Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
Min display till färddatorn har helt plötligt börjat strula.

Ibland är den helt svart, ibland flimrar det bara massa obegriplig text, ibland fungerar det helt normalt.

Inget annat i DIM krånglar utan allt fungerar som det ska.

Har läst mig till att det oftast rör sig om kall-lödningar och således brukar gå att fixa till.

Jag har lyckats plocka ur hela DIM ur bilen men sen hittar jag inga bra instruktioner på hur man går tillväga för att frilägga själva kretskortet.

Är det någon som kan beskriva hur jag ska gå tillväga? tänkte att jag skulle prova att löda om det mesta om jag bara kommer åt. Bilder eller film vore kanon.

Jag jobbar på ett (stort svenskt företag) vilket innebär att jag har full tillgång till all möjlig lödutrustning samt röntgen om nödvändigt så själva lödjobbet bör inte innebära några större problem.

När jag hade DIM urplockad ur bilen så gick det inte låsa bilen med centrallåset eller larma, är det normalt i detta läget????
av mollan
Hej

Är det verkligen ingen i detta avlånga land som provat att göra detta själv och har lite tips på hur man går tillväga ?

Jag hittar hur mycket som helst på nätet som beskriver hur man får loss själva DIM ur bilen och det är ju plättlätt, men sen då ????

Det verkar även som det ska vara mycket enkelt (enligt forumet) att byta lampor i DIM om dom går sönder men på baksidan av mitt så finns inte en enda lampkontakt, skumt eller ?

Hu fasen byter man då ??
av andersuw
Eftersom du har en -04 är det LEDer istället för lampor i DIM. Vet inte hur du åtgärdar felet med färddatordisplayen men den här firman kanske kan hjälpa dig:

http://www.obdtuning.se/sv-SE/reparatio ... 70-6663009
av Mackansglt
Följer detta. Också min färddatordisplay har börjat strula och även temp/klocka och km/tripp displayerna. Dvs. alla tre displayer visar konstiga tecken ibland, funkar ok ibland eller kan vara helt svarta. Allting annat funkar. Detta gäller iof. en S80 2003. Hade kombiinstumentet för lödning för ca 3 år sedan och då funkade ingenting innan reparation. Känns surt och behöva lämna in det igen...
F8C05535-7FD0-4E77-B46A-76A7C9DAB312.jpeg
F8C05535-7FD0-4E77-B46A-76A7C9DAB312.jpeg (567.39 KiB) Visad 4977 gånger
559D8630-D459-47A2-9DCF-01E41362129D.jpeg
559D8630-D459-47A2-9DCF-01E41362129D.jpeg (366.07 KiB) Visad 4977 gånger
Hej, hoppas jag skriver det på rätt ställe nu.
Det är en S80 från 00 2,4.
Ibland när jag startar bilen så visar just den displayen med info om trippmätning och bilens mätarställning inga hela siffror. Men sen under körningen kan det bara plötsligt bli normalt igen. Ibland när jag startar som visar den exakt som den ska, dvs hela siffror. Bifogar bilder här.
Vet någon här om det är nåt enkelt att fixa själv?
En annan sak också är att mina knappar på ratten har slutat fungera. Ingen farthållare och ingen radioknapp funkar (volym & kanalbyte) i ratten. Jag körde med farthållaren i och sen slockna den bara av sig själv hihi
Senast redigerad av 1 IsakS80, redigerad totalt 0 gånger.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]