Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoelHedman
Jag har just satt in en begagnad B5244t3 i min V70 AWD. När jag startar den så går den inte på trean och fyran. Gnista har den och jag har provat nya stift och spolar. Dessutom har jag bytt spridarna.
Jag har också provat ge spridarna direktström något som ändrar gång på motorn.
Vet nån vad som kan orsaka detta?
Tack på förhand
av andersuw
Läst ut eventuella felkoder? Gjort kompressionsprov?
av JoelHedman
10 bar på båda dom som ej går (3 och 4)
Felkoder som jag läst in ikväll är som följer:
Motortempgivare felaktig signal 2000

Kommunikationsfel permanent 928c

Gaspedalgesgivare orimlig signal och matningsspänning 9530 & 9540

Laddtryckgivare permanent 1600

Gasspjällstyrenhet felaktig funktion 959f

MAF genomflöde luftmassa 1300

Främre lambdasond orimlig signal 280a

Insugningslufttemperaturgivare orimligt värde 1200
av andersuw
Kompet ser ju i alla fall skapligt ut så det är svårt att tro att de cylindrarna inte skulle tända av den anledningen. Är det ungefär samma värde på övriga cylindrar?

Du har ju annars en del att jobba med på felkodsfronten uppenbarligen. Vad som fortfarande är lite svårt att förstå mot bakgrund av dessa koder är dock varför det bara är två specifika cylindrar som inte går som de skall. Det som också är svårt att förstå är varför du inte får felkod för misständning på dessa cylindrar, d.v.s. ECM-3503 (misständning minst en cylinder), ECM-3533 (misständning cylinder 3) och ECM-3543 (misständning cylinder 4). Men hur vet du säkert att du verkligen har ständig misständning på två cylindrar och just dessa? Hur har du mätt upp det?

Det jag vet av egen erfarenhet är att vissa problem som borde beröra motorn generellt, inte bara vissa cylindrar, kan ge upphov till påtagligt ojämn gång. Hade några gånger i höstas problem med gasspjället (enligt felkod, dock ej någon av dem du har) på min V70 T5 -02 och motorn gick då påtagligt ojämnt, som om den inte tände på alla cylindrar. Men jag kan inte säga att jag säkert vet hur det egentligen förhöll sig med olika cylindrars tändning och jag hade inga felkoder för misständning.
Användarvisningsbild
av greeeken
JoelHedman skrev:10 bar på båda dom som ej går (3 och 4)
Felkoder som jag läst in ikväll är som följer:
Motortempgivare felaktig signal 2000

Kommunikationsfel permanent 928c

Gaspedalgesgivare orimlig signal och matningsspänning 9530 & 9540

Laddtryckgivare permanent 1600

Gasspjällstyrenhet felaktig funktion 959f

MAF genomflöde luftmassa 1300

Främre lambdasond orimlig signal 280a

Insugningslufttemperaturgivare orimligt värde 1200
Läst ut felkoder med vilket program?
Har liknande fel.
VIDA visar inte misständningar det gör däremot autocom. Samma här 3 o fyran.
Fick byta insugspackningar då dom inte var täta. Funkade bra tills motorn började hålla på samma sätt. Då hade katalysatorn gett upp.
Nu funkar det.
av andersuw
greeeken skrev:VIDA visar inte misständningar det gör däremot autocom.
Nix. Båda visar helt enkelt de felkoder som bilen behagar lagra.
Användarvisningsbild
av greeeken
andersuw skrev:
greeeken skrev:VIDA visar inte misständningar det gör däremot autocom.
Nix. Båda visar helt enkelt de felkoder som bilen behagar lagra.
Nja men om man kör testerna efter varandra så borde väll båda visa misständning.
av andersuw
greeeken skrev:Nja men om man kör testerna efter varandra så borde väll båda visa misständning.
Om du kör utläsningarna (inte testerna) efter varandra utan att göra något med bilen emellan bör båda visa misständning. Men om de ändå inte gör det bör du nog leta efter annan förklaring än att VIDA inte läser koder för misständning. Dels vet vi från tidigare trådar att VIDA klarar att läsa sådana koder när de finns där. Dels stupar det på sin egen orimlighet att Volvo utrustar bilen med felkoder som deras egen programvara inte kan läsa.
av JoelHedman
Jag märkte att 3 &4 inte går, då jag tar av tändkablarna på dom så går den likadant.
Nästa gång jag skruvar ska jag ta loss hela spridarskenan och se om det sprutar soppa ur alla fem, återkommer sen

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]