Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Ja, rena klippet!
Det såg ju fint ut på bilden oxå. Nu blev jag själv lite sugen ;-)

När jag kollade med Volvo om ett fast, nytt, drag skulle det kosta ca; 4200:- (med bra rabatt). Ett delbart kostar ju ännu mer och ger en snyggare finish, tycker jag. Bara att önska sig i julklapp!
Täckkåpan kan ju inte kosta många 100-lappar heller. Monteringsanvisning borde du kunna få av din lokala Volvoverkstad gratis.
Sedan är det bara att besiktiga och flina brett åt den goda affären.

---> Matz
Användarvisningsbild
av cycler
Hmm hur ser den kåpan ut??

Körde också delbart och köpte den större kåpan men den passar bara till delbara drag som sätts fast på en rund pinne. Inte denna typen.

Har bara den lilla fjolliga plastbiten som man sätter i stället för draget. Inget skydd alls för elkontakten..

/C
av Noodles
matzen10 skrev:Ja, rena klippet!

När jag kollade med Volvo om ett fast, nytt, drag skulle det kosta ca; 4200:- (med bra rabatt). Ett delbart kostar ju ännu mer och ger en snyggare finish, tycker jag. Bara att önska sig i julklapp!
Täckkåpan kan ju inte kosta många 100-lappar heller. Monteringsanvisning borde du kunna få av din lokala Volvoverkstad gratis.

---> Matz
4200:- monterat och klart va?
Jag betalade 2700:- för fast drag med elsats i somras.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Förr fjompade jag också runt med avtagbart drag men har tröttnat nu och kör fast drag numera. Man måste ju vårda löstagbart drag som en baby och smörja in varje del med rostolja vid varje användning och var 14 dag i saltslasket för att det inte ska beka fast.

Sen tycker jag det delbara draget ser hemst fult ut med en stor bulle till kåpa som skall tryckas dit över hela härligheten, ser ju fulare ut än fast.

På BMW är det ju en lucka i kofångaren så man inte kan ana att det finns ett delbart drag på bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:Förr fjompade jag också runt med avtagbart drag men har tröttnat nu och kör fast drag numera. Man måste ju vårda löstagbart drag som en baby och smörja in varje del med rostolja vid varje användning och var 14 dag i saltslasket för att det inte ska beka fast.

Sen tycker jag det delbara draget ser hemst fult ut med en stor bulle till kåpa som skall tryckas dit över hela härligheten, ser ju fulare ut än fast.

På BMW är det ju en lucka i kofångaren så man inte kan ana att det finns ett delbart drag på bilen.
Jag har också avtagbar drag krok & jag smörjer min ihopp med servicen (där ingår det ju) för övrigt så andvänds den sällan, men jag har slarvat mång gånger o inte tagit bort den på en till 2 månader efter andvändandet.
inga som helst problem!
Användarvisningsbild
av blekarn
Samma här...hade avtagbart på min V40 tidigare...alldrig några bekymmer.
Sen använder jag drag väldigt sällan, åker aldrig runt med draget utan att det används.

Själv tycker jag Vovlos nya designkåpa är snyggare än en dragkula.
av Jan Falk
Jag har precis monterat ett delbart drag som jag köpte begagnad.. Balken hos Jönköping bildelsbas och själva kroken privat..

Jag sprang dock på lite patrull när jag skulle montera det på bilen..

1. Alla bultarna som man fäster balken i bilen måste köpas nya på Volvo...ca.600kr. De gamla får ej återanvändas enligt bilprovningen...Och den satsen saknar fyra distanser som man inte kan köpa löst utan de hänger med när man handlar en dragkrok på volvo...alltså får du fixa dessa själv (svarva eller dyl.)

2. Tänk på att drag kroken är olika "höga" beroende på om du har en bil med nivåreglering eller ej.

Annars är det väldigt simpelt att montera själv...

Lycka till.

Mvh Jan
av matzen10
Noodles skrev:
matzen10 skrev:Ja, rena klippet!

---> Matz
4200:- monterat och klart va?
Jag betalade 2700:- för fast drag med elsats i somras.
Å faan..Och jag som är glad åt mina priser.. Kampanjerbjudande då eller?
Vare sig Rejmes i Örebro eller HP Västerås var i närheten av "mitt" pris när jag kollade för orginaldel. Däremot kunde jag oxå få samma pris om jag köpte draget via Autoexperten och monterade det privat.

M V H
---> Matz
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]