Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
hej alla experter. behöver lite hjälp. fick min v70 -04 felkodsläst, har en gul lampa som indikerar katalysator låga avgasreningsvärden. vissa säger att det kan vara bakre lambdasond som bör bytas då bilen fungerar bra. ska iväg till biltema och köpa nått men vet ej vad, lambdasond,luftmassemätare eller katalysator ? ja jag ska till biltema tror dessa saker håller måttet okej. jag är öppen för förslag, vad jag bör köpa. tusen tack för den hjälp jag får. Med vänlig hälsning,
av rid54
Lampan kan varsla för många olika problem. Det är nog knappt nån idé att börja köpa saker utan att ta reda på vad den larmar om. Det får man reda på genom att läsa ut felkoder.
av MickeM
VolvoFrälst00 skrev:hej alla experter. behöver lite hjälp. fick min v70 -04 felkodsläst, har en gul lampa som indikerar katalysator låga avgasreningsvärden. vissa säger att det kan vara bakre lambdasond som bör bytas då bilen fungerar bra. ska iväg till biltema och köpa nått men vet ej vad, lambdasond,luftmassemätare eller katalysator ? ja jag ska till biltema tror dessa saker håller måttet okej. jag är öppen för förslag, vad jag bör köpa. tusen tack för den hjälp jag får. Med vänlig hälsning,
Nej nej nej!
Köp INTE universal lamdasond!!! Aldrig! Inte på någon firma alls!
Den mest nogrant instämda givaren i hela systemet som "universal" blir kattskit!
Universal lamdasonder borde vara olagligt att sälja, för det fungerar mycket dåligt!
OM du nu skall byta, så ska numren på den stämma EXAKT!
Köp hellre begagnad lamdasond från en skrot, än universal. Alltid!

Annars har jag inget emot piratdelar, eller Biltema.
Är felkoder utlästa?
Om lampan bara lyser, så kan det vara "vad som helst".

Om koder lästs ut, fick du P0420 (eller motsvarande Volvo-kod) i felkod?
Osannolikt att sonden är kass.
Tyvärr är det 99% av fallen katten, som koden säger.
Mycket vanligt på Japansk/Koreanska bilar, men ovanligare på Volvo.

Ännu mer tyvärr kan det också vara ett följdfel, men inte alltid.

Kör du mycket småkörning? Det käkar katalysator.
Drar den mycket olja? Det käkar katalysator.
Kört länge med fel, innan?
Är det turbo, och den har rasat innan? Då kan oljereser mm kvadda katten.
Avgasläckage i omedelbar närhet? Osannolikt, men bör kollas givetvis.

Det finns absolut inga mirakelmedel att slå i tanken som fungerar, även om det finns seriöst låtande stollar som hävdar tex: "slå nån liter lacknafta i bensintanken och åk, så renar den sig". "Låt motorn långsamt suga i sig ATFolja och vatten, så renar sen sig".
Bara båg, och du kan få ännu värre problem.

Men jag tyckervatt du ska kosta på dig en analys på Volvo, innan du byter en dyr katalysator.
av VolvoFrälst00
ja den är felkodsläst, bilen går och spinner hur fint som helst, service gjort som det skall, kan inte se att den käkar nått olja avsevärt ingen turbo vanlig bensinare 2,4 har gått 16000 mil. volvo har felsökt vacuum slangar och bytt en. vet ej vad det kan vara men bör knappast vara en katastrof. fick ut felkod katalysator för låga avgasrenngsvärden och det var den bakre lambdan som reagera.
av VolvoFrälst00
vad är det för nummer som ska stämma på lamdasonderna, todde biltema hadde modellanpassade sonder till v70 men dom kanske är universal ? ska kolla exakt felkod siffra när jag kommer ut till garaget. modelanpassad katalysator till v70 finns iaf
av VolvoFrälst00
mekonomen slite gotland,

felkod 4201 (katalysatoreffektivitet, försämrad effekt, intermittent)

den släktes och kom tillbaka. dom trodde inte att det är någon fara att köra då bilen kör mycket bra tills man har åtgärdat fel. felet är osäkert då dom inte kan veta exakt vad det är. katalysator, lambda luftmassamätare är det jag fick som eventuella fel att åtgärda, stämmer ej ? kollade oljenivå nyss, såg bra ut inget nämnvärt förlust. enlig ägaren innan har den koden kommit och gått. volvo verkstad felsökte motor, byte en slang och jag har sedan kört 2000mil utan problem tills nu då den tändes. dock går bilen fortfarande bra. katalysator ändå ? tror jag köper en katalysator verkstan verkar juh inte veta heller.
av MickeM
Nej, Biltema säljer bara universal, men vissa sondmodeller passar "mindre illa" än andra, därför finns det en lista med bilmodeller.
Även kontaktstycket passar då.

Det är artikelnummret på sonden som skall stämma exakt. Be Volvo om det numret om lappen på sonden är borta.
Jag är ganska säker på att det skall vara Bosch sond om det är Bosch LMM, och Denso sond om det är Denso LMM, men inte 100%.
Numren skall stämma oavsett.

Biltemas katalysator för V70N kanske fungerar ok.....?

Jag har inte hört om "katalysator dålig effekt. intermittent" förut.
Då måste det vara preciiiiis på gränsen.... och en tuffare körstil en stund kanske kan hjälpa.

Men det måste inte vara katten. Det kan vara bake sonden också, men vore jag du, skulle jag åka en bra stund till, och se om det blir sämre.
Det är bara dyrt och dumt att byta dyra delar på måfå.

Nyss köpt den?
Läste du ut denna felkod nu igen, eller är det den som verkstaden läste ut förut?
Så du inte har ett helt nytt fel nu....

Det är helt ofarligt att köra den med denna felkod, om du inte har ooooerhört stor miljömedvetenhet, men då åkte du nog inte en 12år gammal V70.....
Släcker du felkoden innan besiktning, så går den igenom också,,, hrrm host!
av VolvoFrälst00
samma felkod som förr japp, taget jag byter nått billigare iaf så jag börjar nånstans ändå. luftmassemätare och bakre lambda så jobbar jag igenom bilen ändå så får vi se vart vi landar;-) denna bil är "ny" nog för mig och jag lägger gärna ner pengar på den, passar barnen och oss bra en riktg trotjänare till skillnad från min gamla saab 9-5a ush aldrig mer igen måste vara världens mest bärgade bil.
av VolvoFrälst00
ps. du rekomenderar alltså inte att man köper lmm på biltema heller ? tänkte kolla lambda på mekonomen dom har juh riktigt anpassade sådana med samma kontaktstycke. jo förresten jag har larmservice erfodras när jag startar bilen, den vill jag stänga av larmet alltså inte så viktig för mit att ha den
av MickeM
VolvoFrälst00 skrev:ps. du rekomenderar alltså inte att man köper lmm på biltema heller ? tänkte kolla lambda på mekonomen dom har juh riktigt anpassade sådana med samma kontaktstycke.
Ingen åsikt eller erfarenhet om LMM på Biltema. =?????

Mekonomen är också ???, då jag alltid köpt orginalsonder av sagda anledning, (Dom dessutom byts max 1gång/bil) dock nån gång begagnad på gammal sliten bil.

Men stämmer numren, så skall det vara rätt. Volvo tillverkar inga sonder.......

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]

Luktar avgaser i kupen

Felet är hittat, den läkte vid DPF inf&a[…]