Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av superpackman
har en volvo s60 2,4t som jag lätt Atm sätta på ett 2½ från katten och bakåt, när jag har 98 oktan i bilen och gasar på bra och i växlingen så får ja smällar från avgasystemt, är det på något sätt farligt för bilen eller linade? ska ja kontakta atm eller bara gilla läget? jag har personligen inget imot det, gillar det lite faktiskt men man undrar ju om det är fel någonstans!
har ppc box alltså trimmad om det är till någon betydelse!

MvH!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
superpackman skrev:har en volvo s60 2,4t som jag lätt Atm sätta på ett 2½ från katten och bakåt, när jag har 98 oktan i bilen och gasar på bra och i växlingen så får ja smällar från avgasystemt, är det på något sätt farligt för bilen eller linade? ska ja kontakta atm eller bara gilla läget? jag har personligen inget imot det, gillar det lite faktiskt men man undrar ju om det är fel någonstans!

MvH!
Fan vad cool. Känns ju megaretro som en gammal toktrimmad Amazon. med weber 45or och 2 tums....

Brööömmmmmmmm... blam, blam, blam, Brrrööööööömmmmmmmm...Blam, blam,

Men det känns ju som katalysatorn får ta bra med stryk av smällarna.

Jag har hört att en del mappningar ändrar insprutningsparametrarna vid låglast/motorbroms/gassläpp och det kan bli sådana här effekter.
Användarvisningsbild
av CarMan
Du har oförbränt bränsle som "brinner upp"
så länge bränslet brinner upp helt föra katen så tar inte katten skada.
jag vet inte om tryck stötarna kan skada lamdasonderna? har du kraftiga tryckstötar kan du säkert skada keramiken i katten.

(men som någon kam fram till i en annan tråd så är ju BSR så duktiga att dom vet allt, så inget kan ta skada) Själv tvivlar jag skarpt !
av Frigge
En biverkning av Trimning. Men som CarMan säger, BSR är ju experter så troligtvis är det ju fel på bilen o inte BSR:s grejer :wink: .
Självklart finns det risk för skador av oförbränt bränsle.
Användarvisningsbild
av greeeken
Frigge skrev:En biverkning av Trimning. Men som CarMan säger, BSR är ju experter så troligtvis är det ju fel på bilen o inte BSR:s grejer :wink: .
Han skrev ATM :D
Ja skulle gå tillbaka till dom o be dom kolla igenom allt
av superpackman
greeeken skrev:
Frigge skrev:En biverkning av Trimning. Men som CarMan säger, BSR är ju experter så troligtvis är det ju fel på bilen o inte BSR:s grejer :wink: .
Han skrev ATM :D
Ja skulle gå tillbaka till dom o be dom kolla igenom allt

då får ja allt ringa dom imån och fråga :) tack för alla svar! ni är bäst
av s60r
superpackman skrev:har en volvo s60 2,4t som jag lätt Atm sätta på ett 2½ från katten och bakåt, när jag har 98 oktan i bilen och gasar på bra och i växlingen så får ja smällar från avgasystemt, är det på något sätt farligt för bilen eller linade? ska ja kontakta atm eller bara gilla läget? jag har personligen inget imot det, gillar det lite faktiskt men man undrar ju om det är fel någonstans!

MvH!
Får också avgassmällar med min S60R, den är trimmad hos MTE med TME sportsystem och Racekatt. Har läst i en tråd att även med orginalprogramvara och avgas så kan man få smällar med S60R:en.. Så du behöver inte vara orolig..
Användarvisningsbild
av CarMan
s60r skrev:

MvH!
Får också avgassmällar med min S60R, den är trimmad hos MTE med TME sportsystem och Racekatt. Har läst i en tråd att även med orginalprogramvara och avgas så kan man få smällar med S60R:en.. Så du behöver inte vara orolig..
jag har aldrig fått avgas smällar på en orginal bil!
Användarvisningsbild
av flyvert
Har samma fenomen på min V70R-04 - den ger ifrån sig rejäla avgasknallar vid acceleration, o ju mer syra man ger desto mer knallar det... :lol:

Enligt verkstan är beteendet enligt design och skall inte äventyra kattens livslängd. Besiktningen hade inget att anmärka på emissionerna när jag var där senast.

Man vänjer sig att folk vänder sig om och kollar efter ens hisingscontainer som om den vore en T-Ford med fulla spjäll.

Såg en gång på ett amerikanskt forum att någon nybliven R ägare skulle "minsann återvända till säljaren o kräva reparation/häva köpet" - en modern bil skall inte ge avgassmällar - tyckte han som inte verkar ha sett ett enda bilrace i sitt liv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
flyvert skrev:Har samma fenomen på min V70R-04 - den ger ifrån sig rejäla avgasknallar vid acceleration, o ju mer syra man ger desto mer knallar det... :lol:

Enligt verkstan är beteendet enligt design och skall inte äventyra kattens livslängd. Besiktningen hade inget att anmärka på emissionerna när jag var där senast.

Man vänjer sig att folk vänder sig om och kollar efter ens hisingscontainer som om den vore en T-Ford med fulla spjäll.

Såg en gång på ett amerikanskt forum att någon nybliven R ägare skulle "minsann återvända till säljaren o kräva reparation/häva köpet" - en modern bil skall inte ge avgassmällar - tyckte han som inte verkar ha sett ett enda bilrace i sitt liv.
Vet inte riktigt om man kan jämföra med bilrace.

Knallar beror ju på att motorn inte tänder, det resulterar i att bensin/luftblandningen far rakt igenom motorn. När sedan motorn tänder till igen så kommer de varma avgaserna att även tända blandningen i avgasröret så den detonerar.

Som jag ser det finns flera anledningar till att det uppstår.

Inom rallye med 800-900 hk turboladdade 2 litersmotorer (nu ligger man väl på 300-400) så använde/använder man "bensinkylning". Dvs vid gassläpp bryter man bara tändningen och låter bensinen föda ut genom motorn, den kommer då att kyla avgasventiler och avgasturbinen vid varje gassläpp så att dessa ej ska smälta.

Man kan ju också att du får snabbare ned-regelering av motoreffekten för att tex skona transmissionen genom att "döda" tändningen för en bråkdel av en sekund.

Det kan ju också vara så att man skiter i att mappa vissa områden (för att det är ointressanta ut tävlings/prestanda synpunkt) så att motorn misständer i dessa områden och släpper ut färskgaser i avgassystemet.

Men det känns inte bra på en produktionsmotor, vare sig ur miljösynpunkt, eller för hållbarhet på katten. Visst en metallisk katt tål mer än en keramisk, men må bra av dessa explosioer i grenrör/downpipe kan inte vara bra för den.

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]