Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wirre25
funderar på att inhandla ett av dom många smidiga xenon konverterings satser som dykt upp på sistonde..efter en snabb koll på blocket så häpnar man ju över hur många märken och prisklasser som finns :roll:

funderar på radicast:s techone eller kaxien ..någon som provat eller har någon synpunkt??

mvh//
av Moody
En synpunkt man ka ha på dessa så kallade konverteringsatser är att ljusbilden blir ganska kass eftersom vanliga strålkastarinsatser inte är anpassade för xenon-lampor.

Dessutom ger bilprovningen nerslag då det krävs automatiskt ljuslängdsreglering tillsammans med xenon.
av JK24T
En av de bästa saker jag har gjort på min bil, visst är det inte enl. regler och förordningar och visst inte godkänt vid besiktning men jag är mycket nöjd. Väljer du färgtemp. 6000K så får du ett mycket bra halvljus där alla reflexer syns på mycket långt håll.
Helt klart att rekomendera om du inte vill ta steget helt ut med nya insatser och allt det andra.
Välj dock inte högre färg temp än 6000K då det blir blått och lukta "ris" lång väg :)

- Johan
Användarvisningsbild
av Whisky
Tja... Kanske är det så att vi gamlingar är lite avundsjuka på er som ids hålla på att mickla med xenonkonvertering och byta tillbaka innan varje besiktning etc... Men jag vill ändå citera VolvoB20:s underbara inlägg i en liknande tråd nyligen.... Med glimten i ögat:
"Snart så man ta fram sina Bosch Rally 225 Big Knick och trycka i de nya 50watts xenonen H3orna och koppla till helljuset så man kan bränna in näthinnan i hjärnan på alla dessa hobbyxenonare som åker kring och tokbländar övriga :twisted: "
av JK24T
Hmmm... kan nog inte falla in i ålderskategorin ungtupp längre, har nog min bästa del av den sk. framtiden bakom mig :)
Xenonkonverteringen är en baggis att ändra tillbaka, bara byta lampor så är det klart.... och visst, Knick med 50W Xenon ger lite mera men kanske inte så lämpligt som halvljus :)

När du ändå är igång och mekar så byt främre länkarmsbussningarna till Powerflex så uppför sig bilen som en modern bil. Kanske lite överkurs men klart värt besväret och kostnaden.

- Johan
av robbieboy
Köpte mina på ebay.com till både helljus och dimljusen...
Billigare än ngn annanstans..och de funkar super...

/R
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JK24T skrev: Väljer du färgtemp. 6000K så får du ett mycket bra halvljus där alla reflexer syns på mycket långt håll.
- Johan
Klart som fasiken att man ser reflexer på långt håll. Om du pular i en lampa som ger 2-3 ggr så mycket ljusflöde som en vanlig halogen i en armatur som inte är avsedd för detta då den dessutom har sämre avskärmning är en riktig xenonarmatur så kommer den ju att lysa upp massor med reflexer lång bort.

Men på samma gång så kommer du ju fullständing att blända skiten ur alla stackare du möter.
av JK24T
Tor inte jag bländar "skiten ur alla" som du väljer att uttrycka dig.
Reflextion i reflexer har en hel del med färgtemp att göra.

Men visst, Xenon i symetriska insatser är naturligtvis inte optimalt. Optimalt är väl balanserade och för ändamålet tillverkade reflektorer.
Min bländning av mötande är betydligt mindre än alla dessa som tycker dimljus är coolt tillsammans med halvljus.
Vilka har optimala reflektorer ?

Har också läst i flera trådar de som påstår att ljusbilden blir "kass", vad menar ni med kass ? Felaktig ljusbild, dålig räckvidd på halvljus ?
Tor nog att de som påstår "kass" aldrig har provat själv.

Resonemanget var det samma i slutet av sextiotalet när H4 var den stora nyheten, de som körde med äldre bilar skaffade "ringar" som gjorde att H4 glödlampor passade i vanliga asymetriska insatser med P45 (?) lampor och genast startade gnället om bländning, besiktning och olagligheter... det skrevs artiklar i det hemska med denna olagliga modifiering.

Olagligt, javisst men jag bryr mig inte :)

- Johan
Användarvisningsbild
av henka35
Hur bra som helst... Bländar inte mera än dimljus och orginalxenon....
Jag köpte mina på http://www.xenonkungen.se. En 6000K H7 Basic HID.

/Henrik
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JK24T skrev:Tor inte jag bländar "skiten ur alla" som du väljer att uttrycka dig.
Reflextion i reflexer har en hel del med färgtemp att göra.

Men visst, Xenon i symetriska insatser är naturligtvis inte optimalt. Optimalt är väl balanserade och för ändamålet tillverkade reflektorer.
Min bländning av mötande är betydligt mindre än alla dessa som tycker dimljus är coolt tillsammans med halvljus.
Vilka har optimala reflektorer ?

Har också läst i flera trådar de som påstår att ljusbilden blir "kass", vad menar ni med kass ? Felaktig ljusbild, dålig räckvidd på halvljus ?
Tor nog att de som påstår "kass" aldrig har provat själv.

Resonemanget var det samma i slutet av sextiotalet när H4 var den stora nyheten, de som körde med äldre bilar skaffade "ringar" som gjorde att H4 glödlampor passade i vanliga asymetriska insatser med P45 (?) lampor och genast startade gnället om bländning, besiktning och olagligheter... det skrevs artiklar i det hemska med denna olagliga modifiering.

Olagligt, javisst men jag bryr mig inte :)

- Johan
Detta är väl inget gnäll, utan bara enkla fakta.

-En Xenonlampa ger ju ca 2 ggr så mcyket ljus som en halogen.

-Om allt är perfekt och du lyckas placera ljusbågen i samma läge som halogen-glödtråden och med samma utbredning så kommer ljusbilden att bli EXAKT samma som för halogenen. Dvs samma %-sats av ljuset kommer att smita förbi avbländningen och hamna i ögonen på den du möter oavsett om du har exenon eller halo i dina lyktor.

Men eftersom xenonen ger 2 gånger så mycket ljus så kommer den att blända dubbelt så mycket, då även ströljuset blir dubbelt så starkt.

Det är därför en xenon armatur måste vara bättre avskärmad.

Om det nu dessutom råkar vara så att ljusbågen hamnar lite olika och har lite olika form än glödtråden så kan ju det det upphov till att tex 3 ggr så stor DEL av ljuset far ut som ströljus och bländar.

Då blir resultatet att lamapn ger 2 ggr ljusstrykan * 3 ggr ströljus = 6 ggr så mycket bländning.

Men som du säger, det drabbar ju inte dig så det kan du skita i, och så enkelt var det löst.
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]