Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stig Leitner
Texten "EMISSIONER SERVICE ERFODRAS" och motorlampan tänds. Vid analys erhålles koden ECM-2120 Främre lambdasond, styrning element - För låg signal. Släcker felkoden, kör vidare och efter några dagar återkommer felet. Kör vidare och en dag när jag startar bilen tänds inte lampan längre. Men, återkommer tyvärr efter ytterligare någon dag.

Känner någon igen detta?

Bilen har gått 11000 mil, är det dags att byta lamdasonden? Kan det vara dålig kontakt i kablaget till styrenheten? Lätt att byta lambdasonden, men den kostar 2153 kr och man vill ju inte bara chansa!
Användarvisningsbild
av CarMan
jag sitter inte mad alla felkoder i huvet, så jag vet inte vad koden betyder. men gisningsvis så betyder den att du har fel på förvärmningen & då kan du ju mäta den.
av Stig Leitner
Visst kan man mäta spänningen vid lambdasonden när man slår på tändningen vid kall motor. Ska den då visa 12,6V om allt är korrekt?
Om spänningen är lägre var kan då felet ligga?

Låg signal behöver ju inte bara betyda låg spänning till lambdasonden, det kan ju även betyda att lambdasondens signal till styrenheten är för låg?
Användarvisningsbild
av CarMan
Stig Leitner skrev:Visst kan man mäta spänningen vid lambdasonden när man slår på tändningen vid kall motor. Ska den då visa 12,6V om allt är korrekt?
Om spänningen är lägre var kan då felet ligga?

Låg signal behöver ju inte bara betyda låg spänning till lambdasonden, det kan ju även betyda att lambdasondens signal till styrenheten är för låg?
som sagt så måste man kolla vad felkoden betyder! Jag ahr inte koderna i huvet & jag känner inte igen den rubriken du skrivit. Rubriken är inte själva felkoden.

koden i sig förklarar tydligt vad den betyder & det är olika koder beroende på fel.
en kod kan vara att signalen från förvärmningen är felaktig, en annan att signalen från regleringen är felakrig & en tredje att signalen bara är utan för grenserna (sonden funkar men nått attan har fått den att reglera max)
beroende på vilken av dessa ca. 10 koder du fått på din sond så går man ju in o mäter det denna kod varnar för.

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]