Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av elmuppo
S60AWD2.5T skrev:Läste följande i AB nu på morgonen.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 80,00.html

Det står att 3st har brunnit.
Är samtliga V70 eller brinner S60 också?
Verkar ju vara bränsle läckage eller vet vågon här mer om problemet?
Alla bilar brinner. Dock är det roligt för pressen att skriva när en volvo Brinner. V70 är sveriges mest sålda bil, och om det brunnit 3 st av hela den flottan så tycker ajg det är anmärkningsvärt lite.

Kan ju hänvisa till en annan artikel i nämnda usla blaska:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 44,00.html
av conZair
Självklart är det relativt få bilar som börjat brinna om man tänker på hur många det är som är ute och rullar på vägarna. Men fortfarande så kan det ju vara intressant att få redapå vad det är som gjorde att en så ny bil helt plötsligt börjar brinna! Det är ju en sak som bara inte får hända...
Användarvisningsbild
av elmuppo
conZair skrev:Självklart är det relativt få bilar som börjat brinna om man tänker på hur många det är som är ute och rullar på vägarna. Men fortfarande så kan det ju vara intressant att få redapå vad det är som gjorde att en så ny bil helt plötsligt börjar brinna! Det är ju en sak som bara inte får hända...
Kan ju vara så enkelt att man efter monterat något, som tex en motorvärmare eller en handsfree, som inte blev rätt. Så var det ju med den nya XC90:n som brann.
Användarvisningsbild
av Bosa
branx skrev:Kan ju vara så enkelt att man efter monterat något, som tex en motorvärmare eller en handsfree, som inte blev rätt. Så var det ju med den nya XC90:n som brann.
Var det inte nåt spökeri med stolsvärmen på V70 också, bästa kompisens far hade en 01 eller 02 V70 där det började ryka och lukta bränt av stolsvärmen så förarstolen byttes på garanti. Eller var det bara ett fåtal också?
Användarvisningsbild
av Loner
Eccy hade en fin historia om en V70 (tror jag det var) där ägaren monterat extraljus och det blev bra svart under huven sen...

Eccy, du får berätta...

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tror vi diskutera detta en annan gång 8kan ha varit på annan forum) då kom vi fram till att ingen könde nån som råkat ur för att en nyare volvo brunnit, var nog inte ens nån somm fått in en på jobbet!
vi kom också fram till att det är lika ovanligt att en bil börjar brinna oavsett bilmärke. men är oturen frammi så finns mycke som är bränbart.

det är sällan det är fabrikationsfel som är brandorsaken!
Användarvisningsbild
av CarMan
kollar ni statestik hoss försäkringsbolagen så går kabelbrand & andra el fel på brandskadan. så alllt som är brand är inte öppen låga, utan kan vara en enkel kortslutning
Användarvisningsbild
av eccy243
Loner skrev:Eccy hade en fin historia om en V70 (tror jag det var) där ägaren monterat extraljus och det blev bra svart under huven sen...

Eccy, du får berätta...

/L
Here goes!

Fick in en -00as V70 XC där den eftermonterade elcentralen till extraljusen hade brunnit upp. Den hade brännt av generatorremmen till och med... Jag vet inte riktigt vad som hade hänt, jag bara slet ur kabelhärvan, bytte generator i förebyggande syfte, och bytte generatorrem. Provkörde sen och allt verkade fungera frid och fröjd... Just ja. Jag gjorde en motortvätt sen också... :D
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]