Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marra67
Hej..har precis blivit medlem i detta forum så är ännu lite ringrostig med detta ....men nu till min fråga...hur mycket olja ska det rinna ut ur växellådan när man öppnar oljepluggen?...jag vet att hela låda rymmer 7.2 liter olja och det är en Geartronic låda som sitter på en Volvo xc70 2001 (AW55-50AWD-GT).Har letat över allt efter detta men ej kommit fram till något vettigt svar....Är det någon som har koll på detta så vore jag tacksam för svar på denna fråga ...Mvh Marra....
Användarvisningsbild
av wissel
Vill minnas 3,5 l., men använd mått när du tömmer!
Sedan har ju du Nivåsticka på din Automat.
Det är också där du fyller på igen, via Oljestickans rör... :D
av Marra67
tack...då hade jag för mycket olja i min låda som jag misstänkte...5liter typ...ska bara lämna in bilen hädan efter till verkstad som vet vad dom pysslar med..
Användarvisningsbild
av wissel
Marra67 skrev:tack...då hade jag för mycket olja i min låda som jag misstänkte...5liter typ...ska bara lämna in bilen hädan efter till verkstad som vet vad dom pysslar med..
Du vet att oljan skall mätas vid varm motor och motorn på tomgång, lådan i P-läget förstås.
DÅ lyfter du stickan o kollar.
Gör du det annorlunda så får du fel värden på din sticka!!!
Användarvisningsbild
av js1
Vad har oljemängden att göra med hur mycket som rinner ut ur oljepluggen?
Användarvisningsbild
av Nexus
Fel avdelning. Flyttar till rätt avdelning (Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14))
Användarvisningsbild
av wissel
m2c skrev:Det har väl att göra med hur mycket man ska fylla på igen.
Du har ju Mätsticka på denna bilen, så man "höftar" på ungefär samma urtappade mängd.
Men behöver inte vara så exakt då man ju kollar sedan med varm låda?!

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]