- tis 10 maj 2016, 12:55
Jag tror du är på helt rätt spår när du misstänker magnetkopplingen.
Jag upptäckte att jag hade fel på just den på min 855 T5 -94 i och på väg till Italien den extremt heta sommaren 2003. Fast det visste jag förstås inte i början. När ACn började strula misstänkte jag först att det som vanligt handlade om brist på köldmedium. Men problemen fortsatte trots kontroll och lite påfyllning halvvägs på nerresan.
Så småningom noterade jag dock ett mönster. Så länge vi körde var allt OK. Men om vi stod stilla ett tag lade kompressorn av och ville sedan inte gå igång igen med mindre än att vi stannade och väntade några minuter med avslagen motor. Att bara slå av AC, vänta en stund och sedan slå på den igen hade kanske funkat det också. Men jag kan inte minnas att jag testade det, kanske därför att jag redan hittat en teknik för att få igång systemet igen.
Eftersom vi fortfarande hade kyla vid normal körning och nu visste hur vi skulle få den tillbaka om den försvann hade jag normalt väntat med att ta tag i det hela tills vi var tillbaka i Sverige igen. Men jag tänkte att detta måste fixas här och nu. Så varmt som det var då (regelmässigt 37 grader på dagarna) blir det sällan i Sverige och hur skall man då kunna felsöka?
Till sist hittade vi en liten Volvoverkstad i den närliggande staden Bra (ja den heter så) ett stycke från Turin. Den yngre man som kikade på bilen förstod inte mycket engelska. Men med hjälp av gester och ett och annat ord på italienska som jag snappat upp försökte jag ändå förklara vad jag observerat. Han såg länge frågande ut men till sist sken han upp i det där härliga leendet som betyder: Jag har sett detta förut och vet vad det handlar om.
Det var förstås magnetkopplingen som spökade. Den blir tröttare med åren och hur starkt den förmår hålla påverkas negativt av värme. Det senare förklarar förstås varför man först märker problemet i varmt klimat och när man står stilla med motorn igång. När kopplingen väl släppt utan att få kommando om att göra det klarar den inte på egen hand att greppa igen utan måste hjälpas på traven (t.ex. genom att man slår av motorn ett tag eller, som du, låter AC-systemet vila sig lite). Några dagar senare fixades bilen medan vi tog en långpromenad. Minns att jag inte ens betalte en tusenlapp och tyckte det var fantastiskt billigt. :D
Om jag var du skulle jag höra mig för med någon bra firma som pysslar med AC på bilar. Troligen kan de med en gång bekräfta att det är magnetkopplingen som behöver justeras, repareras eller bytas ut.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut