Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ccrambo
Hejsan!

Familjen har en S60 2002:a som andrahandsbil, den rullar ca 400 mil blandad körning / år.
Nu var det ett år sedan 18000-milsservice blev utförd på verkstad och det är över 1500 mil kvar till nästa intervall på 20000.
Jag kollade oljan nyss och den ligger nära max-strecket och ser fräsch ut (gulbrun flytande honungsaktig). Behöver jag byta då oljan är ett år gammal eller kan jag vänta tills nästa år?

Ringde runt till lite olika verkstäder och de vill ha mellan 1500-1700 kr för ett olje- och filterbyte. Känns lite dyrt tycker jag med tanke på att man kan köpa kvalitetsolja+filter för ca 600 kr på nätet.

Har aldrig bytt olja själv men det verkar inte så svårt, jag har ingen lyft men jag har domkraft och två pallbockar, borde väl räcka för att byta själv hemma i garaget?

Mina frågor är alltså:

1. Är det värt att byta olja överhuvudtaget eller kan jag släcka servicelampan med gott samvete?
2. Om jag bör byta, är det värt 1000kr för en stämpel i serviceboken endast för ett oljebyte?
3. Om jag väljer att byta själv, vad behöver jag för verktyg för att lossa och spänna oljefiltret? Är en 2.4 l bensin-motor.
4. Skulle denna oljan funka bra? Mobil Super 3000 X1 5W-40 https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... urer_id=11 helsyntetisk 4 liter och så köper jag 2 liter till så jag kan fylla på 5,5 liter enligt manualen. Vet att nuvarande olja är 5W-40.
5. Någon som vet vad som görs på 20000-milsservicen?

Tacksam för hjälp :)
av Johnnie
ccrambo skrev:Hejsan!

Familjen har en S60 2002:a som andrahandsbil, den rullar ca 400 mil blandad körning / år.
Nu var det ett år sedan 18000-milsservice blev utförd på verkstad och det är över 1500 mil kvar till nästa intervall på 20000.
Jag kollade oljan nyss och den ligger nära max-strecket och ser fräsch ut (gulbrun flytande honungsaktig). Behöver jag byta då oljan är ett år gammal eller kan jag vänta tills nästa år?

Ringde runt till lite olika verkstäder och de vill ha mellan 1500-1700 kr för ett olje- och filterbyte. Känns lite dyrt tycker jag med tanke på att man kan köpa kvalitetsolja+filter för ca 600 kr på nätet.

Har aldrig bytt olja själv men det verkar inte så svårt, jag har ingen lyft men jag har domkraft och två pallbockar, borde väl räcka för att byta själv hemma i garaget?

Mina frågor är alltså:

1. Är det värt att byta olja överhuvudtaget eller kan jag släcka servicelampan med gott samvete?
2. Om jag bör byta, är det värt 1000kr för en stämpel i serviceboken endast för ett oljebyte?
3. Om jag väljer att byta själv, vad behöver jag för verktyg för att lossa och spänna oljefiltret? Är en 2.4 l bensin-motor.
4. Skulle denna oljan funka bra? Mobil Super 3000 X1 5W-40 https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... urer_id=11 helsyntetisk 4 liter och så köper jag 2 liter till så jag kan fylla på 5,5 liter enligt manualen. Vet att nuvarande olja är 5W-40.
5. Någon som vet vad som görs på 20000-milsservicen?

Tacksam för hjälp :)

Jag byter olja var på min S80 -01 var 1000:e mil oavsett hur lång tid det tar att komma dit, tycker det verkar ganska lagom. Jag vill inte att oljan ska bli kolsvart på stickan innan jag byter.
Jag som tänkt behålla bilen länge bryr mig inte om stämplar och skulle aldrig betala för det, när bilen börjar bli äldre och tappar i värde är det nog inte lika viktigt för eventuell framtida köpare.
Allt jag gör med bilen skriver jag upp i ett dokument på datorn, datum, miltal, vad som är gjort mm och kan skriva ut vid eventuell försäljning. Är det nåt avancerat/dyrt brukar jag ta lite bilder också.
Du behöver ett oljefilterverktyg, tex det här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000018166/ sen behöver du kanske en sån här reduceringstapp 1/2" till 3/8": http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000019619/ om du inte har verktyg som är 3/8" redan.
Den där oljan är bra, du kan vilken 5w40 du vill som är klassad API SL/SM/SN och ACEA A3/B3, tex biltema, agrol, okq8.
Jag brukar köpa 20 litersdunkar och komma ner på ca 70 kr / litern.
Det viktiga på 20000 mila servicen är väl olje/filterbytet, sen är det pollenfilter, kontrollera nivån på alla vätskor, sen smörja bogserögla, löstagbar dragkrok om man har sån, gångjärn typ...
Se till att bilen står säkert innan du jobbar under den, det är inte värt att spara lite pengar om det finns risk att bli krossad.
Funkar det inge bra hemma kan man ju åka till en GDS hall också.
Lycka till! :-)-)
Användarvisningsbild
av milktrucker
Utöver oljebyte med luftfiltret är det rengöring av vevhusventilationen vid 20 000 mil.
Oljan suger åt sig fukt, det är därför den byts årligen. Men eftersom bilen bara gått ca 500 mil hade jag väntat 3 månader ytterligare, oljan är inte i närheten av att vara sliten, under förutsättning att bilen varmkörs ordentligt varje gång och inte kör korta turer.
nej du behöver inte en orginalstämpel i boken, bara anteckna att servicen är gjord.
Du behöver en nyckel(kombi, block eller hyls) för att lossa bulten till oljetråget, men nu kommer det viktiga. Det sitter en metallring mellan bulthuvudet och oljetråget. Denna ring är en packning och den ska bytas för att undvika läckage.

Luftfiltret behöver du inte byta efter 500 mil, ta det vid nästa service eftersom det klarar 2000 mil.
Oljefiltret sitter i en plåtkopp, denna plåtkopp har ett mönster i botten till en filteravdragare, typ 15-kantigt.
Byt packningen på filterbehållaren! - smörj in den nya gummipackningen med olja så expanderar den och tätar!
Du kan köpa filteravdragare på på biltema för omkring 69 kr, men den har anslutning för 3/8-dels tapp. du behöver en 3/8-dels hylsnyckel.
Mängden olja du får ut är inte i närheten av 5,5 liter. Har inte mätt mängden, men det är strax under 4 liter man får ut vanligtvis. Så köp max 5L olja.
av HVTH
Är det rengöring av vevhusventillation även på sugmotorerna?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Köp volvo orginal så ingår gummiringen
P2_SERVICEPROTOKOLL.jpg
P2_SERVICEPROTOKOLL.jpg (1.38 MiB) Visad 2174 gånger
av andersuw
Du har redan fått bra råd rörande det mesta. Ett litet tillägg bara: Både oljepluggen och filtret skall enligt Volvos rekommendationer dras till rätt moment (35 Nm för oljepluggen, 25 Nm för oljefilterbehållaren). Jag använder den här enkla och billiga momentnyckeln från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016819/

Den duger gott för ändamålet. Ju enklare ju simplare. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
HVTH skrev:Är det rengöring av vevhusventillation även på sugmotorerna?
Nej. Bortsett från tidiga årsmodeller (-00 för femcylindriga, -01 för sexcylindriga) behövs det bara på turbomotorerna.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
milktrucker skrev:Luftfiltret behöver du inte byta efter 500 mil, ta det vid nästa service eftersom det klarar 2000 mil.
Det kanske det gör. Nu byter jag inte olja efter 500 mil men jag skulle byta filtret ändå när jag är där och rotar. Filtret bör hur som helst plockas bort vid oljebytet eftersom det ligger en hel del gammal olja i filterbehållaren som man vill bli av med.
milktrucker skrev:smörj in den nya gummipackningen med olja så expanderar den och tätar!
Jag betvivlar att packningen expanderar av oljan. Men det skadar aldrig med lite fett på packningar.
milktrucker skrev:Mängden olja du får ut är inte i närheten av 5,5 liter. Har inte mätt mängden, men det är strax under 4 liter man får ut vanligtvis. Så köp max 5L olja.
Om man tagit bort oljefilterbehållaren och tömt den och om man väntar tills det bara droppar lite från avtappningshålet får man i runt 5,5 liter på min V70 T5 -02. Då når man övre märket på stickan, vilket jag själv tycker är en god idé eftersom jag då, med min körsträcka (drygt 1000 mil om året) och en oljeförbrukning på runt en liter per 1000 mil, slipper fylla på olja mellan bytena. Jag brukar köpa sex liter olja varannan gång och fem liter varannan. Jag använder Biltemas helsyntet 5W-40 A3/B3/B4 (enligt uppgift samma som Statoils) men det finns säkert andra bra oljor som man också kan få till bra pris.

Notera att det är en god idé att först fylla på en något mindre mängd, säg 4,5 liter, och sedan starta motorn och låta den gå till oljetryckslampan slocknar innan man fyller på mer. Har man tömt filterbehållaren måste den fyllas igen och det sker först efter att man startat motorn. Då sjunker förstås nivån på stickan jämfört med vad den var innan man startade motorn första gången efter bytet. Man kan därefter finjustera påfyllningen så att man når upp i närheten av övre märket på stickan.
av Wizzman
andersuw skrev:
milktrucker skrev:Luftfiltret behöver du inte byta efter 500 mil, ta det vid nästa service eftersom det klarar 2000 mil.
Det kanske det gör. Nu byter jag inte olja efter 500 mil men jag skulle byta filtret ändå när jag är där och rotar. Filtret bör hur som helst plockas bort vid oljebytet eftersom det ligger en hel del gammal olja i filterbehållaren som man vill bli av med.
Har man en hel del gammal olja i luftfilterhållaren är det nog dags att felsöka lite ;-)

Luftfiltret kan vänta tills 20000 milaservicen, speciellt om det byttes för 500 mil sedan.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]