Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
Lämnade in min bil på service för ca tre veckor sedan. Det är en V70 D5 MY04. Bara oljan på servicen kostade över 1000:-. Nu ska min bror ha in sin V70 D5 MY03 på service och han ringde runt och kollade lite priser. På ett annat ställe än där jag lämnade in min bil så tog de bara ca 700:- för samma mängd olja. Min bror frågade varför denna prisskillnad. De svarar då att jag troligen fått en bättre kvalitet på min olja (den oljan som man slänger in i de motorer som 3000 mils service intervaller), än den som de slänger in vid motsvarande service (som görs i 2000 mils intervaller). De ansåg att den bättre kvaliteten på oljan inte är nödvändig, eller snarare onödig, när man gör service var 2000 mil.

Frågan då - ska man fortsätta med den bättre oljan vid kommande service, eller ska man begära den billigare? Påverkar valet maskinskade garantin (borde inte eftersom det är ju en auktoriserad volvo verkstad som gjort bedömningen)? Hur tänker ni?

/Marbas
av matzen10
Marbas skrev:Hur tänker ni?/Marbas
Nu följer jag bara en väldigt liten del av ditt inlägg men så här tänker jag;
Oljan är en "billig" försäkring för motorn, därför byter jag mellan 700-1000 mils intervall (4-5ggr/år för mig alltså). Och jag köper bra helsyntet olja till en billig penning.
Jag kör inte som en tok, kör mest landsväg men har hört från tillräckligt många bilmek genom åren att motoroljan är superviktig.
Kanske är jag petig i överkant men det är den enda "bil-service-noja" jag har. Och lackbehandlingsnoja då.. Visst kostar det några slantar extra men det stillar min noja :lol:

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av CarMan
vi börjar med att inte gissa, så fortsätter vi diskutera sen tycker jag.
= fårga vilken olja dom häller i, så kan vi se om det är en bra eller dålig olja.
av Marbas
Ska kolla upp vilka typer av oljor som hällts i / offerterats. Under tiden kan ni ju fundera över frågan lite mer övergripande. Hur viktig är oljan och dess kvalitet för motorn? Är kvaliteten viktigare än hur ofta man bytar? Till exempel, kan det vara bättre att slänga i billig olja från Biltema var 1000 mil istället för dyrare Volvo olja var 2000 mil? Hur är det med kvaliteten på olje filtret, gäller samma sak här?
Användarvisningsbild
av cycler
Jag gissar att det var Volvoverkstäder båda...

Tycker det är väldigt konstigt att de har olika oljor....

Kör på den billigare.....den skall ju uppfylla kraven.

Tror inte en bilverkstad har två olika oljor beroende på vilken service som skall göras.... verkar riktigt konstigt.....har nog samma för att få bättre pris iochmed mängdrabatt...

/C
Användarvisningsbild
av _Rick_
Bilia i Sisjön kör Mobil 1 iaf
av Marbas
Oljan som jag fick ihälld på min bil vid service var Mobil 1 0W40 Protection (LO 43151000). Det gick åt 6.5 liter á 160:- == 1040:-. Oljan som min bror skulle få vid sin service vet jag inte, men när han gjort servicen kan man ju jämföra.

Båda verkstäderna är Volvo verkstäder.
Användarvisningsbild
av CarMan
självklart har man minst 2 olika oljor. då inte alla motorer ska ha samma olja!
lika självklar är det att det inte är samma fabrikat på oljorna, eller torkpapret man andvänder...

Nej det har i alla fall jag aldrig varit med om&he[…]

Tror inte på vattenteorin. Klart det kan fin[…]

Byte huvudbromscylinder

Ta lös elmotorerna för p-bromsen och se […]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]