Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flygsfors
Hejsan alla!
Liten fråga:
Innerklädseln på A-stolpen,är det samma på en -06 som tex en -01 i en v70?
Har själv en -06.
Undrar lite för jag skulle behöva komma över en till respektive vänster/höger sida då jag skulle plasta in mid och diskant i dom och då vill jag behålla mina original så man kan montera tillbaka vid ev försäljning.
Har sökt lite på bildelsbasen men de har bara till typ -01.

MVH/Roger
av F-bird400
Den skillnad jag sett är väl att 07an är klädd i tyg å 01an är plast, vet inte hur de ser ut på -06an? Har 2st från en -07a liggandes om du är intresserad..
Användarvisningsbild
av milktrucker
modellår 2002 är också plast, men 2006 är tyg
av flygsfors
milktrucker skrev:modellår 2002 är också plast, men 2006 är tyg
Men du tror att det är samma oavsett årsmodell då(-01 till -07)?
Eftersom de ändå ska plastas så vore det kanske lättare med såna som bara är i plast,man får ju ändå klä dom eller nåt när man plastat färdigt.
av andersuw
Varför vill du ha högtalare i A-stolparna? Det finns ju redan i dörrarna? Och tror du verkligen något som kan kallas "mid" (jag gissar att du menar mellanregisterhögtalare) får plats där? Jag misstänker dessutom att det kan bli problem med skrammel/resonans om man försöker sätta högtalare i de plastpaneler som täcker A-stolparna på insidan.
av flygsfors
andersuw skrev:Varför vill du ha högtalare i A-stolparna? Det finns ju redan i dörrarna? Och tror du verkligen något som kan kallas "mid" (jag gissar att du menar mellanregisterhögtalare) får plats där? Jag misstänker dessutom att det kan bli problem med skrammel/resonans om man försöker sätta högtalare i de plastpaneler som täcker A-stolparna på insidan.
Att jag vill ha det i A-stolparna beror på att jag vill "lyfta" ljudbilden i bilen,ska köra ett trevägs-system med diskant och mellanregister i a-stolpen och basen nere i dörren.
Allt ska delas aktivt och tidskompas,alltså en helt vanlig installation för oss bilstereonördar då ljudet i en v70(i allafall min) är långt ifrån bra om man har vant sig vid hur det kan låta.
Vad det gäller skrammel/resonans så är det riktig installation som gäller och dämpmattor i dörrar o a-stolpe och "midden" i stolpen kommer spela nånstans runt 200hz-3000hz så den kommer inte flytta luft direkt.
Bilagor
MG_0855.jpg
MG_0855.jpg (114.44 KiB) Visad 2822 gånger
MG_0922.jpg
MG_0922.jpg (72.85 KiB) Visad 2820 gånger
av andersuw
flygsfors skrev:Att jag vill ha det i A-stolparna beror på att jag vill "lyfta" ljudbilden i bilen,ska köra ett trevägs-system med diskant och mellanregister i a-stolpen och basen nere i dörren. Allt ska delas aktivt och tidskompas,alltså en helt vanlig installation för oss bilstereonördar då ljudet i en v70(i allafall min) är långt ifrån bra om man har vant sig vid hur det kan låta. Vad det gäller skrammel/resonans så är det riktig installation som gäller och dämpmattor i dörrar o a-stolpe och "midden" i stolpen kommer spela nånstans runt 200hz-3000hz så den kommer inte flytta luft direkt.
Tack för svar. Men vinner man så mycket på att flytta diskant och mellanregister uppåt i bilen rent fysiskt? Jag är själv knappast någon bilstereonörd men tycker ljudet i min V70 T5 -02 med Premium Sound (utan sub) är utmärkt som det är (med reservation för radiomottagningen som bara är "sådär"). Är inte fullt lika nöjd med Premium Sound-ljudet i min V70 D4 -15 (även den utan sub) även om jag inte skulle vilja beteckna det som direkt dåligt (och radiomottagningen verkar vara lite bättre). Troligen är det de större bashögtalarna (8 tum jämfört med 6,5) i det äldre systemet som är främsta orsaken till att jag tycker det låter bättre.

När det gäller skrammel/resonans är det främst stabiliteten och infästningen hos A-stolpspanelen jag sätter frågetecken för. Duger detta att fästa högtalare i? Men kanske kan man med lämpliga mått och steg få det att fungera i alla fall.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av flygsfors
andersuw skrev:
flygsfors skrev:Att jag vill ha det i A-stolparna beror på att jag vill "lyfta" ljudbilden i bilen,ska köra ett trevägs-system med diskant och mellanregister i a-stolpen och basen nere i dörren. Allt ska delas aktivt och tidskompas,alltså en helt vanlig installation för oss bilstereonördar då ljudet i en v70(i allafall min) är långt ifrån bra om man har vant sig vid hur det kan låta. Vad det gäller skrammel/resonans så är det riktig installation som gäller och dämpmattor i dörrar o a-stolpe och "midden" i stolpen kommer spela nånstans runt 200hz-3000hz så den kommer inte flytta luft direkt.
Tack för svar. Men vinner man så mycket på att flytta diskant och mellanregister uppåt i bilen rent fysiskt? Jag är själv knappast någon bilstereonörd men tycker ljudet i min V70 T5 -02 med Premium Sound (utan sub) är utmärkt som det är (med reservation för radiomottagningen som bara är "sådär"). Är inte fullt lika nöjd med Premium Sound-ljudet i min V70 D5 -02 (även den utan sub) även om jag inte skulle vilja beteckna det som direkt dåligt (och radiomottagningen verkar vara lite bättre). Troligen är det de större bashögtalarna (8 tum jämfört med 6,5) i det äldre systemet som är främsta orsaken till att jag tycker det låter bättre.

När det gäller skrammel/resonans är det främst stabiliteten och infästningen hos A-stolpspanelen jag sätter frågetecken för. Duger detta att fästa högtalare i? Men kanske kan man med lämpliga mått och steg få det att fungera i alla fall.
Kan bara säga att jag är en sån där "skadad" person som har byggt billjud i 25 år och då inser man ganska snabbt att orginalljudet i bilar idag inte borde få förtjäna att kallas tex "premium sound" för det är det inte,men det är ju förstås en kostnadsfråga för tillverkaren(volvo) hur mycket dom vill lägga på det.
Finns bilmärken som kör både Bose och Harmon kardon i billjud original,kostar multum med pengar men dom kan lätt bräckas av ett eget bygge för ca 10000 kr.
Kan nämna vad jag tycker låter dåligt i min volvo:
Ta vilken populär-låt ifrån dagens artister tex Avicii eller något annat med lite bas,så fort det börjar "dra" på lite i låten så blir hela ljudbilden "grötig",och det tror jag beror på:
1. Dålig effekt i huvudenheten(originalstereon,och jag har inte rört varken bas eller diskant,de står på noll)
2. Högtalarelement med hög känslighet för att kompensera dålig effekt från stereon(=lättdrivna element),men som tappar ljudkvalite snabbt när det volymen ökar
3. Vibrationer i dörrarna pga dålig dämpning av plåt,plast etc

Vi bilstereonördar som vill bygga välljud (jag),vi vill placera högtalarna högt i bilen och långt fram så det blir som du hade scenen framför sig,du ska uppleva artisterna spela framför dig uppe vid instrumentbrädan.
Till det används det ofta trevägs system, i mitt fall 6.5" bas nere i dörren för bas är värre att säga vad den kommer ifrån ljudmässigt,sedan 3" mid eller mellanregister som tar hand om röster/instrument till en viss gräns som i sin tur tas över av diskanten och för att få till "scenen" så placeras de elementen högt.
Allt detta drivs av separata slutsteg.
Sedan tidskompenseras alla högtalarna så "scenens" centrum hamnar framför dig.
Jag hänger med att många är nöjda med det som sitter i bilen men jag är tyvärr inte en av dom,det är lite som att sitta hemma och tycka ljudet är bra i platt-tvn.
av andersuw
Jag tänker inte försöka övertala dig att göra något annat än du tänkt dig. Och det du tänkt dig kan säkert bli bra. :-)

Men har du suttit och lyssnat på "Premium Sound" från någon V70 i P2-generationen (00-08)? Jag tycker som sagt det låter väldigt bra men jag kanske inte är tillräckligt "nördig" för att höra vad du hör. :-) Det är ett trevägssystem fram (bas, mellanregister, diskant), dessutom med centerhögtalare (mellanregister) i mitten av instrumentbrädan. Bak är det en högtalare för bas/mellanregister i respektive dörr och diskanter i D-stolparna. Notera också att Premium Sound har 8-tums basar i framdörrarna (större än de 6,5-tummare du tänker sätta dit).

Jag har stött på rätt många som gjort sig omaket att byta från något enklare till Premium Sound på de här bilarna och de allra flesta har tyckt att det varit mödan värt. Det behöver nog inte kosta skjortan heller om man tar delar från skroten även om man åker på att byta dörrpanelerna fram eftersom utrymmet för högtalarna inte är tillräckligt stort om man inte har Premium Sound från fabrik.

Apropå TV kör jag fortfarande med tjock-TV (en 32-tums Loewe Aventos). Fast ljudet går förstås till en särskild liten förstärkare som i sin tur driver trevägshögtalarna (gamla Sony G3) i min vardagsrumsstereo. :-)
av flygsfors
Nä det är lugnt,alla upplever saker o ting olika.
Ska ärligt erkänna att jag inte har lyssnat på premium sound och jag kan mycket väl tänka mig att det låter mycket bättre än vad jag har nu,för nej det är jag inte nöjd med.
Dagens bilar har mycket bättre ljud än förr men jag har aldrig köpt någon bil med det lilla "extra" då man inte kan välja när man köper begagnat och jag började min karriär med en volvo 240glt -84 å den satt det nog inget välljud i från fabrik och det var där högtalardjävulen slog till och sedan har det bara rullat på.
Jag skulle faktiskt rekommendera dig/er som inte satt er i en "ljudbil" på en mässa eller utställning,testa det men på egen risk att ni kommer bli förundrade att är det så här det ska låta,men då ska det vara en bil som är byggd för välljud, inte 14 basar, 10000 flashiga lampor som blinkar i takt o bildskärmar överallt utan en bil som det knappt syns att de gjort något i bilen, lite osynlig installation.
Var inte rädd att fråga om provlyssning,de brukar gärna visa upp sina grejer,likväl som någon som putsat eller stylat sin bil så är de stolta för vad de byggt i ljudväg för det är många timmar som krävs.
Ha ha, du ser, du har tyckt att ljudet i tv:n var liiite för dåligt,passa dig, man vet aldrig vad det kan leda till... :D

Jag monterade nu armen 'vriden 180 grader', d&arin[…]

Släcka felkod

XC90 2,5T-2003 Har bytt stereo och mycket riktigt[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]