopplingsschemat finns inga reläer märkta 105 eller 106. Var har du hittat information om att de finns där eller att det kan vara dem det är fel på? Om du har en länk kan vi andra kika på saken.

Det jag också kan se när jag tittar i kopplingsschemat är att det baktill på tändningslåset finns något som kallas startkontakt (d.v.s. den elektriska delen av tändningslåset). Möjligen skulle det kunna vara den det är fel på. Har art.nr. 8650054. Men jag får inte riktigt ihop tanken om ett fel på den med de symptom du rapporterar. Rimligen tycker jag då det borde vara så att något av de vanliga lägena (0, I, II, III) inte går i eller inte går ur som det borde när du vrider på nyckeln. Men så är det ju inte riktigt i ditt fall. Dock reserverar jag mig för att jag kan ha fel på den här punkten och att det skulle kunna vara startkontakten trots allt.
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]