Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rillee
Har tänkt montera en dator i bilen plus en 7" skärm, strömen hade jag tänkt ta via en y-kabel bakom stereon. Klarar säkringen att man monterar så många saker via y-kabeln?
av jbl
Svårt att svara på. Du får ta reda på förbrukningen på skärmen och datorn och lägga ihop det med stereons förbrukning för att få reda på hur mycket ström det kommer att gå åt.
av Marbas
Annars kan du ju dra en ny kabel direkt från batteriet (säkra av den vid batteriet) och låta tändningen (kan du plocka på cig uttaget i mittkonsollen) styra ett relä. Då kan du ju dimensionera hur mycket ström du vill ta ut genom grovleken på kabeln (och därigenom kunna sätta större säkring).
Användarvisningsbild
av Rillee
Marbas skrev:Annars kan du ju dra en ny kabel direkt från batteriet (säkra av den vid batteriet) och låta tändningen (kan du plocka på cig uttaget i mittkonsollen) styra ett relä. Då kan du ju dimensionera hur mycket ström du vill ta ut genom grovleken på kabeln (och därigenom kunna sätta större säkring).
Ännu en dum fråga varför behöver man ett relä?
av Addekarlsson
För att relä drar så lite ström, så det kan du koppla in väldigt många på samma strömmatning utan att behöva säkra upp den kabeln.
Samt att tar du ett relä på det där sättet, så slår relät till när tändningen är på och relät får ström, och slår av när tändningen är av, så relät inte får ström.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Rillee
jbl skrev:Svårt att svara på. Du får ta reda på förbrukningen på skärmen och datorn och lägga ihop det med stereons förbrukning för att få reda på hur mycket ström det kommer att gå åt.
Datorn har nätag på 160w men den kommer ju inte dra så mycket.
Skärmen drar max 8w.
Hur mycket stereon drar vet jag inte, men borde inte säkringen klarar av detta?
av Marbas
Alltså totalt 168W. Det blir 14A, vilket troligen är för mycket om du dessutom ska haka på stereon. Nu kommer inte datorn att dra 160W kontinuerligt (som du skrev), men bättre att göra det ordentligt än att "riskera" att säkringen ryker då och då.

Amperen räknar man ut genom att ta effekten delat med volttalet, dvs I=P/U.

Jag hade dragit en kraftigare kabel (>= 2.5 mm2, gärna 4 mm2) från batteriet till ett relä som styrs av tändningen och därifrån till datorn med skärm, på liknande sätt som man gör med extraljus (fast då kopplar man ju inte tändningen som styrsignal utan helljuset).
av jbl
Kan inte annat än att hålla med Marbas.
Användarvisningsbild
av Rillee
Ska jag koppla ungefär som detta? eller jag är rent fel på det?

Bild

(försöker lära mig lite om el)
av Marbas
Som du har ritat bilden så verkar den funktionen som relät ger dig sitta inbyggt i datorn. Då skulle du kunna "hoppa över" relät och koppla tändningen direkt till datorn. Och som du visar i bilden hade jag tagit 12+ på datorn via en säkring och direkt från batteriet och inte via radions strömförsörjning. Skärmen drog så lite ström så den skulle du kunna ta via radion.

Jag hade nog provat utan relä först för att se om det hade gått. I värsta fall går ju någon säkring. I vilket fall som hellst så drar du ju fram en 12+ kabel från batteriet, och skulle säkringarna brinna av kan du ju enkelt koppla på ett relä...

Lycka till!

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]