flyvert skrev:Har samma fenomen på min V70R-04 - den ger ifrån sig rejäla avgasknallar vid acceleration, o ju mer syra man ger desto mer knallar det... :lol:
Enligt verkstan är beteendet enligt design och skall inte äventyra kattens livslängd. Besiktningen hade inget att anmärka på emissionerna när jag var där senast.
Man vänjer sig att folk vänder sig om och kollar efter ens hisingscontainer som om den vore en T-Ford med fulla spjäll.
Såg en gång på ett amerikanskt forum att någon nybliven R ägare skulle "minsann återvända till säljaren o kräva reparation/häva köpet" - en modern bil skall inte ge avgassmällar - tyckte han som inte verkar ha sett ett enda bilrace i sitt liv.
Vet inte riktigt om man kan jämföra med bilrace.
Knallar beror ju på att motorn inte tänder, det resulterar i att bensin/luftblandningen far rakt igenom motorn. När sedan motorn tänder till igen så kommer de varma avgaserna att även tända blandningen i avgasröret så den detonerar.
Som jag ser det finns flera anledningar till att det uppstår.
Inom rallye med 800-900 hk turboladdade 2 litersmotorer (nu ligger man väl på 300-400) så använde/använder man "bensinkylning". Dvs vid gassläpp bryter man bara tändningen och låter bensinen föda ut genom motorn, den kommer då att kyla avgasventiler och avgasturbinen vid varje gassläpp så att dessa ej ska smälta.
Man kan ju också att du får snabbare ned-regelering av motoreffekten för att tex skona transmissionen genom att "döda" tändningen för en bråkdel av en sekund.
Det kan ju också vara så att man skiter i att mappa vissa områden (för att det är ointressanta ut tävlings/prestanda synpunkt) så att motorn misständer i dessa områden och släpper ut färskgaser i avgassystemet.
Men det känns inte bra på en produktionsmotor, vare sig ur miljösynpunkt, eller för hållbarhet på katten. Visst en metallisk katt tål mer än en keramisk, men må bra av dessa explosioer i grenrör/downpipe kan inte vara bra för den.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.