Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jesper77
Köpte min älskade xc90 2.5T 2003 för ca 3 Månader sedan då familjen vuxit ur den tidigare S60n. Hade den "normala" 30dagars garantin från bilförsäljaren och efter ungefär 50dagar så började bilen att hosta till några gånger vid körning inne i stan. Den betedde sig ungefär som att soppan skulle varit slut men bara några kortare sekunder och fungerade sedan problemfritt. Kontaktade försäljaren som direkt gav kalla handen och gav rådet att jag skulle byta filter. Gjorde detta men vid en körning, med hela familjen i bilen, stannade den och vägrade hoppa igång. Beteendet är återigen som att det skulle vara slut på bensin, dvs bilen hostar och det där lilla sista innan bilen hoppar igång uteblir. Inga fel meddelanden eller så heller. Bilen får plockas upp på släp av en ytligt bekant som har verkstad då det är en automat. Personen ringer upp när han kommit tillbaka till verkstaden och berättar att bilen hoppat igång men att den sedermera dog igen och vägrade starta. Han skulle kolla vad som var fel och fixa det. Får svar att det var soppa pumpen och att den nu är bytt. Totala summan blir 6900 sek för ny bensinpump och arbete.

Efter att jag haft bilen i någon dag så slutade bilen fungera på väg till jobbet en morgon. Gasen slutar fungera och bilen stannar och hostar bara när jag försöker starta den. Den stannade lyckligtvis precis vid den lokala statoil där ägaren var extremt snäll och hjälpsam. Han puttade fram bilen till en pump och vi fyllde i några liter. Mätaren visade nära noll så jag tänkte att det kanske blivit något strul med mätaren och installationen med den nya pumpen. Bilen hoppade direkt igång och fungerade sedan till dags dato. Nu slutade gasen fungera påläggen hem när jag pendlade till jobbet. Denna gång slutade gasen fungera när jag körde 120km/h. Jag pumpade frenetiskt på gasen och bilen hoppade igång när den sjunkit till 80km/h och bilen själv tycktes "växla" ner. Detta upprepade sig 6-7 gånger ända tills jag kom hem. Jag kom på att om jag bara matade extremt lite på gasen och höll mig i en ständig hastighet runt 80 så körde bilen på. tycktes kunna höra ett vinande ljud från motorn men det kan ha varit jag som fått för mig. Bilen ska lämnas in igen till samma kille som nu trodde det kunde vara el fel och att jag skulle räkna med samma summa ungefär.

Någon som känner igen detta problem? Har tips på vad det kan vara? Kan ge råd? All hjälp uppskattas extremt mycket ha en bra dag.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: flyttad till rätt forumsdel
av jesper77
Fick tid till att lämna in den till den 27 som är idag och lämnade in bilen. När jag lämnade in bilen sa jag att en kompis redan gjort sökning med dator efter felkoder och att det inte kommit upp något. Jag tror ju personligen att felkoden inte dyker upp vid sökning om man inte skulle ha bilen inkopplad när det händer.Verkstadskillen ställde sig frågandes till min väns kompetens och menade att killen säkerligen inte hade originalgrejor mm. Verkstaden ringde senare på dagen och meddelade att dom inte funnit något problem men att han skulle testa byta filter vilket den första killen inte hade gjort i samband med byte av bensinpumpen. Börjar bli orolig. Är det normalt att verkstäder inte hittar vad som är fel på bilen? Förstår att det kan vara flera olika fel men borde man inte göra uteslutningsmetoden? Jag är övertygad om att det inte är fel på höger hjul tex? Fortsätter uppdatera tråden så folk kan se vad det var för fel om någon annan skulle drabbas i framtiden, om dom nu någonsin hittar något fel :/
Användarvisningsbild
av wissel
Nu är du inne i en dyr fas då man försöker byta grejjer på bilen tilldess att den är OK. helt vansinnigt enligt min mening......
Vad har man använt för avläsnings apparatur ? I detta fallet gäller troligen ENDAST Volvos VIDA
med tillhörande DICE. Där har du en chans att få riktiga felkoder som berättar saker för dig, istället för en Mekgissning.
Har du tankat fullt o testat? Gissar också på bränslerelaterat problem. Om du hela tiden håller din tank på 1/4 tank
eller motsvarande så kan din ejektor vara paj, då får man soppatorsk med 15-20 liter kvar i fel tankhalva. Finns många här på forumet som har rätt utrustning som säkert kan hjälpa dig för kaffepengar i sammanhanget. Lägg in i din signatur var i landet du håller till så kanske det dyker upp någon granne med rätt utrustning utifall du haft andra avläsnings program.....
av andersuw
jesper77 skrev:Jag tror ju personligen att felkoden inte dyker upp vid sökning om man inte skulle ha bilen inkopplad när det händer.
Nej så funkar det inte. Om något inträffar som ger upphov till en felkod blir felkoden kvar och kan läsas ut senare även om det problem som utlöste felkoden har försvunnit när man väl får möjlighet att läsa. En riktigt bra felkodsläsare, t.ex. VIDA-DiCE, kan se skillnad mellan de koder som är aktiva vid läsningen (d.v.s. där det symptom som utlöste koden finns kvar) och de som inte är aktiva (d.v.s. där symptomet funnits i någon tidigare körcykel men inte finns just nu). Man kan dessutom se en del uppgifter om hur ofta ett felsymptom dykt upp och när det dykt upp. Om man inte har en felkodsläsare som kan skilja mellan aktiva och inaktiva koder kan man istället göra följande för att skilja dem åt: Läs ut samtliga koder och notera dem. Radera sedan samtliga. Kör bilen ett kort stycke. Läs ut felkoder på nytt. De koder som nu kan läsas är de aktiva. De övriga är inaktiva.

Sedan är det tyvärr inte så enkelt som att alla fel på moderna bilar ger upphov till en felkod. Dessutom kan en och samma felkod svara mot flera tänkbara felorsaker. Alltså är det ibland fortfarande en utmaning att ställa rätt diagnos.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av metalHJ
Rent spontant funderar jag kring tändspolar och tändkablar och även stift? Finns väl även enheter som styr dessa komponenter. Även spjällhus och luftmassemätare kan ställa till det. Men jag tycker att fel på dessa komponenter borde generera felkoder!
av MickeM
Tändkablar har du inga.
Gnistproblem sätter oftast felkod, tom på rätt cylinder.

Jag tror det är bränslerelaterat.
Där finns flera komponenter som inte nödvändigtvis sätter felkod.

Bränsletrycksfel sätter ingen automatisk felkod, tex dålig pump, tätt filter, läckage, kass tryckregulator, eller om pumpen suger luft.
Inte ens soppatorsk.
Möjligen på "misständning slumpvis cylinder"...
av jesper77
Fick telefonsamtal idag och de berättade att de inte hittat några felkoder vilket jag nämnt för dom innan inte skulle dyka upp. Jag frågade dom om de testat köra med bilen och fick svaret att de minsann hade kört en hel del med bilen och inget hade hänt. Stack dit och betalde, 1899 för felsökning och byta av filter. Kommer ut och sätter mig i bilen och noterar att det är lika mycket sopa i bilen som när jag lämna den. Kanske han var snäll och tanka upp det han kört för? Hatar att jag är mesig och inte konfronterar och ställer mig frågandes. . Nu var väl priset rimligt för det dom gjort är bara mer misstänksam på hur engagerade de var efter att den visat noll felkoder för att försöka hitta problem. Hade verkligen velat vara säker på att de testat och kört

Har dock tankat upp bilen fullt. Har en egen liten teori efter mycket läsning och den är inne på samma spår som några av er nämt och det är att det är något vajsing med bränsleöverföringen. Jag har inte upplevt problemet med full tank någon gång. Alltid när det är under halv tank eller nästan slut, 60km kvar. Så nu är den fulltankad och jag ska ut imorgon på en lite längre körtur.

Har nu lärt mig att felkoderna lagras som en av er nämnt. Hade totalt missförstått det och trodde bara de dyker upp när det är direkt fel på bilen. Är med rädd för att detta kommer bli onödigt dyrt om folk bara byter delar hur som helst. Måste verkligen säga till att de inte gör något med bilen utan att jag gett mitt godkännande.

Har med hört att spjället kan spöka, dock borde det väl gett en felkod om det var problemet?

Kommer skriva i signatur vart jag håller till.

Som sagt tack för er input och kommer fortsätta uppdatera historien.
Användarvisningsbild
av taxi
Om problemet bara uppstår när instrumentet säger att du har 60 km kvar att köra så skulle jag inte göra någonting. Har själv aldrig vågat köra längre än 100 km från tom tank.
Användarvisningsbild
av wissel
samma här fast ändå försiktigare, tankar ALLTID vid 1/4 tank vilket betyder ca 18 l. kvar i tanken.
Det borde ju vara lika lätt att hålla tanken full som att nästan alltid ha tom tank eller?
utöver detta så är man av med kondensproblem osv i tanken.
:)

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]