MadMikeSweden skrev:Men vad är CAN-kommunikation för nåt?
Den elektriska apparturen i din bil styrs av ett datanät bestående av åtminstone något 10-tal små datorer (noder i nätverket). Den typ av nätverk som vanligen används i bilar kallas Controller Area Network, förkortat CAN. Se här för vidare info:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network
Att det finns datorer i bilar som styr olika delar av den elektriska apparturen var inget nytt för P2-generationen (den generation Volvobilar som din bil tillhör). Vad som däremot var nytt var att datorerna kunde prata med varandra och därmed samarbeta på ett mer effektivt sätt. De blev också fler än tidigare.
Ett embryo till CAN-nät fanns redan i de sista årsmodellerna av S/V 70 i slutet av 90-talet men P2-serien var den egentliga debuten för Volvos del. Från millenieskiftet och framåt byggs i praktiken de allra flesta bilar i världen på det här sättet.
MadMikeSweden skrev:Har du nåt tips på hur jag kan få airbag varningen att slockna? är det en verkstad som gäller och nolla den med en sån där kodavläsare?
Ja, om en airbagvarning tänts måste den felkod som utlöst varningen raderas med någon typ av felkodsläsare. Vissa felkoder kan försvinna av sig själv när de felsymptom som utlöst dem försvinner och andra utlöser ingen varningslampa eller felmeddelande. Men en felkod på SRS-systemet anses så allvarlig att den a) alltid ger varning och b) fordrar radering.
Många verkstäder har felkodsläsare av någotsånär rätt modell (och alla auktoriserade Volvoverkstäder förstås). Du kan också skaffa en själv för relativt små pengar (eller få hjälp av någon som redan har en). Vi pratar ca en tusenlapp eller två beroende på exakt vad du köper.
MadMikeSweden skrev:Så det kanske inte är fel på någon airbag alltså? Den kan alltså ha tänds för att någon har kopplat ur stereon med batteriet fortfarande inkopplat? Har jag förstått rätt?
Ja du har i huvudsak förstått rätt. Kopplar man ur en CAN-nod utan att först ha kopplat ur batteriet får man felkoder. Datanätet är hela tiden i någon mån aktivt även när bilen står parkerad och det uppfattar en urkoppling av en CAN-nod som en otillbörlig amputation av en viktig kroppsdel. För att operationen (ur- och ikoppling av en CAN-nod) skall kunna ske utan att patienten skriker ut sin smärta måste denne först sövas (batteriet kopplas ur).
Vilka och hur många felkoder det blir beror dock på vilken nod det handlar om. Jag är inte alls säker på att du får felkoder på SRS-systemet om du kopplar ur stereon (som i egenskap av CAN-nod kallas Audio Module, AUM) utan att bryta strömmen. Däremot tror jag du får det om du kopplar ur klimatpanelen (Climate Control Module, CCM) under stereon som i sin tur måste tas bort för att man skall komma åt att ta ur stereon.
Du hittar för övrigt en lista innehållande många av de förkortningar med dito förklaringar som är aktuella i P2-sammanhang här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=35797
Många av förkortningarna avser just noder i CAN-nätet.