JK24T skrev:Tor inte jag bländar "skiten ur alla" som du väljer att uttrycka dig.
Reflextion i reflexer har en hel del med färgtemp att göra.
Men visst, Xenon i symetriska insatser är naturligtvis inte optimalt. Optimalt är väl balanserade och för ändamålet tillverkade reflektorer.
Min bländning av mötande är betydligt mindre än alla dessa som tycker dimljus är coolt tillsammans med halvljus.
Vilka har optimala reflektorer ?
Har också läst i flera trådar de som påstår att ljusbilden blir "kass", vad menar ni med kass ? Felaktig ljusbild, dålig räckvidd på halvljus ?
Tor nog att de som påstår "kass" aldrig har provat själv.
Resonemanget var det samma i slutet av sextiotalet när H4 var den stora nyheten, de som körde med äldre bilar skaffade "ringar" som gjorde att H4 glödlampor passade i vanliga asymetriska insatser med P45 (?) lampor och genast startade gnället om bländning, besiktning och olagligheter... det skrevs artiklar i det hemska med denna olagliga modifiering.
Olagligt, javisst men jag bryr mig inte :)
- Johan
Detta är väl inget gnäll, utan bara enkla fakta.
-En Xenonlampa ger ju ca 2 ggr så mcyket ljus som en halogen.
-Om allt är perfekt och du lyckas placera ljusbågen i samma läge som halogen-glödtråden och med samma utbredning så kommer ljusbilden att bli EXAKT samma som för halogenen. Dvs samma %-sats av ljuset kommer att smita förbi avbländningen och hamna i ögonen på den du möter oavsett om du har exenon eller halo i dina lyktor.
Men eftersom xenonen ger 2 gånger så mycket ljus så kommer den att blända dubbelt så mycket, då även ströljuset blir dubbelt så starkt.
Det är därför en xenon armatur måste vara bättre avskärmad.
Om det nu dessutom råkar vara så att ljusbågen hamnar lite olika och har lite olika form än glödtråden så kan ju det det upphov till att tex 3 ggr så stor DEL av ljuset far ut som ströljus och bländar.
Då blir resultatet att lamapn ger 2 ggr ljusstrykan * 3 ggr ströljus = 6 ggr så mycket bländning.
Men som du säger, det drabbar ju inte dig så det kan du skita i, och så enkelt var det löst.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.