VolvoFrälst00 skrev:hej alla experter. behöver lite hjälp. fick min v70 -04 felkodsläst, har en gul lampa som indikerar katalysator låga avgasreningsvärden. vissa säger att det kan vara bakre lambdasond som bör bytas då bilen fungerar bra. ska iväg till biltema och köpa nått men vet ej vad, lambdasond,luftmassemätare eller katalysator ? ja jag ska till biltema tror dessa saker håller måttet okej. jag är öppen för förslag, vad jag bör köpa. tusen tack för den hjälp jag får. Med vänlig hälsning,
Nej nej nej!
Köp INTE universal lamdasond!!! Aldrig! Inte på någon firma alls!
Den mest nogrant instämda givaren i hela systemet som "universal" blir kattskit!
Universal lamdasonder borde vara olagligt att sälja, för det fungerar mycket dåligt!
OM du nu skall byta, så ska numren på den stämma EXAKT!
Köp hellre begagnad lamdasond från en skrot, än universal. Alltid!
Annars har jag inget emot piratdelar, eller Biltema.
Är felkoder utlästa?
Om lampan bara lyser, så kan det vara "vad som helst".
Om koder lästs ut, fick du P0420 (eller motsvarande Volvo-kod) i felkod?
Osannolikt att sonden är kass.
Tyvärr är det 99% av fallen katten, som koden säger.
Mycket vanligt på Japansk/Koreanska bilar, men ovanligare på Volvo.
Ännu mer tyvärr kan det också vara ett följdfel, men inte alltid.
Kör du mycket småkörning? Det käkar katalysator.
Drar den mycket olja? Det käkar katalysator.
Kört länge med fel, innan?
Är det turbo, och den har rasat innan? Då kan oljereser mm kvadda katten.
Avgasläckage i omedelbar närhet? Osannolikt, men bör kollas givetvis.
Det finns absolut inga mirakelmedel att slå i tanken som fungerar, även om det finns seriöst låtande stollar som hävdar tex: "slå nån liter lacknafta i bensintanken och åk, så renar den sig". "Låt motorn långsamt suga i sig ATFolja och vatten, så renar sen sig".
Bara båg, och du kan få ännu värre problem.
Men jag tyckervatt du ska kosta på dig en analys på Volvo, innan du byter en dyr katalysator.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.